AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #1 Skrevet 5. februar 2020 Har i mange år hatt ønske om å dele tid med ildere istedet for å finne en hundevenn. Noen her som har hatt ildere og som kan fortelle litt om hvordan det er? Hverdagen, kostnaden. Har allergi, så det er en usikkerhet for meg fortsatt, må finne de jeg ikke får reaksjon av når det gjelder alle dyr. Har møtt flere ildere og synes de jeg har møtt er veldig smarte, og lekne, og kosete. Fulle av energi Ønsket mitt er etterhvert å bo litt på landet, så de vil ha nok boltreplass. Anonymkode: 0a7d0...aed
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #2 Skrevet 5. februar 2020 https://www.dyreklinikk.no/stell-av-kjaeledyr/ilder/hva-du-boer-tenke-over-foer-du-skaffer-deg-ilder/ Anonymkode: ba5de...bec
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #3 Skrevet 5. februar 2020 Jeg har hatt det. Kjempeartige dyr, masse personlighet og søte som teddybjørner. Men de er ikke allergivennlige, så der ville jeg trådd forsiktig om jeg var deg. Besøk noen med ildere først. Ellers er de mer vanskelig å få tak i nå enn den gangen jeg hadde ildere som kjæledyr. Mange drar til Danmark og henter der, vet jeg. Det aller viktigste jeg kan komme på i farta er å ildersikre huset så til de grader. Finner de et hull de kan stikke hodet inn i så forsvinner resten av kroppen etter. De kommer til overalt. De er kjøttetere og skal ha riktig kost, de er heller ikke burdyr. Noen velger å ha dem i bur om natten f.eks men de trenger mye leketid i større områder. Anonymkode: 54117...d51
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #4 Skrevet 6. februar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: https://www.dyreklinikk.no/stell-av-kjaeledyr/ilder/hva-du-boer-tenke-over-foer-du-skaffer-deg-ilder/ Anonymkode: ba5de...bec Har lest mye om dyreholdet på nett, så jeg skriver mest etter erfaringer. Men takk! Anonymkode: 0a7d0...aed
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #5 Skrevet 6. februar 2020 Var på besøk hos noen som hadde ilder en gang, og makan til adhd-skapning skal man lete lenge etter. Den var ikke i ro ett sekund, kom seg ut og inn over alt og var rett og slett meget slitsom. Hvorfor ikke kjøpe en liten hund isteden? Anonymkode: 16542...b78
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #6 Skrevet 6. februar 2020 De lukter noe ekstremt, og ikke akkurat godt. Ofte p.ga markering, og bare vær obs på at det setter seg i klær, møbler osv. Ikke anbefalt å bli bitt av heller, sinnsykt skarpe tenner som sender deg rett på legevakten om de er i humør til det. Men - de er sinnsykt søte! Anonymkode: df4fd...9ca
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #7 Skrevet 6. februar 2020 Har ikke hatt ilder selv, men har lest litt av folk som har. Hovedsaklig er ulempene - Ildersikre ALT inntil du ikke har ilder lengre. - Stram lukt av alt hele tiden. Du blir kanskje vant til det men du kommer til å lukte ilder for andre. - Full rulle hele tiden. HELE tiden. Det er ikke bare å stappe de i et bur når man går lei. - Kan være vanskelig å få noen til å passe de, da man må være komfortabel og trygg med ildere for å håndtere de. - Du må vite hva du gjør og lære å håndtere de så dere er trygge på hverandre. Ellers er jo ildere supersøte! Har vurdert selv å skaffe men er aaaalt for mye jobb for late meg. Anonymkode: e2d14...c0c
Myrmica Skrevet 6. februar 2020 #8 Skrevet 6. februar 2020 En bekjent av meg hadde flere, hadde innreda et eget rom i leiligheten som ilderrom + at de var mye ute i stua, høyt og lavt. Veldig søte og sjarmerende dyr. Men den lukta... Ilderrommet stinka alltid, og det var merkbart i resten av leiligheten og.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #9 Skrevet 6. februar 2020 Hei, jeg hadde to stk selv og var aktiv i mange år i miljøet. Ildere er som kattunger hele livet. Rampete, fulle av energi og faenskap. De er utrolig morsomme, elskverdige dyr som er overraskende lettlærte og knytter seg sterkt til eierne sine. Men de lukter endel... så du må skifte dokasse og tepper ofte. Noen har ilderne på eget rom ("ilderrom"), andre har dem i bur (https://www.letgo.com/en-ca/i/ferret-nation-cage-small-pet-cage_dac3c660-d497-4a1a-a7ed-70185c08b840) mens de er alene. De må få løpe ute av buret mange timer hver dag, og jeg synes de aller helst skal få være to. Ildere er sosiale dyr som fortjener en partner. Som valper så biter de ganske voldsomt, så man må ha tålmodighet og en rolig hånd for å venne dem av dette. De er også skikkelig tyver, så rydd unna hva enn du ikke vil skal havne under sofaen. De elsker å utforske, så gi dem rør å løpe gjennom, leker å kaste rundt, og gjerne ta på dem sele og la dem få seg en tur ute innimellom, både sommer og vinter. Får de muligheten så graver de, så en lekeplass med sand er ofte populært. Anonymkode: bd6e2...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå