Gå til innhold

Å bli invitert til intervju til en jobb man ikke har søkt på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har altså skjedd meg. Ble oppringt av en arbeidsgiver tidligere i uka som hadde funnet meg i databasen til nav. Spurte om jeg var interessert i å komme innom for en prat. Jeg sa ja siden jeg ikke ønsket å virke uhøflig/avvisende. Men faktum er at dette er en jobb jeg aldri hadde søkt på på eget initiativ.. Jeg innehar heller ingen tidligere erfaring eller kompetanse innenfor det aktuelle feltet og det er ikke noe jeg ønsker å jobbe med. Noen som har vært i samme situasjon og vil komme med tips/erfaringer? 😇

Anonymkode: 0fdeb...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke jobb fra før?

Da er mitt tips å forberede deg godt, lese deg litt opp om bedriften, kle deg pent, og gjøre et godt inntrykk på intervju. 

Du har jobb fra før?

Da er mitt tips å ringe dem, og høflig avslå, slik at du ikke kaster bort deres tid med å møte på intervju. 

Anonymkode: c4aa1...76b

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er mitt tips å forberede deg godt, lese deg litt opp om bedriften, kle deg pent, og gjøre et godt inntrykk på intervju. 

Du har jobb fra før?

Da er mitt tips å ringe dem, og høflig avslå, slik at du ikke kaster bort deres tid med å møte på intervju. 

Jeg har ikke jobb sånn pr i dag. Dette er en stilling som barnehageassistent. 

Ts

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jobb fra før?

Tja. Det er som regel fint å ta "ventejobber" hvis man ikke har jobb, men om man aldri kan tenke seg det og det er en jobb man vet man ikke vil takle særlig godt, så kan det være lurt å vente litt lenger. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man går inn i en jobb der man ikke fungerer, både for egen del og med tanke på referanser. 

Anonymkode: 121e5...09f

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Det er som regel fint å ta "ventejobber" hvis man ikke har jobb, men om man aldri kan tenke seg det og det er en jobb man vet man ikke vil takle særlig godt, så kan det være lurt å vente litt lenger. Man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man LAR VÆRE Å GÅ* inn i en jobb der man ikke fungerer, både for egen del og med tanke på referanser. 

Anonymkode: 27a32...2b5

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 27a32...2b5

Niks. Dårlige referanser som følge at man har valg en jobb man overhodet ikke egner seg til er dårlig butikk på sikt. Da er det bedre å jobbe frivillig eller ta en annen ventejobb. 

Skrevet

Du vet "man er ikke på NAV for å få drømmejobben" ;)

Anonymkode: e91c7...092

• Liker 3
Skrevet

Hvis du går uten jobb og får en jobb i fanget, ja så tar du jo jobben! Så kan du søke etter stillinger du har mer lyst på mens du jobber i barnehagen. Høres ikke ut som om du er i en posisjon der du med god samvittighet kan si nei til jobb.

Anonymkode: 97cac...409

• Liker 10
Skrevet

Men greia er jo at jeg har overhode ingen kompetanse å bidra med her, ingen erfaring med barn fra før verken i jobbsammenheng eller privat. 

Ts

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men greia er jo at jeg har overhode ingen kompetanse å bidra med her, ingen erfaring med barn fra før verken i jobbsammenheng eller privat. 

Ts

Det koster deg ingenting å ta en prat med dem. Ta det som intervjutrening, om ikke annet.

Ellers anbefaler jeg denne TED-talken:

Anonymkode: 1175c...3fd

Skrevet

Hallo! Er du arbeidsledig kan du vel ikke ha samvittighet til å si nei til noe sånt? Å jobbe med barn kan være en fin erfaring frem til drømmejobben dukker opp. Går ut fra at du uansett er jobbsøker?

Anonymkode: a5405...548

• Liker 2
Skrevet (endret)

Å jobbe med barn kan være slitsomt og krevende men også ekstremt givende. 

Selv om du ikke har kompetanse eller erfaring, så er jo dette noe arbeidsgiver allerede har sett av cven din, så det er jo allerede tydelig at det vil bli en læringskurve for deg.

Du har ingenting å tape, så lenge du bruker sunn fornuft, møter opp tidsnok på jobb, er blid og hyggelig så er det ingen grunn til å tro at du skal gå fra det med dårlige referanser om du velger å slutte fordi det ikke var jobben for deg.

Endret av Anwa
Skrevet

At du selv mener du ikke er kvalifisert er irrelevant når arbeidsgiver anser deg som en interessant kandidat. Gå på intervjuet. Ta jobben hvis du får den. Når du har en jobb blir det lettere å få napp når du søker andre jobber du heller vil ha. 

Skrevet

Jeg hadde tatt den, om jeg hadde vært jobbsøker. Bare positivt å bli innkalt. 🙂

Anonymkode: 5a8a9...924

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...