Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykmeldt nå, og må begynne å tenke på neste steg. 

Jeg vet at jeg ikke klarer å jobbe fullt, og har etter mange år fått samme konklusjon fra utredende instanser. Men kan hende jeg klarer å jobbe 60%. 

Saksbehandleren min på nav mente jeg ikke oppfylte kriterier for aap etter endt sykmelding. Jeg kan muligens bruke utdanningen min, dersom jeg får en jobb som ellers kan tilrettelegges mine behov. Det er ikke bare bare. Men nav kan ikke ta hensyn til reisetid og arbeidstid, sa hun. Jeg skjønner det på en måte. Men samtidig er jeg nå sykmeldt delvis fordi lege ikke vil at jeg skal kjøre bil lenge, så det er jo et hensyn jeg må ta når jeg leter etter jobb. 

Og uføretrygd får man bare dersom man er mer enn 50 % ufør. 

Så hva skjer med de som er mindre enn 50% ufør? 

Anonymkode: 3d6a1...4fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste blir uføre etter en periode på AAP og da er kravet av inntektsevnen er redusert med minst 40%. Dersom man får inntektsevnen redusert med minst 30%.

For å få AAP må du være minst 50% ute av stand til å utføre et hvert arbeid og dette er det først og fremst lege/behandler som må avgjøre om er oppfylt. Saksbehandleren din hos NAV har ingen medisinsk bakgrunn eller kompetanse til å uten videre kunne si at du ikke oppfyller vilkårene for å få AAP, så først og fremst bør du ta en grundig prat med fastlegen din og høre hva han eller hun mener. Evt. også andre behandlere. 

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Leo said:

De fleste blir uføre etter en periode på AAP og da er kravet av inntektsevnen er redusert med minst 40%. Dersom man får inntektsevnen redusert med minst 30%.

For å få AAP må du være minst 50% ute av stand til å utføre et hvert arbeid og dette er det først og fremst lege/behandler som må avgjøre om er oppfylt. Saksbehandleren din hos NAV har ingen medisinsk bakgrunn eller kompetanse til å uten videre kunne si at du ikke oppfyller vilkårene for å få AAP, så først og fremst bør du ta en grundig prat med fastlegen din og høre hva han eller hun mener. Evt. også andre behandlere. 

Og hva da, om jeg ikke oppfyller kriteriene for aap, og "bare" er 45 % ufør? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva da, om jeg ikke oppfyller kriteriene for aap, og "bare" er 45 % ufør? 

Før du evt. skal over på AAP er det kun snakk om å fastslå om du er mer eller mindre enn 50% ute av stand til å utføre et hvert arbeid. Hvis det er helt klart at så er tilfelle er det legen som må begrunne dette når du søker om AAP. Hvis ikke bør du kanskje søkes inn på et rehabiliteringsopphold eller lignende nå mens du er sykmeldt slik at dette kan kartlegges og dokumenteres bedre. Evt. kan du be veilederen din søke deg inn på et avklaringstiltak før sykmeldingen din når maksdato. 

Hvis det finnes arbeid du kan utføre i maksimum 50% stilling har du ikke krav på noe som helst ut over evt. sosialhjelp. Det kan også skje at NAV da vil si at du skal søke arbeidsledighetstrygd, men for å være kvalifisert til å få det må du strengt tatt være frisk og arbeidsfør. 

Det hele er (selvfølgelig) uhyre vanskelig og derfor er det også mange rare vedtak ute og går når det gjelder AAP i disse dager. Dessverre! 

Skrevet
16 minutter siden, Leo said:

Før du evt. skal over på AAP er det kun snakk om å fastslå om du er mer eller mindre enn 50% ute av stand til å utføre et hvert arbeid. Hvis det er helt klart at så er tilfelle er det legen som må begrunne dette når du søker om AAP. Hvis ikke bør du kanskje søkes inn på et rehabiliteringsopphold eller lignende nå mens du er sykmeldt slik at dette kan kartlegges og dokumenteres bedre. Evt. kan du be veilederen din søke deg inn på et avklaringstiltak før sykmeldingen din når maksdato. 

