Gå til innhold

Hjemme med sykt barn og nå syk selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette hører kanskje mer hjemme i jobb og Utdanningsforumet, men tenker jeg kanskje får flere relevante svar her.

Saken er at jeg for noen mnd siden startet i ny jobb og har allerede 4 dager fravær pga sykdom. Har de 2 siste dagene vært hjemme med en syk 2-åring, og nå har jeg blitt smittet og er syk selv. Jeg er alene denne uken da min mann er på jobbreise og nå ser det altså ut til at jeg må bli hjemme i morgen og. Jeg har veldig dårlig samvittighet for dette, og bekymret for hva arbeidsgiver tenker :( Kanskje dumt spørsmål fra en fersk mor men: Er det vanlig at slikt skjer, dvs at man ender opp med både sykt barn-fravær og eget fravær samtidig? Hvordan skal jeg melde dette inn? Barnet er fortsatt sykt og må bli hjemme fra bhg i morgen. Men blir det egenmelding siden jeg også ble syk i dag? Eller fortsatt fraværskode «hjemme med sykt barn» i morgen og?

Litt kronglete forklart her i febertåken, men håper noen skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 9fcd7...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurt å bruke egenmelding. Du har bare 10 sykt-barn dager. Selv føler jeg likevel det er mer «godtatt» med sykt-barn dager da.

Anonymkode: 32f95...0d5

• Liker 11
Skrevet

Hvor mange av de er egenmelding og hvor mange sykt barn dager?

Anonymkode: 94d80...daf

Skrevet

Du har 10 sykt barn dager per år. Antall dager med egenmelding kommer an på om arbeidsplassen din er en ia-bedrift.

egenmelding for egen sykdom kan du bruke fire GANGER per år, inntil tre dager per gang. Det er hovedregel.

Anonymkode: 79c64...3e6

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange av de er egenmelding og hvor mange sykt barn dager?

Anonymkode: 94d80...daf

Skrev feil, for det er 6 dager totalt. Hittil i vinter har jeg brukt 3 sykt barn dager, to av de nå denne uken. Har vært så mye sykdom i barnehagen. I tillegg sliter jeg med migrene og har brukt 3 egenmeldingsdager på meg selv, men ikke i strekk. 
ts

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hører kanskje mer hjemme i jobb og Utdanningsforumet, men tenker jeg kanskje får flere relevante svar her.

Saken er at jeg for noen mnd siden startet i ny jobb og har allerede 4 dager fravær pga sykdom. Har de 2 siste dagene vært hjemme med en syk 2-åring, og nå har jeg blitt smittet og er syk selv. Jeg er alene denne uken da min mann er på jobbreise og nå ser det altså ut til at jeg må bli hjemme i morgen og. Jeg har veldig dårlig samvittighet for dette, og bekymret for hva arbeidsgiver tenker :( Kanskje dumt spørsmål fra en fersk mor men: Er det vanlig at slikt skjer, dvs at man ender opp med både sykt barn-fravær og eget fravær samtidig? Hvordan skal jeg melde dette inn? Barnet er fortsatt sykt og må bli hjemme fra bhg i morgen. Men blir det egenmelding siden jeg også ble syk i dag? Eller fortsatt fraværskode «hjemme med sykt barn» i morgen og?

Litt kronglete forklart her i febertåken, men håper noen skjønner hva jeg mener.

Det er helt normalt å ende opp syk når ungene er veldig små og kan finne på å både spy, hoste og snørre på deg. 

Om du fører det ene eller det andre det spør du folkene på jobb om. Alle arbeidsplasser har sin kutyme, så følg strømmen.

Dersom det er menneskelig mulig så snakker du også selvsagt med arbeidsgiver om å fikse hjemmekontor til neste gang du er hjemme med sykt barn. Å få inn en 20-30% arbeidsdag mens ungen er syk er helt realistisk. Og nesten alle yrker har forefallende papirarbeid som kan gjøres.

Anonymkode: 75a2b...163

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har 10 sykt barn dager per år. Antall dager med egenmelding kommer an på om arbeidsplassen din er en ia-bedrift.

egenmelding for egen sykdom kan du bruke fire GANGER per år, inntil tre dager per gang. Det er hovedregel.

Anonymkode: 79c64...3e6

Det er jo helt feil informasjon ang egenmelding om du snakker om en IA bedrift. 

Du har 10 og din mann har 10. Dvs- ingen krise. Bruk egenmld for dagene du selv er syk :)

Anonymkode: 8612d...195

Skrevet

Blir jeg syk selv så ordner jeg meg sykemelding 

Anonymkode: 09a55...78f

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt å ende opp syk når ungene er veldig små og kan finne på å både spy, hoste og snørre på deg. 

Om du fører det ene eller det andre det spør du folkene på jobb om. Alle arbeidsplasser har sin kutyme, så følg strømmen.

