Gå til innhold

Hva tok foreldre dine feil om da du var barn/ung?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe du vet at du ikke kommer til å si til dine barn?

Anonymkode: 21965...a23

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller meste. Desverre. Tror ikke de skjønte hva foreldrerollen dreide seg om selv om de fikk fire barn. Er så mange absurde situasjoner og slemme kommentarer jeg husker fra mine foreldre som jeg ALDRI ville nevnt for et barn!

Anonymkode: 14b10...88c

• Liker 3
Skrevet

At jeg er dårlig til det meste.

Bare synd jeg selv oppdaget hvor feil det var for sent. Jeg trodde utdannelse kun var for de smarte, og jeg var jo ikke det....

Anonymkode: 06121...a9c

• Liker 2
Skrevet

At jeg trengte å lære gangetabellen og prosentregning i hodet. Jeg kom nemlig aldri til å gå rundt med en kalkulator i lomma 😎

Nå skal det sies at jeg er glad for at jeg har lært en del matte, men her bomma de skikkelig 🤣

• Liker 18
Skrevet
23 minutter siden, Sirah skrev:

At jeg trengte å lære gangetabellen og prosentregning i hodet. Jeg kom nemlig aldri til å gå rundt med en kalkulator i lomma 😎

Nå skal det sies at jeg er glad for at jeg har lært en del matte, men her bomma de skikkelig 🤣

Endelig en som svarte på det jeg spurte om! Istedenfor å legge ut om sin fæle barndom. Buhu liksom.

Ts

Anonymkode: 4ef7e...53a

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Endelig en som svarte på det jeg spurte om! Istedenfor å legge ut om sin fæle barndom. Buhu liksom.

Ts

Anonymkode: 4ef7e...53a

Du er ikke Ts nei.

Anonymkode: 21965...a23

• Liker 16
Skrevet

-At man blir firkantet i øynene av å se for mye TV

-At man BLIR sånn hvis man lager grimaser

-At jeg sender dem på trollskole hvis de gjør noe de ikke har lov til

-at neida,de er ikke lei seg,slutt å tulle og gå å lek nå.

Anonymkode: 1d727...35d

• Liker 5
Skrevet

Mamma lærte meg at blått godteri ikke måtte spises fordi det var giftig. Det hadde hun lært av sine foreldre, mine besteforeldre, da hun var barn 😅

Anonymkode: 4c59b...c22

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, Sirah skrev:

Haha, samme her 😄

Det samme med blått godteri også.

Ellers sa mamma at jeg aldri ville få jobb hvis jeg tok piercing, arbeidsgiver kunne jo komme til å se arrene også hvis jeg tok dem ut.

Anonymkode: dace6...3b6

Skrevet

At man skulle tvinges til fritidsaktiviteter fordi man "skulle ha glede av å kunne det instrumentet som voksen". Har aldri hatt interesse av å kunne spille det instrumentet som voksen.

At man må bruke vold for å oppdra barn. 

At man må kjefte for å oppdra barn.

At deres rammer for hva de synes er normalt og riktig her i samfunnet var en fasit som alle måtte leve etter, hvis ikke var de sære. 

At det er noe galt med å bære bifil og homofil.

De har heldigvis endret mening om alt sammen nå. Men det går bare an å snakke med dem til en viss grad om at de tok feil, fordi de ikke skjønner at det hadde vært fint å kunne snakke om det ettersom de jo påførte oss skade med dette - de tar det som et angrep. Noe det ikke er, all den tid jeg/vi har full forståelse for at man kan ta feil og endre mening, så lenge man skjønner at man har tatt feil og aktivt endrer seg. 

Anonymkode: 8d8f2...8e4

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma lærte meg at blått godteri ikke måtte spises fordi det var giftig. Det hadde hun lært av sine foreldre, mine besteforeldre, da hun var barn 😅

Anonymkode: 4c59b...c22

Blått godteri er jo det mest dårlige man kan putte i seg. Fargen de bruker for å få godteriet blått (om man ikke kjøper noe organisk som er farget med bær el) er så farlig at det er rart det selges i Norge i det hele tatt. 

https://www.klikk.no/foreldre/helse/godteri-med-skadelige-fargestoffer-2442354

Anonymkode: 91f2e...65a

• Liker 2
Skrevet

At tvang var en god måte å lære å spise fisk på. Klarer fremdeles ikke kokt fisk, selv om jeg elsker fisk i alle andre former. 