Hvis det finnes arbeid du kan utføre i maksimum 50% stilling har du ikke krav på noe som helst ut over evt. sosialhjelp. Det kan også skje at NAV da vil si at du skal søke arbeidsledighetstrygd, men for å være kvalifisert til å få det må du strengt tatt være frisk og arbeidsfør. 

Det hele er (selvfølgelig) uhyre vanskelig og derfor er det også mange rare vedtak ute og går når det gjelder AAP i disse dager. Dessverre! 

Så konklusjonen er at om man er 45% ufør så får man bare klare seg på 55% lønn? 

Veldig sært at det skal lønne seg å være feks virke litt mer syk enn man er, så man kan få uføretrygd da 😕

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så konklusjonen er at om man er 45% ufør så får man bare klare seg på 55% lønn? 

Veldig sært at det skal lønne seg å være feks virke litt mer syk enn man er, så man kan få uføretrygd da 😕

Det blir ikke helt riktig fordi det er svært få som går direkte fra sykmelding til ufør og får man uføretrygd etter å ha vært gjennom AAP-løpet så er altså kravet at man har minimum 40% nedsatt inntektsevne. 

Men jeg er ikke uenig med deg i at reglene kan virke en smule merkelige og til og med mot sin hensikt. 

Skrevet
4 hours ago, Leo said:

Det blir ikke helt riktig fordi det er svært få som går direkte fra sykmelding til ufør og får man uføretrygd etter å ha vært gjennom AAP-løpet så er altså kravet at man har minimum 40% nedsatt inntektsevne. 

Men jeg er ikke uenig med deg i at reglene kan virke en smule merkelige og til og med mot sin hensikt. 

Har ikke fått helt klart for meg hvem, når og hvordan det vurderes restarbeidsevne.

Hun på nav mente jeg kunne bruke utdanningen min i en annen jobb. Og det kan jeg, om jeg finner rette jobben. Så da får jeg ikke aap. Men jeg vet at jeg ikke kan jobbe fullt. Og lurer på hva som skjer med det gapet. 

Skrevet

Tror TS blander AAP med uføretrygd. Jeg har 45 % uføretrygd etter noen år på AAP.

Anonymkode: f733a...5b1

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror TS blander AAP med uføretrygd. Jeg har 45 % uføretrygd etter noen år på AAP.

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har fått beskjed om at jeg kanskje ikke får aap. Og lurer på hva som skjer om jeg er "bare" 40 % ufør, siden jeg da heller ikke får uføretrygd. 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner heller ikke hva som gir det inntrykket. Jeg spør om hva som skjer når man er mindre enn 50% ufør, uavhengig av aap. Og har bare fått svar med masse utgreiing om aap. Det er irrelevant. Jeg spør om det å være mindre enn 50 % ufør 

De som får aap kan få uføretrygd ved 40 % ufør, greit. Men om man ikke får aap da? 

Hvorfor er det så vanskelig å forstå at jeg spør om uføretrygd, ikke aap? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner heller ikke hva som gir det inntrykket. Jeg spør om hva som skjer når man er mindre enn 50% ufør, uavhengig av aap. Og har bare fått svar med masse utgreiing om aap. Det er irrelevant. Jeg spør om det å være mindre enn 50 % ufør 

De som får aap kan få uføretrygd ved 40 % ufør, greit. Men om man ikke får aap da? 

Men hva lurer du på helt konkret? Om du er 45 % ufør jobber du 55 %.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har fått beskjed om at jeg kanskje ikke får aap. Og lurer på hva som skjer om jeg er "bare" 40 % ufør, siden jeg da heller ikke får uføretrygd. 

Om du ikke får AAP kan du vel heller ikke søke utføretrygd? Og da er du jo per definisjon ikke uføretrygded heller.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forklarer vedr. AAP fordi så og si alle som har vært i arbeid må via AAP for å kunne søke uføretrygd. Hvis du ikke kvalifiserer til AAP så får du heppe uføretrygd heller selv om det selvfølgelig ikke er noen som kan nekte deg å søke. Når du har fått innvilget AAP kan du jobbe inntil 60% (Eller til og med 80% en periode etter avtale med NAV).  

