Gå til innhold

100% arbeidsliv er ikke noe for meg. Noen som har gått i mindre stillinger på fulltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor ute i distriktet, og har nedbetalt bolig. Har ingen økonomiske obligasjoner, sett bort fra dem tilknyttet bolig, bil, og mat.

Jeg liker jobben min, men føler at den ikke er veldig givende. 100% føles ut som bortkastet tid, da jeg verdsetter fritiden (til hobbyer, osv.) langt mer enn arbeidstiden. Har regnet ut at jeg fint kan pensjonere meg i 50-åra, gitt at jeg jobber 100%...men føler jo også at jeg (nå i 30-åra) kaster bort mine beste år på en jobb som ikke er fryktelig interessant. Det er heller ikke så veldig mye å gjøre i jobben, etter man har gjort seg ferdig med arbeidet for uken; Bruker en del av tiden på youtube / lese meg opp på ting / kursing på nett - jobber i en kommunal stilling, og har veldig mye frihet, men er fortsatt låst til å være på arbeidsplassen fra 8 til 4. 

Noen som har vært i lignende situasjon, og gått i en mindre stilling? 

Anonymkode: 151b2...c85

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med medleverturnus? God lønn, masse fri. 

Anonymkode: fb043...9ec

Skrevet

Jeg går på jobb for å tjene penger så jeg klarer meg. Blir ikke rik, men vi klarer oss fint. Jeg jobber 50% i butikk, og med 170 kr/t er ikke det mye å rope hurra for. Jeg og samboeren har en samlet årsinntekt på ca. 600.000 kr og det går veldig greit. Jeg gjør det meste av husarbeid og matlaging.

Pensjonen min kommer til å bli dårlig, men jeg føler at livet er nå. Jeg vil heller ha mye fritid nå som jeg har overskudd til å gjøre mye. Sikkert noen som syns dette er helt idiotisk, men for oss fungerer dette bra :)

Anonymkode: e1d69...130

• Liker 2
Skrevet

Lykke til med å få en 80% stilling e.l...

• Liker 1
Skrevet

Jobber 70 %, har ikke helse eller lyst til å jobbe mer. Blir ikke rik men det er heller ikke noe poeng. Penger er veldig lite viktig for meg. 

Anonymkode: 205c8...505

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber 70 %, har ikke helse eller lyst til å jobbe mer. Blir ikke rik men det er heller ikke noe poeng. Penger er veldig lite viktig for meg. 

Anonymkode: 205c8...505

Jeg jobber 80% men synes det er tungt, og skulle gjerne gått ned til 70% av helsemessige årsaker. Men de er ikke nok for å bli delvis ufør. Har du mann? Da er det kanskje enklere å kunne jobbe mindre stillinger.

Anonymkode: 534db...bfb

Skrevet

Har ikke gjort det ennå, men jeg vil nok gå ned litt i stilling etterhver. Har 100% per i dag (på papiret, i praksis er det faktisk en del mer), men orker nok ikke det resten av livet. Gjør det nå for å betale ned en del lån osv. slik at man økonomisk står friere litt senere i livet. 

Anonymkode: faa19...d71

Skrevet
18 timer siden, poli10 skrev:

Lykke til med å få en 80% stilling e.l...

Lykke til? Det er jo mange bransjer det motsatte er problemet, dvs. det kan være vanskelig å få 100%. Om man da faktisk ønsker en deltidsstilling så er det jo bare en fordel. 

• Liker 1
Skrevet
På 6.2.2020 den 13.18, AnonymBruker skrev:

Lykke til? Det er jo mange bransjer det motsatte er problemet, dvs. det kan være vanskelig å få 100%. Om man da faktisk ønsker en deltidsstilling så er det jo bare en fordel. 

Høres ut som en kontorjobb. 

Skrevet

Jobber 80% og føler jeg har mye fritid. 

Anonymkode: 3c1b1...831

Skrevet

Jeg vil jobbe 80% men finner ingen utlyste stillinger som ikke er 100% innen mitt fagfelt. 