At appelsinjuice er sunt

At stor burgermeny er passe mengde mat

At grønnsaker er garnityr og ikke mer

At det er barnets ansvar å pusse tenner

At det er barnets ansvar å gjøre lekser

I det hele tatt var det lite oppfølging av skole og helse, og vi lærte ingen ting om sunt kosthold og nytten av fysisk aktivitet. Søskenflokken på fire var alle svært overvektige da vi flyttet hjemmefra (normalvektig far og noe overvektig mor), ene søskenet sliter fremdeles med overvekt. Vi tre andre ble normalvektige da vi begynte å stå for maten selv. 

Anonymkode: 8199b...d60

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At tvang var en god måte å lære å spise fisk på. Klarer fremdeles ikke kokt fisk, selv om jeg elsker fisk i alle andre former. 

At appelsinjuice er sunt

At stor burgermeny er passe mengde mat

At grønnsaker er garnityr og ikke mer

At det er barnets ansvar å pusse tenner

At det er barnets ansvar å gjøre lekser

I det hele tatt var det lite oppfølging av skole og helse, og vi lærte ingen ting om sunt kosthold og nytten av fysisk aktivitet. Søskenflokken på fire var alle svært overvektige da vi flyttet hjemmefra (normalvektig far og noe overvektig mor), ene søskenet sliter fremdeles med overvekt. Vi tre andre ble normalvektige da vi begynte å stå for maten selv. 

Innser når jeg ser lista at dette høres ut som en forferdelig barndom. Det var det ikke, men dette er hva foreldrene mine gjorde mest feil. Utover dette hadde vi det stort sett bra, og foreldrene mine er supre besteforeldre. Kan ikke la ungene være der for ofte, for det er fremdeles fri flyt av juice, nugatti og syltetøy, men de koser seg glugg ihjel der.

Skrevet

At man ikke må klø seg, for jo mer man klør seg dersto mer vil det klø. Det kan være sant hvis man har eksem eller irritert hud, men som oftest hjelper det å klø. 

At  kjølig trekk eller gjennomtrekk er farlig og kan gjøre deg syk

At man aldri kan bli lei av å spise brød og poteter. 

At det holder å skifte undertøy én gang i uka, og vaske håret annenhver uke. 

At det er normalt å gå med utesko inne, og ikke bra å gå på sokkelesten inne. 

At muggen eller svidd mat er sunt og gir fin sangstemme. 

Begge foreldrene mine var forøvrig født på 1920-tallet og preget av å vokse opp i en tid med knapphet på varer og uten utstyr som dusj og vaskemaskin. Husene var også kaldere og mer trekkfulle. 

Skrevet

At dersom man svelger en tyggis blir den liggende i magen i sju år. 

Anonymkode: 570d8...1c0

• Liker 12
Gjest Geirfuglen
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dersom man svelger en tyggis blir den liggende i magen i sju år. 

Anonymkode: 570d8...1c0

Jeg fikk høre at den fant sin vei inn i en blindvei i blindtarmen, og samlet seg opp der og kunne gi blindtarmbetennelse 😄

Skrevet

Vil nok kanskje si arbeidsmarkedet, til dels med tanke på hva som er viktig å kunne i voksen aldre kontra hva som ikke er så viktig. For all del, jeg hadde en fin oppvekst, og de var jo tross alt unge selv i en helt annen tid der andre ting var viktigere, så det er jo ikke så enkelt å holde øye med den rivende utviklingen som går raskere enn før. 

Anonymkode: 5b498...af3

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, samme her 😄

Det samme med blått godteri også.

Ellers sa mamma at jeg aldri ville få jobb hvis jeg tok piercing, arbeidsgiver kunne jo komme til å se arrene også hvis jeg tok dem ut.

Anonymkode: dace6...3b6

Haha ja blått godteri og piercing stemmer også 😄 Nå trodde jeg faktisk på dem ang piercing, men blått godteri spiste jeg i smug 😂

Skrevet

Dette med blå godteri, firkanta øyne, svelge tyggis, og å ikke gå ut med vått hår, husker jeg som sannheter fra barndommen. 

Men de var fantastiske når det gjaldt å veilede når det kom til å prioritere skolearbeid, motivere til å jobbe hardt, være sparringspartnere når det gjaldt valg og utdannelse, lære meg å spare. Så at de hadde noen feiloppfatninger når det kom til uvesentlige områder betyr egentlig ingenting. 

Anonymkode: 85b9d...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...