AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #1 Skrevet 5. februar 2020 Har 2 barn, 6 og 8. De spiser nesten ikke middag. Lagde i dag fiskepinner med diverse grønnsaker, potet og saus. Yngste spiste 4 fiskepinner og ingen grønnsaker, eldste spiste en potet og blomkål. Slik er det nesten hver dag. Fiskepinner har vært et sikkert kort lenge. Nå gjenstår bare Taco, pizza, pølser, hamburger og kyllinglår med ris på listen over akseptert middagsmat . Har prøvd ulike retter, det blir urørt. De får ikke annen middag, men kan også gå mange timer uten middag, så får de jo brødskiver eller gryn til kvelds. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 52620...e07
solmåneogstjerner Skrevet 5. februar 2020 #2 Skrevet 5. februar 2020 Kjenner det der. Jeg bare lager mat, forskjellige ting. Ingen vits å tenke på hva de liker og ikke. Skal jeg være helt sikker på at alle vil spise så har jeg liksom to-tre alternativer. Middag serveres, de spiser det de vil, bortsett fra at man får ikke spise mer enn sin andel. Altså ingen får lov til å spise ti kjøttkaker når det egentlig er to til hver. Og neste måltid kommer om tre timer. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #3 Skrevet 5. februar 2020 Har du prøvd de typiske rådene som å involvere barna i matlagingen, og la de være med å bestemme en matplan? Anonymkode: 3e47c...04e 1
Krok1 Skrevet 5. februar 2020 #4 Skrevet 5. februar 2020 Følger spent med. Har er vi stort sett på ultimatum om minst 3 biter til. De spiser veldig godt i bhg, får vi beskjed om, så jeg er ikke veldig bekymret. Men vil gjerne ha gode råd. Vi har utsatt middag til 18 i håp om at de blir mer sultne. Det virker foreløpig ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #5 Skrevet 5. februar 2020 Kjenner til problemet. Spiser masse når vi har pizza og pannekaker i helga, men pirker bare i maten når vi har laks, brokkoli, suppe osv i ukedagene. Et kompromiss som faktisk funker her, er å lage grateng. Lager pasta med kremet saus, og pøser på med brokkoli, gulrot, til og med erter (!). Litt middagspølse eller noe annet salt oppi for smakens skyld. Baker det i ovn med litt ost på toppen. Da spiser de i hvert fall en grei porsjon. Anonymkode: 9d9bf...997 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #6 Skrevet 5. februar 2020 Syns det høres ut som du gjør ting veldig riktig (i henhold til ekspertråd jeg har hørt). Med en gang man begynner å tilpasse/tilby det de liker er det stor sjanse for kresne barn. Var en episode av foreldrerådet-podcasten rundt dette mener jeg. Ingen barn i Norge sulter ihjel så jeg ville ha fortsett som du gjør nå jeg Jobbet med det selv, men min er bare snart 2 år og har lært seg å si/hyle nei 😩😩 Anonymkode: 50cbe...a51 2
Kitcat Skrevet 5. februar 2020 #7 Skrevet 5. februar 2020 (endret) Bare fortsett som du gjør. Unngå å tilby alternativer. Server variert mat. Pass på at barna kommer sultne til middagsbordet. Unngå drikke før måltidet. Involver barna i matlagingen av og til. Lag hyggelig stemning rundt bordet, men ikke tving dem til å spise. Før eller senere løsner det. Viktig foreldreoppgave å forebygge kresne barn. Ville nok også forsøkt å få mindre ferdigmat og mer næringsrik, hjemmelaget mat inn i kostholdet. Taco, pizza, pølser, burgere annen farsemat og tildels fiskepinner er noe vi har en sjelden gang. Endret 5. februar 2020 av Kitcat 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #8 Skrevet 5. februar 2020 Husker det fra egen barndom. Problemet var at jeg ikke likte mesteparten av den norske maten jeg ble servert. Taco, pizza osv er full av smak og fett/ sukker som man blir nesten avhengig av. Grønnsakene i norsk mat har som regel ikke krydder en gang. De er kokt, man er heldig om de har litt salt i kokevannet. Fiskepinner smaker høgg, det samme gjør mye annen krydderløs norsk mat. Spør du meg burde vi alle ta matlagingskurs fra Asia, der er mye av maten deres naturlig sunn og smakfull. Jeg tenker at trikset er å bli bedre på å smakstilsette sunn mat, ikke kompensere ved å putte fett, saus og sukker på alt. Ikke venn barna dine til at de må ha ketchup, ost og dressing for å klare like mat. Det fører veldig ofte til matproblemer senre i livet, der de blir overvektige. Finn en måte å gi kokte grønnsaker smak for eksempel. Krydre fisk og