Hvis man uten videre, noe jeg tviler sterkt på, uten videre kan si at du er 55% arbeidsfør så finner jeg det en smule merkelig og det er i hvert fall ikke noe en veileder hos NAV kan uttale seg om. 

Men for å svare helt konkret på det du spør om, og som jeg også har skrevet tidligere, så får du ingenting ut over evt. sosialhjelp hvis du går fra sykmelding til å være 55% i stand til å utføre et hvert arbeid. 

At reglene er litt merkelige har jeg også sagt meg enig i, men det er ikke jeg som verken har laget eller forvalter dem. 

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva lurer du på helt konkret? Om du er 45 % ufør jobber du 55 %.

Og er det da ingenting å gjøre med gapet opp til 100%, er det jeg lurer på

10 hours ago, AnonymBruker said:

Om du ikke får AAP kan du vel heller ikke søke utføretrygd? Og da er du jo per definisjon ikke uføretrygded heller.

Det visste jeg ikke. Det finnes vel situasjoner der man blir åpenbart ufør?

4 hours ago, Leo said:

Men for å svare helt konkret på det du spør om, og som jeg også har skrevet tidligere, så får du ingenting ut over evt. sosialhjelp hvis du går fra sykmelding til å være 55% i stand til å utføre et hvert arbeid. 

Takk, det var det jeg lurte på, ja. Da vet jeg det. Det suger jo, så får håpe jeg blir litt sykere da.... 😕

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og er det da ingenting å gjøre med gapet opp til 100%, er det jeg lurer på

Takk, det var det jeg lurte på, ja. Da vet jeg det. Det suger jo, så får håpe jeg blir litt sykere da.... 😕

Som en annen har svart så må alle som skal søke uføretrygd uansett over fra en sykemelding til arbeidsavklaring (AAP).  Jeg visste ikke at du ikke hadde undersøkt dette før du spurte da det er noe de aller fleste som er syke vet - at man først blir sykemeldt av lege, så etter 1 år ev. over på AAP for videre avklaring om en skal tilbake i jobb eller ikke.

Heldigvis kan vi ikke bare sende inn søknader om varig ufør basert på "ingenting".

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det finnes situasjoner der man åpenbart blir ufør, såkalte kurantsaker. For at det skal være aktuelt må man imidlertid være svært syk/skadet og for eksempel ha kreft med spredning, alvorlig hjertesvikt etc. Slik jeg tolker HI er ikke dette aktuelt for deg. 

Strengt tatt er det ikke hvor syk du er som avgjør om du kvalifiserer til AAP eller ikke. Det er hvor mye arbeidsevnen din er redusert. En vanlig saksbehandler hos NAV er heller ikke kvalifisert til å mene noe om dette og er heller ikke den som avgjør om du får AAP eller ikke. Du kan med andre ord søke AAP helt uavhengig av hva vedkommende sier og mener. Den du må snakke med er fastlegen din og evt. andre behandlere/spesialister du er i kontakt med og høre hvilken oppfatning de har av arbeidsevnen din. 

Skrevet
2 timer siden, Leo skrev:

Ja, det finnes situasjoner der man åpenbart blir ufør, såkalte kurantsaker. For at det skal være aktuelt må man imidlertid være svært syk/skadet og for eksempel ha kreft med spredning, alvorlig hjertesvikt etc. Slik jeg tolker HI er ikke dette aktuelt for deg. 

Strengt tatt er det ikke hvor syk du er som avgjør om du kvalifiserer til AAP eller ikke. Det er hvor mye arbeidsevnen din er redusert. En vanlig saksbehandler hos NAV er heller ikke kvalifisert til å mene noe om dette og er heller ikke den som avgjør om du får AAP eller ikke. Du kan med andre ord søke AAP helt uavhengig av hva vedkommende sier og mener. Den du må snakke med er fastlegen din og evt. andre behandlere/spesialister du er i kontakt med og høre hvilken oppfatning de har av arbeidsevnen din. 

Jo, det er veileder som behandler søknaden og innstiller for AAP eller ikke. Også tar beslutter, på lokalkontoret, den endelige avgjørelsen. Og det er basert på jus, ikke bare medisin. Vi ber om legeerklæring også tar vi en beslutning ut i fra den og en samtale med personen det gjelder. Er vi i tvil har vi en rådgivende overlege vi kan spørre. 

Selve vedtaket er det NAV Arbeid og ytelser som fatter, men det er sjelden de avslår en søknad som er godkjent på lokalkontoret. Og også de baserer det på lovverket. 

Fastlegen har dessverre lite han/hun skulle ha sagt. De kan mene så mye de vil, det er veileder og beslutter som bestemmer. Har sett mange legeerklæringer hvor de mener pasienten er helt arbeidsufør og skriver med store bokstaver (helt sant). Det hjelper ingenting.

Anonymkode: 54db1...c4f

• Liker 2
Skrevet

Legen skriver medisinsk dokumentasjon, som vi som veiledere benytter til å vurdere  din arbeidsevne opp mot regelverket. Det er NAV som er ekspertene på rettigheter etter Folketrygden, ikke legene.  Det er NAV som vurderer om du fyller vilkårene, ikke legene. Hvis leger ønsker å bli hørt av NAV i større grad, kan de i det minste begynne å skrive dokumentasjon som NAV betaler i dyre dommer for å få. De må vurdere funksjonsevne og gi en beskrivelse av denne, ikke copy paste en diagnose ut fra en epikrise og bli forbanna på NAV fordi pasienten deres da ikke blir "medisinsk forstått av NAV".

Anonymkode: f6dcf...611

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som en annen har svart så må alle som skal søke uføretrygd uansett over fra en sykemelding til arbeidsavklaring (AAP).  Jeg visste ikke at du ikke hadde undersøkt dette før du spurte da det er noe de aller fleste som er syke vet - at man først blir sykemeldt av lege, så etter 1 år ev. over på AAP for videre avklaring om en skal tilbake i jobb eller ikke.

Heldigvis kan vi ikke bare sende inn søknader om varig ufør basert på "ingenting".

Det må man ikke nei :) Noen går direkte fra sykemelding til uføretrygd. 

Anonymkode: 45eb6...fde

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er veileder som behandler søknaden og innstiller for AAP eller ikke. Også tar beslutter, på lokalkontoret, den endelige avgjørelsen. Og det er basert på jus, ikke bare medisin. Vi ber om legeerklæring også tar vi en beslutning ut i fra den og en samtale med personen det gjelder. Er vi i tvil har vi en rådgivende overlege vi kan spørre. 

Selve vedtaket er det NAV Arbeid og ytelser som fatter, men det er sjelden de avslår en søknad som er godkjent på lokalkontoret. Og også de baserer det på lovverket. 

Fastlegen har dessverre lite han/hun skulle ha sagt. De kan mene så mye de vil, det er veileder og beslutter som bestemmer. Har sett mange legeerklæringer hvor de mener pasienten er helt arbeidsufør og skriver med store bokstaver (helt sant). Det hjelper ingenting.

Anonymkode: 54db1...c4f

Verken veileder eller beslutter på lokalkontoret har nødvendigvis god nok kompetanse, spesielt ikke medisinsk, og de kan ikke nekte noen å søke AAP. Som du selv skriver så er det NAY som fatter det endelige vedtaket. Får man avslag har man selvfølgelig også adgang til å klage dersom man mener at vedtaket er fattet på feil grunnlag. 

Du motsier også deg selv når du skriver at beslutningen tas ut fra den legeerklæringen som innhentes og så i neste åndedrag hevder at fastlegen har lite han/hun skal ha sagt. 

Det foregår i det hele tatt veldig mye merkelig på dette området i NAV om dagen og jeg tror jeg vil gå så langt som til å si at det går over stokk og stein. Og trygderettsadvokatene ler hele veien til banken... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...