Gå til innhold

Hund som plutselig tisser inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 13 måneder gammel cavalier, som har vært husren en god stund.

Men, nå i det siste, har hun plutselig begynt å tisse inne igjen. Hun kan være alene hjemme noen få timer, og når vi kommer hjem har hun tisset på gulvet. Det samme skjer ofte om natten, noe som egentlig aldri har vært noe problem før.

Hva kan dette skyldes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en tur til veterinær.

Det er som regel noe galt når unghunder/voksne plutselig begynner å tisse inne.

Skrevet

Er enig med ovennevnte taler. Kan høres ut som om hun har fått blærekatarr.

Skrevet

En ting er urinveisinfeksjon som noen har nevnt her. Hvis det er tilfelle så er det jo en rimelig enkel sak å behandle.

Det kan også være nyresvikt. Det kan holdes i sjakk med medisiner og riktig fôr, men det spørs selvfølgelig hva nyresvikten skyldes.

Diabetes er en annen ting det kan være, men det er umulig å vite uten å sjekke hunden.

Jeg vil anbefale deg å dra til veterinæren for en grundig sjekk. Fram til du kommer til veterinæren så kan du sjekke hvor mye han drikker og spiser. Mer eller mindre enn vanlig?

Veterinæren bør ta en blodprøve så man får sjekket nyreverdier osv. Du kan jo også spørre om de kan ta en ERD-test. Den viser om hunden har nyreproblemer i løpet av kort tid. (må da ha urinprøve)

Hvis du har mulighet så kan du ta med en urinprøve. Når du skal ta urinprøve av hunden så vasker du først rundt urinåpningen sånn at det ikke er masse "møkk" der, så tar du en ren beholder, eske el og går en tur med hunden. Når hunden setter seg ned, evt løfter på beinet så tar du beholderen og setter under strålen. (det kan være vanskeligere en det høres ut som)

Når du har gjort dette så MÅ urinprøven leveres til veterinæren innen to timer, hvis ikke blir urinen ødelagt. Dvs bakteriefloraen kan forandre seg såpass mye at verdiene viser feil når man skal analysere prøven.

Det som er veldig viktig er at urinen IKKE oppbevares i kjøleskap fram til du får tatt den til veterinæren, da ødelegges prøven. Oppbevar den i romtemperatur.

Hvis dette blir for komplisert så kan du ta med hunden til vet'en uten urinprøve. Vet'en kan tømme blæra ved å klemme på den. (men jeg vil tro vet'en blir takknemlig hvis du har med urinprøve :wink: )

Lykke til, håper det ikke feiler han noe alvorlig.

Skrevet

Også var det meg og lese feil da. :roll:

Leste år istedet for måneder gitt... så jeg redigerte mitt forrige innlegg siden det var ett par ting der som ikke var relevant siden hunden er såpass ung. :oops:

Jaja... sånn går det når man har hatt en hektisk dag på jobb. :roll: :oops: :oops:

Skrevet

Tusen takk for så utfyllende svar!

Skal ta meg en tur til vetrinæren, har en katt som har fått en mistenksom klump på magen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...