Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som jobber som tbane-fører eller lokomotivfører?

Er det nokså lik lønn, og er turnusene nokså like?

Hva er erfaringen din?

Har ikke matten som trengs som lokomotivfører, så må ta faget selv. 

Leste også ett sted at det var lokomotivførere som ikke fikk jobb etter endt utdannelse, derfor ser jeg også på mulighetene for å bli tbane-fører.

Med vennlig hilsen TS :) 

 

 

Anonymkode: 5e629...9ae

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1343926-tbanef%C3%B8rer-eller-lokomotivf%C3%B8rer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er lokfører. Kjenner ikke til t-baneførerlønn, men har kolleger som forteller at det er mye bedre betalt som lokfører. Jobber i godsbransjen og tjener ca 1 mill i året. Er en del nattejobbing og bor en del borte på hotell. Trives veldig, så anbefaler å gå den veien. Svært få for øyeblikket som står uten jobb.

Anonymkode: 337d2...8be

  • Liker 6

Å kjøre t-bane er ikke akkurat det samme som å kjøre tog selv om noe likner.

Med det antikvariske signalsystemet som vi har i Oslo for øyeblikket, så kjører man nok mye på sikt.

På jernbanen så går man de neste årene over til et nytt system som i mindre grad kjøres på sikt og mer på utstyret ombord i lokket.

Tipper stressnivået derfor på t-banen er betydelig større enn på jernbanenettet.

Anonymkode: 0f113...e27

  • Liker 1
  • Nyttig 1
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er lokfører. Kjenner ikke til t-baneførerlønn, men har kolleger som forteller at det er mye bedre betalt som lokfører. Jobber i godsbransjen og tjener ca 1 mill i året. Er en del nattejobbing og bor en del borte på hotell. Trives veldig, så anbefaler å gå den veien. Svært få for øyeblikket som står uten jobb.

Anonymkode: 337d2...8be

Så spennende. Var det mye matte under utdannelsen, og bruker du det på jobb? Og må man være god i elektro og mekanikk? Har gått salg og service, men ønsker å omskolere. 

Anonymkode: 5e629...9ae

Jeg tenkte sånn på denne jobben som ung, altså lokfører. Trikk/t-bane blir ikke helt det samme -jeg likte mer tanken på lengre turer så det ble en reise hver gang, og hehe, utsikten! Hadde nok kunne kjørt langdistanse buss og lastebil av samme grunn, men er vel litt koselig da, med masse folk ombord.

Savner forresten den gamle typen togkupeer sånn, der hvor man satt 6pers rundt et bord. Var helt greit at det tok slutt med røyking og mye drikking ombord, men de kupeene de var så fine og rolige. Også burde det jo bli billigere å ta tog, for alle men spesielt sovekupeene -og det burde være flere av dem.

Er ikke i Norge nå, men her jeg er så er tog billigere enn buss! ;)

Anonymkode: 0980f...d51

  • Liker 1

Annonse

Jeg jobber som lokfører. Kjører lokaltog i Oslo-området, tjener omkring 800-850k med minimalt med overtid. Ikke noe problem å komme opp i en million om man vil jobbe ekstra. 

Å stå uten jobb er nok høyst usannsynlig, det trengs mange flere lokomotivførere fremover. Kvinner oppfordres til å søke, vi trenger å få opp kvinneandelen som dessverre ligger langt bak Sverige (der er det 40% kvinnelige førere). 

Anonymkode: 8bc36...3db

  • Liker 1
  • Nyttig 1
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte sånn på denne jobben som ung, altså lokfører. Trikk/t-bane blir ikke helt det samme -jeg likte mer tanken på lengre turer så det ble en reise hver gang, og hehe, utsikten! Hadde nok kunne kjørt langdistanse buss og lastebil av samme grunn, men er vel litt koselig da, med masse folk ombord.

Savner forresten den gamle typen togkupeer sånn, der hvor man satt 6pers rundt et bord. Var helt greit at det tok slutt med røyking og mye drikking ombord, men de kupeene de var så fine og rolige.