Dersom det er menneskelig mulig så snakker du også selvsagt med arbeidsgiver om å fikse hjemmekontor til neste gang du er hjemme med sykt barn. Å få inn en 20-30% arbeidsdag mens ungen er syk er helt realistisk. Og nesten alle yrker har forefallende papirarbeid som kan gjøres.

Anonymkode: 75a2b...163

Hjemmekontor? Har aldri hørt om noen som tar på seg papirarbeid for arbeidsplassen når de er hjemme med et sykt barn (og syk selv). Syke barn er krevende nok som det er. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg. Ringer legen i morgen. Men kommer meg ikke ut av huset enda.

ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syke barn er krevende nok som det er. 

Sånn føler jeg det og..Er helt utkjørt nå etter at det har gått i ett i dag, med et veldig klengete og grinete barn. Har dessuten ikke mulighet til hjemmekontor desverre. 

ts

Skrevet

Hvis barnet er sykt og du er syk, så ser du hvilke typer sykedager du har mest igjen av, og så bruker du det.

Selvsagt er det vanlig å bli smittet av barnet sitt. Sånn er livet. Men har du få egenmeldinger igjen, så bruker du selvsagt sykt barn dager. Barnet er jo sykt, og du måtte uansett vært hjemme selv om du var frisk,så dette er helt greit og riktig!

Anonymkode: 787a8...c9a

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det når man har egenmeldinger? 

Anonymkode: 9cced...53b

• Liker 4
Skrevet

Blir du syk selv, så skaff sykemelding. Vet ikke hvor gammelt barnet er, men det blir fort mye sykdom på både barn og foreldre første barnehageåret. 

Kjipt å stå uten egenmeldingsdager mot slutten av året. Sykemelding er også hakket mer akseptert, da en lege faktisk har bekreftet at du er syk. 

Anonymkode: ff3db...cb6

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmekontor? Har aldri hørt om noen som tar på seg papirarbeid for arbeidsplassen når de er hjemme med et sykt barn (og syk selv). Syke barn er krevende nok som det er. 

Der jeg jobber er det veldig vanlig å jobbe hjemmefra når barna er syk. Har vært hjemme i dag med sykt barn, og dette er kanskje den første dagen jeg har vært hjemme uten å gjøre noe som helst arbeid (foruten å svare på 1 jobbtelefon og lese mail).

Anonymkode: c018e...e3d

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du syk selv, så skaff sykemelding. Vet ikke hvor gammelt barnet er, men det blir fort mye sykdom på både barn og foreldre første barnehageåret. 

Kjipt å stå uten egenmeldingsdager mot slutten av året. Sykemelding er også hakket mer akseptert, da en lege faktisk har bekreftet at du er syk. 

Sykemelding for et par dager? Det er sløsing med legens tid. IA bedrift gir deg 8 dager sammenhengende, 24 dager per kalenderår. Skal godt gjøres å bruke opp dette. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber er det veldig vanlig å jobbe hjemmefra når barna er syk. Har vært hjemme i dag med sykt barn, og dette er kanskje den første dagen jeg har vært hjemme uten å gjøre noe som helst arbeid (foruten å svare på 1 jobbtelefon og lese mail).

Anonymkode: c018e...e3d

Jeg håper at du ikke har småbarn? 

Siste karantenedagen av en sykdom på vei til å gå over kan jo dette kanskje være mulig, men generelt sett? 

Håper ikke dette er/blir normalen?! 

Syke barn trenger tilstedeværende voksne. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykemelding for et par dager? Det er sløsing med legens tid. IA bedrift gir deg 8 dager sammenhengende, 24 dager per kalenderår. Skal godt gjøres å bruke opp dette. 

Ikke alle jobber i IA. Min mann har 12 egenmeldingsdager på ett år. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har migrenepriblematikk i tillegg, så det kanskje. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev feil, for det er 6 dager totalt. Hittil i vinter har jeg brukt 3 sykt barn dager, to av de nå denne uken. Har vært så mye sykdom i barnehagen. I tillegg sliter jeg med migrene og har brukt 3 egenmeldingsdager på meg selv, men ikke i strekk. 
ts

Nå sier du ingenting om hvor lenge du har jobbet der, bare at det ikke er så lenge. Til ikke å ha jobbet så lenge der er det mye fravær med 3 egenmeldinger, 3 sykt barn dager, å attpåtil så har du tenkt å komme med en sykemelding 😮 

Håper du er ferdig med prøvetiden da...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg. Ringer legen i morgen. Men kommer meg ikke ut av huset enda.

ts

Legene idag er så neddynget i arbeid at de foretrekker at egenmeldinger brukes før sykemelding når det er mulig. Dessuten så er det ikke du som bestemmer om du får sykemelding. Det er det legen som bestemmer. 

Anonymkode: d4762...68c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...