Gå til innhold

Tør ikke presse meg på trening.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært gjennom det samme og har noen gode tips?

Når jeg starter er motivasjonen helt på topp, og jeg tenker at jeg skal presse meg. Så begynner jeg og bli sliten, og kjenner tilløp til panikk. Da stopper jeg, tør ikke mer. (Har hatt panikkanfall, ikke ifm. trening) Problemet er at jeg tror det er panikkanfall som kommer, og da er det bråstopp.

På den måten blir jeg jo egentlig ikke i bedre form heller.

Anonymkode: 76bc9...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags trening driver du med? Det er fullt mulig å bli i god kondisjonsform uten å "presse" seg, ofte når man presser seg blir treningen anaerob og deter ikke nødvendigvis det man ønsker der. Styrke er litt vanskeligere å bli bedre på uten å presse seg, men ett lav-vekt/mange repetisjoner regime kan jo hindre at man må presse seg.

Anonymkode: 1d2c0...89f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags trening driver du med? Det er fullt mulig å bli i god kondisjonsform uten å "presse" seg, ofte når man presser seg blir treningen anaerob og deter ikke nødvendigvis det man ønsker der. Styrke er litt vanskeligere å bli bedre på uten å presse seg, men ett lav-vekt/mange repetisjoner regime kan jo hindre at man må presse seg.

Anonymkode: 1d2c0...89f

Det skjer helt uavhengig av treningsform. Gjør mye forskjellig, fra raske gåturer til styrke. Stopper opp og får igjen pulsen og pusten før jeg klarer å fortsette.

Jeg trodde man måtte "ta seg helt ut" for å få bedring i formen, ikke kun vedlikeholde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen timer med en pt kan sikkert være lurt. Fortell om problemet ditt og h*n vil hjelpe deg videre når det stopper opp for deg, uten å ødelegge deg helt, og du vil lære hvor hardt du kan og burde presse deg. Lykke til 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer helt uavhengig av treningsform. Gjør mye forskjellig, fra raske gåturer til styrke. Stopper opp og får igjen pulsen og pusten før jeg klarer å fortsette.

Jeg trodde man måtte "ta seg helt ut" for å få bedring i formen, ikke kun vedlikeholde?

Man kan opparbeide god kondisjon og god styrke uten å presse seg på trening. 

Anonymkode: e6b57...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi noen eksempler på hvordan jeg kan gjøre det? Jeg synes jeg blir stående på stedet hvil, etter 2 mndr. ganske mye aktivitet daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tren 5x5 eller 8x3 i div øvelser med (2 reps i tanken) da får du framgang uten å presse for hardt! Lett å hente seg inn igjen også😊

Anonymkode: 967a9...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har vært gjennom det samme og har noen gode tips?

Når jeg starter er motivasjonen helt på topp, og jeg tenker at jeg skal presse meg. Så begynner jeg og bli sliten, og kjenner tilløp til panikk. Da stopper jeg, tør ikke mer. (Har hatt panikkanfall, ikke ifm. trening) Problemet er at jeg tror det er panikkanfall som kommer, og da er det bråstopp.

På den måten blir jeg jo egentlig ikke i bedre form heller.

Noen få timer med en privatpraktiserende psykolog vil nok fungere bedre enn PT. Det høres ut som at du prøver å unngå å trigge angst (noe som bidrar til å opprettholde angsten). Som du selv skriver; angst for å få angst(anfall). Det som pleier å hjelpe er å lære mer om angst, og få noen timer angstbehandling som inkluderer eksponering.

Lykke til 😉 Jeg heier på deg!

Endret av Cerasus
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

God kondisjon krever trening der man får opp pulsen. - Så det du skriver om kondisjon stemmer dessverre ikke.

Økt styrke er nok fullt mulig. Men, det blir vel fort litt trege styrkeøkter om pulsen aldri får øke under settene?

Poenget med trening er å la kroppen jobbe, og det bør faktisk innebære noe pulsøkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...