Anonymkode: 088fb...110

Skrevet

Du får prøve å gå ned i stilling, og siden du kurser deg, kanskje sette i gang noe på si som gir litt inntekter? At jobben er livet er noe som har blitt tredd nedover hodet på oss pga. den industrielle revolusjonen. Hvis du leser litt om urfolk som fortsatt lever slik de alltid har gjort, så jobber de bare 3-5 timer om dagen med det nødvendige, og resten henger de med hverandre eller slapper av. Og de har så og si ikke problemer med stress og angst slik vårt samfunn florerer av. Så jeg skjønner absolutt hvorfor du ikke vil bruke all din tid på jobb 🙂

Anonymkode: 3f06e...777

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber litt over 60%. Grunnen til den lave stillingsprosenten er at jeg rett og slett ikke klarer og jobbe mer. Har også begynt å få endel helseproblemer de siste årene, noe som gjør at jeg også sliter med det jeg jobber nå.

Jeg har mye fri, men fridagene går til å hente meg inn igjen etter å ha jobbet noen vakter. Når jeg har hentet meg inn, er det tilbake tll jobb.

Så lav stillingsprosent medfører liten inntekt, så jeg vil ikke klare meg økonomisk hvis jeg skulle bli alene.

Jeg er 50+ og har begynt å tenke på/ eller bekymre meg for pensjonsalderen. Jeg ender nok opp med minstepensjon. 

Hadde jeg hatt helse til det så hadde jeg helt klart jobbet mer, for det er en fortvilet situasjon jeg er i. Ser ikke lyst på fremtiden :( 

Ts, når du sier at du har nedbetalt hus, men vil ikke kaste bort livet ditt på en lite givende jobb, så vil jeg be deg tenke deg om. Har du helse til det så jobb 100%. Den dagen du blir pensjonist kommer fort nok - selv om det virker lenge til nå, å da er det for sent og gjøre noe med det. 

Anonymkode: 6679a...90c

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber litt over 60%. Grunnen til den lave stillingsprosenten er at jeg rett og slett ikke klarer og jobbe mer. Har også begynt å få endel helseproblemer de siste årene, noe som gjør at jeg også sliter med det jeg jobber nå.

Jeg har mye fri, men fridagene går til å hente meg inn igjen etter å ha jobbet noen vakter. Når jeg har hentet meg inn, er det tilbake tll jobb.

Så lav stillingsprosent medfører liten inntekt, så jeg vil ikke klare meg økonomisk hvis jeg skulle bli alene.

Jeg er 50+ og har begynt å tenke på/ eller bekymre meg for pensjonsalderen. Jeg ender nok opp med minstepensjon. 

Hadde jeg hatt helse til det så hadde jeg helt klart jobbet mer, for det er en fortvilet situasjon jeg er i. Ser ikke lyst på fremtiden :( 

Ts, når du sier at du har nedbetalt hus, men vil ikke kaste bort livet ditt på en lite givende jobb, så vil jeg be deg tenke deg om. Har du helse til det så jobb 100%. Den dagen du blir pensjonist kommer fort nok - selv om det virker lenge til nå, å da er det for sent og gjøre noe med det. 

I ditt tilfelle burde du da blitt delvis uføretrygdet? 

Anonymkode: 45aa7...489

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ditt tilfelle burde du da blitt delvis uføretrygdet? 

Anonymkode: 45aa7...489

Jeg tror ikke det er noe jeg kan få nå? Jeg må vel jobbe mer for å få det? Samt at det burde vært gjort for mange år siden?

Skrevet

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å jobbe så mye som mulig, og så mye du greier å jobbe. Den dagen du skal gå av med pensjon er det greit å kunne ha en pensjon å leve av, for da har du plutselig ikke noen jobb å styrke økonomien med (så fremt du ikke ønsker å jobbe på pensjonistlønn). 

Anonymkode: 720cf...05c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er noe jeg kan få nå? Jeg må vel jobbe mer for å få det? Samt at det burde vært gjort for mange år siden?

Undersøk hvilke rettigheter du har! Det har ikke noe med hvor gammel du er, når det burde vært gjort eller at du må jobbe mer. 

Uføretrygd kan være aktuelt for deg som har varig nedsatt inntektsevne på grunn av sykdom eller skade.

Uføretrygden erstatter den delen av inntektsevnen du har tapt på grunn av varig sykdom eller skade.

Om du har rett til 100 prosent uføretrygd eller gradert (delvis) uføretrygd, er avhengig av inntektsevnen din. Har du mulighet til å jobbe for eksempel 40 prosent, kan du ha rett til 60 prosent uføretrygd.    

Anonymkode: 5a2f4...d29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...