kjøtt annerledes. Lær å lage gode supper med grønnsaker og noen biter kjøtt eller fisk i. Osv. Ikke stress med at barna skal elske hvert eneste måltid heller. Anonymkode: 82b0c...487 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #9 Skrevet 5. februar 2020 Mitt barnehagebarn sier «jeg liker ikke» det, om jeg serverer noe han aldri har smakt. Da er mitt svar «du kan ikke si at du ikke liker noe du aldri har smakt! Prøv en bit- så kan du si at du ikke liker det!» Da forsøker han en bit iallefall, med ulikt resultat. Noen ganger spiser han mer, andre ganger akseptere jeg at han ikke liker hovedrett og dermed spiser bare tilbehør. Slik er det med barn.. men lønner seg få de smake. Da venner de seg til maten. Anonymkode: 50e52...01e 1
Nooni Skrevet 5. februar 2020 #10 Skrevet 5. februar 2020 Fortsett som du gjør. Du organiserer en familie, ikke et hotell med roomservice hvor man kan bestille hva man ønsker. Barna spiser hvis de er sultne. 1
Arkana Skrevet 5. februar 2020 #11 Skrevet 5. februar 2020 50 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Kjenner det der. Jeg bare lager mat, forskjellige ting. Ingen vits å tenke på hva de liker og ikke. Skal jeg være helt sikker på at alle vil spise så har jeg liksom to-tre alternativer. Middag serveres, de spiser det de vil, bortsett fra at man får ikke spise mer enn sin andel. Altså ingen får lov til å spise ti kjøttkaker når det egentlig er to til hver. Og neste måltid kommer om tre timer. Samme her. Vi har to som spiser og liker alt og én som er superkresen. Jeg lager det meste fra bunnen av og det er helt uinteressant at fem stykker skal leve etter den enes kresne gane eller at vi skal bruke tid og energi på å lage to middager. Jeg sørger for at minst én ingrediens til middagen er noe han liker og ellers oppfordrer vi til å smake på resten, men unngår at middagen blir stress og press. Han får velge selv. Jeg lager ikke alternativer til middag og brødskiver i stedet for middag er heller ikke et alternativ. Om man ikke spiser seg mett på middag må man vente til kveldsmat. Det har vært mang en middag hvor den superkresne bare spiser den ene ingrediensen han liker, men man lider ingen nød av å spise bare brokkoli eller bare stekt kylling en middag, og jeg opplever at han tør utvide horisonten litt og litt og det er fint å se selv om veien dit har vært lang. 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #12 Skrevet 5. februar 2020 Drit i det. Jeg bryr meg bare ikke om ernæring lenger. Barna får i seg det de får i seg. Noen ganger går det bra å spise middag, andre dager spiser de ikke middag fordi de ikke liker det. Hva så? Anonymkode: 93fc3...7cc 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #13 Skrevet 6. februar 2020 Når spiser dere middag? Kan være ok å tenke over hvor lang tid det er fra siste måltid i barnehage/skole, eventuelt om de småspiser noe før du kommer hjem fra jobb? Prøver de å skynte seg for å rekke å leke med noe, gå ut eller andre aktiviteter? Hvor mye spiser de til kveldsmat, er de småspiste da og eller er appetitten større? Kan eventuelt innimellom spise en brødskive til middagstid og ta middagen til kvelds, slik blir det bedre tid til både matlaging og lek. Ellers er jeg enig med mange over, fortsett å server en middag med grønnsaker osv. Anonymkode: 3febc...060
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #14 Skrevet 6. februar 2020 Jeg var «kresen» som barn, og har fått utallige runder med kjeft gjennom hele oppveksten fordi jeg ikke ville spise. Nå i voksen alder innser jeg at jeg ikke var kresen, tvers i mot, men at de voksne undervurderte hva slags mat jeg kunne spise og like. 20 år senere kan jeg enda ikke fordra maten jeg fikk servert som barn, feks. «smaksløse» fiskepinner/joikakaker/fiskeboller med saus og en slapp overkokt brokkoli/gulrot og isbergsalat med mais ved siden av. Med en gang jeg ble introdusert for mer spennende smaker, konsistenser, krydder, vegetariske alternativ, og «voksent» tilbehør begynte jeg å skjønne at mat faktisk var godt og spennende. Det hjalp også veldig når jeg fikk lov å involvere meg i matlagingen. Den evige oppmerksomheten om at jeg var kresen ga meg også et anstrengt forhold til å spise, så unngå det. Anonymkode: 128ea...157
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå