Gå til innhold

Har jeg "rett" til å føle meg litt samisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lihkku beivviin til alle samer på KG ❤️

Deler av min farmors slekt kommer fra et sør-samisk og kvensk område, men fornorskningspolitikken kom tidlig hit og "utslettet" dessverre nærmest alt av kulturen her. Farmor har slett ikke noe forhold til det samiske, hun føler seg etter hva jeg vet helt norsk, og hennes samiske forfedre måtte også kle seg i "norske klær" og anse seg selv som norske, blant annet for å få lov til og eie gård og grunn.

Jeg beundrer den samiske kulturen, føler meg delvis hjemme i den, til tross for at jeg er mest norsk og vant til å gå i norsk folkedrakt ved høytider. Men, jeg hører mye på joik, har samiske venner og det har blitt sånn at jeg blant annet feirer påske på samisk vis. Samtidig føler jeg at jeg ikke helt har rett å ta del i den samiske kulturen, f.eks. bruke kofte, når jeg egentlig er å anse som norsk? Er dette så strengt som jeg føler? Av respekt for de samiske, som kan språket, er oppdratt som same, så føles det liksom nesten flaut for meg å ta elementer av kulturen "tilbake". Hva er deres tanker, dere som ser på dere selv som samiske? Er det krenkende om noen med min bakgrunn tar til seg kulturelementer fra det samiske? Tror mange sliter litt med dette temaet.

Anonymkode: 836f9...05a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det har du! Tenker at det er en hyllest til dine forfedre at du føler deg litt samisk. De levde ikke i et samfunn der de fikk ta vare på sin kultur, men det gjør du, de ville sikkert vært glade og stolte av deg❤️

Anonymkode: cbaeb...d2d

• Liker 11
Skrevet

Personlig syns jeg ikke noe om at folk bruker drakter fra steder/urfolk som de ikke har noe med, altså man har ingen relasjon til det. Hvis du har det så stiller det seg annerledes

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg same, men når samer selger samehåndverk til turister så kan de vel neppe være spesielt strenge på hvem som får lov til å ta del i den samiske kulturen. 

Anonymkode: fbff9...d6e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Morten1 skrev:

Personlig syns jeg ikke noe om at folk bruker drakter fra steder/urfolk som de ikke har noe med, altså man har ingen relasjon til det. Hvis du har det så stiller det seg annerledes

Forstår den, er delvis enig. I mitt tilfelle har jeg fortsatt slektninger som bor i området jeg evt. vil ha kofte fra, men de anser seg jo så vidt jeg vet ikke som samer. Så det er litt av et dilemma. 

TS

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lihkku beivviin til alle samer på KG ❤️

Deler av min farmors slekt kommer fra et sør-samisk og kvensk område, men fornorskningspolitikken kom tidlig hit og "utslettet" dessverre nærmest alt av kulturen her. Farmor har slett ikke noe forhold til det samiske, hun føler seg etter hva jeg vet helt norsk, og hennes samiske forfedre måtte også kle seg i "norske klær" og anse seg selv som norske, blant annet for å få lov til og eie gård og grunn.

Jeg beundrer den samiske kulturen, føler meg delvis hjemme i den, til tross for at jeg er mest norsk og vant til å gå i norsk folkedrakt ved høytider. Men, jeg hører mye på joik, har samiske venner og det har blitt sånn at jeg blant annet feirer påske på samisk vis. Samtidig føler jeg at jeg ikke helt har rett å ta del i den samiske kulturen, f.eks. bruke kofte, når jeg egentlig er å anse som norsk? Er dette så strengt som jeg føler? Av respekt for de samiske, som kan språket, er oppdratt som same, så føles det liksom nesten flaut for meg å ta elementer av kulturen "tilbake". Hva er deres tanker, dere som ser på dere selv som samiske? Er det krenkende om noen med min bakgrunn tar til seg kulturelementer fra det samiske? Tror mange sliter litt med dette temaet.

Tror du kan skrive deg inn i samemanntallet hvis du har samiske besteforeldre/de snakker samisk. At din bestemor pga fornorsking ikke snakker samisk, skal ikke ha noen betydning. Litt utenfor det du spør om, men vet om en del folk her i nord som registrerer seg som samisk på ganske tynt grunnlag, bl.a for å få kjøre snøskuter. 

Anonymkode: 7871f...586

Skrevet

Tenker litt som deg TS.

Både min farmors familie og farfars familie er samiske ( med en del innblanding av norske i leddene oppover) Jeg har hatt en mistanke om hele livet at jeg var noe samisk, men ikke så mye som jeg faktisk er. Dessverre er ikke dette noe min far eller onkler og tanter vil snakke noe om. Det er liksom litt hysj-hysj dette med at de er samiske. Veldig trist egentlig da jeg føler en dragning mot det samiske, og føler på en måte at jeg ikke han være stolt av de samiske anene mine. 

Lihkku beivviin ❤️

Anonymkode: 6019b...ef5

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Morten1 skrev:

Hvorfor mener du Ts «ikke har noe med det»? Farmorens familie var sørsamiske og hadde det ikke vært for fornorskningspolitikken så, hvem vet? Kanskje hadde Ts sitt morsmål i dag vært samisk. De unge i dag bør ta opp igjen kulturen som ble frarøvet deres forfedre, hvis ikke fortsetter man jo bare fornorskningen. 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor mener du Ts «ikke har noe med det»? Farmorens familie var sørsamiske og hadde det ikke vært for fornorskningspolitikken så, hvem vet? Kanskje hadde Ts sitt morsmål i dag vært samisk. De unge i dag bør ta opp igjen kulturen som ble frarøvet deres forfedre, hvis ikke fortsetter man jo bare fornorskningen. 