Fleksnes var flere sånne kupeer husker jeg.

Anonymkode: c70ca...452

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så spennende. Var det mye matte under utdannelsen, og bruker du det på jobb? Og må man være god i elektro og mekanikk? Har gått salg og service, men ønsker å omskolere. 

Anonymkode: 5e629...9ae

«Nei» på alle spørsmål, egentlig. Litt regning i elektro, men heeelt grunnleggende. Bruker det ikke i det daglige. Må kanskje kunne betjene en kalkulator for å regne bremseprosent i ny og ne 😊

Elektroen er også helt grunnleggende. Jeg hadde ingen elektrobakgrunn annet enn det fra videregående, og det gikk bra. Kommer langt med Ohms lov 😊

Omskoler deg! Du vil neppe angre 😄

Anonymkode: 337d2...8be

  • Liker 1

Ikke lett å bli lokfører. Det er mange om beinet. Kun de beste bli trukket ut til utdanningen. Du må ha endel teknisk innsikt og håndtere stress uten å miste hodet, siden du er ansvarlig for mange menneskeliv..mange flere enn i feks et fly. 

Anonymkode: 6f8eb...b0a

  • Liker 1
  • 5 år senere...

Kom over dette innlegget når jeg søkte litt rundt.

Er det noen som kjenner til om det er mulighet for eller om man har noen fordel videre å f.eks bli t-bane fører og så med tilleggskurs løse ut lokfører?

Selv om t-bane og tog har sine forskjeller har det jo likheter? Tenkte litt som på tungbil -har du klasse c er det ikke mye ekstra for ce, d osv -kan man "snike i køa" slik?

AnonymBruker
generalsnus skrev (4 timer siden):

Kom over dette innlegget når jeg søkte litt rundt.

Er det noen som kjenner til om det er mulighet for eller om man har noen fordel videre å f.eks bli t-bane fører og så med tilleggskurs løse ut lokfører?

Selv om t-bane og tog har sine forskjeller har det jo likheter? Tenkte litt som på tungbil -har du klasse c er det ikke mye ekstra for ce, d osv -kan man "snike i køa" slik?

Før var det sånn, hvis man hadde fem år i T-banen, men ikke nå lenger, dessverre. De har akademisert og ødelagt opptaksprosessen til jernbaneskolen.

Anonymkode: b8724...5fd

  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før var det sånn, hvis man hadde fem år i T-banen, men ikke nå lenger, dessverre. De har akademisert og ødelagt opptaksprosessen til jernbaneskolen.

Anonymkode: b8724...5fd

Verden blir mindre og mindre morsom 😒

  • Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.2.2020 den 14.52):

Å kjøre t-bane er ikke akkurat det samme som å kjøre tog selv om noe likner.

Med det antikvariske signalsystemet som vi har i Oslo for øyeblikket, så kjører man nok mye på sikt.

På jernbanen så går man de neste årene over til et nytt system som i mindre grad kjøres på sikt og mer på utstyret ombord i lokket.

Tipper stressnivået derfor på t-banen er betydelig større enn på jernbanenettet.

Anonymkode: 0f113...e27

Jeg ser dette er en gammel kommentar, men siden tråden er trukket frem, er det kanskje mange som leser her. Så da korrigerer vi litt feil.

T-banen kjører ikke mye på sikt. Den har faktisk signalanlegg som styrer all kjøring ute på linja. Selv om fører selvfølgelig også skal følge med i tilfelle uforutsette ting, som mennesker eller dyr som har forvillet seg ut i sporet. 

I motsetning til jernbanen, som kjører mye på enkeltspor, så kjører T-banen på dobbeltspor, og har ikke møtende tog på samme spor. 

Å kjøre T-bane er nok mye mer start og stopp og mye mindre lange strekk enn tog. Men fordelen er jo betalt opplæring og sikret jobb om man kommer seg inn til utdanningen. 

Og det tar nok en del år før en evt. automatisering har kommet så langt at T-banen kjører uten personell ombord. 

Anonymkode: 9f63b...c62

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...