Jeg sa aldri at TS ikke har noe med samisk kultur å gjøre, mente folk generellt. Mange som ikke har noe med samer å gjøre og kun ønsker seg en drakt forde de syns det er kult. Er dette jeg syns er en uting, man kan ha samedrakt men, da må man også ha familie som er samer. 

Skrevet
3 minutter siden, Morten1 skrev:

Jeg sa aldri at TS ikke har noe med samisk kultur å gjøre, mente folk generellt. Mange som ikke har noe med samer å gjøre og kun ønsker seg en drakt forde de syns det er kult. Er dette jeg syns er en uting, man kan ha samedrakt men, da må man også ha familie som er samer. 

Forstår din tanke, men samtidig tenker jeg også at på én side, så er jo det å ære den samiske kulturen ved å bruke kofte (selv som helt norsk) noe positivt - spesielt med tanke på undertrykkelsen og alt det forferdelige som har blitt gjort mot samene opp gjennom. På en annen side kan jeg også forstå enkelte som tenker at man må "fortjene" å gå i kofte, av akkurat samme grunn: på grunn av alt samene har opplevd. Vanskelig tema.

Selv føler jeg meg liksom for lite samisk til å kunne bruke kofte, men samtidig også nok samisk til å gjøre det. 

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes du skal gjøre som du føler for! 

Hvis noen blir krenket så må de skjerpe seg skikkelig! 

Jeg har en samisk oldemor og skryter av at jeg er litt same så ofte jeg kan😂

Men kan ingenting om kulturen, da, så feirer ingenting. Noe som selvsagt kunne vært annerledes hvis jeg hadde vokst opp med samer rundt meg, eller hatt samiske venner som deg. 

Enig med deg i at man hedrer den samiske kulturen med kofte, ikke krenker! 

Endret av Pia Sofia
  • Liker 1
Skrevet

Du har rett til å være same om det er det du vil.

Jeg føler meg arabisk. Har en arabisk kompis og slenger inn arabiske ord i samtalene våre så ofte jeg kan. Har til og med lært meg masse om kulturen og begynt å feire Eid. Føler jeg meg som en araber så kan ingen si at jeg er noe annet. Selv om jeg er norsk. Syns du skal leve ut samedrømmen din.

Neida. Men liksom, vær same da, om du vil.

Anonymkode: 50475...815

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du kan skrive deg inn i samemanntallet hvis du har samiske besteforeldre/de snakker samisk. At din bestemor pga fornorsking ikke snakker samisk, skal ikke ha noen betydning. Litt utenfor det du spør om, men vet om en del folk her i nord som registrerer seg som samisk på ganske tynt grunnlag, bl.a for å få kjøre snøskuter. 

Får man rett til å kjøre snøskuter om en er same...?

Skrevet
17 minutter siden, Morten1 skrev:

Men det var jo ganske på siden av temaet til Ts, hun har jo samiske aner. 

• Liker 1
Skrevet

Var farmoren din samisk eller var liksom en tippoldefar et stykke tilbake samisk? Litt av forskjellen ligger der mener jeg. Kan du skrive deg inn i valgmanntallet så er du safe iallfall. Du kan likevel selvfølgelig sette litt stas på anene dine om det er et stykke tilbake i slekta, selvom det kanskje ikke nødvendigvis gjør deg til samisk. 

Anonymkode: 49793...823

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg same, men når samer selger samehåndverk til turister så kan de vel neppe være spesielt strenge på hvem som får lov til å ta del i den samiske kulturen. 

Anonymkode: fbff9...d6e

Samer selger ikke kofter til turister. De selger dukker, duk, reinkjøtt, etc. Samme gjør nordmenn, de selger troll og norske flagg, men det er vel ingen nordmenn som selger bunader til turister?

Anonymkode: 8d935...da6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var farmoren din samisk eller var liksom en tippoldefar et stykke tilbake samisk? Litt av forskjellen ligger der mener jeg. Kan du skrive deg inn i valgmanntallet så er du safe iallfall. Du kan likevel selvfølgelig sette litt stas på anene dine om det er et stykke tilbake i slekta, selvom det kanskje ikke nødvendigvis gjør deg til samisk. 

Meg igjen! Merka når jeg posta innlegget at det kanskje så litt negativt ladet ut, det var altså ikke meninga. Jeg vil legge til at jeg er veldig positiv til at andre samiske familier osv som har gått gjennom sterk fornorsking, og ikke kan snakke samisk eller vet så mye om kulturen er nysgjerrig og vil lære mer! Kjempebra å forske på det og bli trygg i sin egen identitet. Man må ikke kalle seg same selvom man har samisk familie, og man må ikke være redd for å bli kjent med det samiske selvom ikke alle i familien er klar eller føler den samme tilknytninga. Bli kjent, gjør ting med respekt og ta til deg kunnskap om ditt område og kulturen!

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Illuminatum skrev:

Får man rett til å kjøre snøskuter om en er same...?

De er ikke under det samme regelverket som norske når det gjelder motorferdsel i naturen. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke under det samme regelverket som norske når det gjelder motorferdsel i naturen. 

Send meg gjerne kilder på dette, så registrerer jeg meg i samemantallet tvert.

Skrevet

Det har jeg også lurt på. Mine besteforeldre er født samiske, men grunnet fornorskingspolitikken så er det en stor skam som det aldri, aldri, aldri må snakkes om. Min far er altså født av to samiske foreldre, men det skal det ikke snakkes om. Men jeg, noen generasjoner etter, synes faktisk at det er ganske stiling at jeg har samiske aner, og skulle gjerne visst mer om språk og kultur. Men har jeg noen rett til det? For familiens del hadde de tatt sin død om jeg tok det opp med dem, men skamløs som jeg er, så kjenner jeg ingen skam til det.

Anonymkode: a1279...089

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...