Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang kjøp av rekkehus (haster litt..)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest huskjøper

Noen som kan hjelpe meg litt her. Vi skal kjøpe oss et rekkehus, og vi har ikke så mye peiling på slike ting.

Tomten som rekkehuset er bygd på er festet tomt. Er dette dumt eller ikke. Kontrakten er på 70 år...

Hva betyr dette? Noen som kan gi meg noen synspunkter. Rekkehuset er forholdsvis nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har festet tomt må du ofte betale en fast pris i året til tomteeier. Det er jo dumt i forhold til eiet tomt, som er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festet tomt "leier" du, eiet tomt kjøper du. En eiet tomt er jo heller ikke gratis da, du kjøper den... Du sier dere skal kjøpe rekkehus, det er kanskje et boretsslag? da betaler dere jo "husleie" som dekker felles utgifter og fellesgjeld. Så, da vil vel festeutgiftene gå inn i dette, i stedet for at det er høyere fellesgjeld for tomtekjøp, som i så fall hadde gått på den husleia uansett. Sånnsett ikke den store forskjellen.

Men når festeavtalen går ut, så... ja. Da må man vel inngå en ny avtale, eller få kjøpe ut tomta. Finnes lover og regler for retten til å kjøpe ut en festet tomt, uten at jeg har satt meg nøye inn i det. Vet ikke om de kan nekte å inngå ny festeavtale eller å kjøpe ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er snakk om rekkehus, så vil jeg tro det er snakk om å betale en form for husleie hver mnd. Da er det vanlig at festeavgiften er inkludert i denne.

Er ofte at leiligheter og rekkehus er bygd på festet grunn. For dere er det snakk om en avtale 70 år frem i tid. Å feste grunn...betyr enkelt forklart at man betaler leie for den grunnen til grunneieren....man kjøper ikke grunnen. At festekontrakten er på 70 år...betyr at det er den tiden leieforholdet av grunnen løper...litt avhengig av kontrakten, så kan grunneier kunne kreve bygget revet/flyttet når festetiden utløper.

Så lenge det er snakk om rekkehus...så hadde jeg ike vært "redd" for å kjøpt noe på festet grunn...hadde det vært snakk om enebolig eller hytte så hadde jeg aldri gjort det.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huskjøper

Takk for svar. Tror det er ca 7 rekkehus som er på tomta i dag, og de har vel planer om å kjøpe tomta etterhvert. Uansett, så går jo ikke avtalen ut før om 70 år, men eieren kan vel heve husleia og sånn, ikkesant?

Så sånn sett er det vel kansje bedre med eiet tomt?Tror hvert hus betaler ca 1000 i leie pr mnd nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror det er ca 7 rekkehus som er på tomta i dag, og de har vel planer om å kjøpe tomta etterhvert. Uansett, så går jo ikke avtalen ut før om 70 år, men eieren kan vel heve husleia og sånn, ikkesant?

Så sånn sett er det vel kansje bedre med eiet tomt?Tror hvert hus betaler ca 1000 i leie pr mnd nå.

Om festeavgiften kan heves...kommer helt an på hva som står i kontrakten. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor på festetomt..og eieren av tomta kan ikke bestemme pris helt selv..den reguleres etter bestemte tabeller. Disse kan forandre seg med årene men ikke særlig drastisk.. Nå betaler vi 1200kr i ÅRET for tomten (1,2mål), så jeg kan ikke tenke meg at dere må betale så alt for mye...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huskjøper

okay, så de kan ikke forandre helt sånn uten videre, det følger vel noe index-greier eller noe sånt det da. Denne kontrakten, er det noe vi kan be om å få se??

1200 i året syntes jeg hørtes veldig lite ut?? Mener han megleren sa at det man betaler er 12000 i året pr hus. Er dette mye synes dere? Dette rundt tomta er det som stopper oss fra å gi bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er store forskjeller i festeavgiftene....noen betaler noen hundrelapper i året...andre betaler mange tusen.

Jeg ville nok bedt om å få en kopi av festekontrakten ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huskjøper

[quote="sixx"

Så lenge det er snakk om rekkehus...så hadde jeg ike vært "redd" for å kjøpt noe på festet grunn...hadde det vært snakk om enebolig eller hytte så hadde jeg aldri gjort det.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det siden det er flere du ikke ville vært "redd" for det, eller..?

Nei, fordi det "kun" er et rekkehus. Sjansen er da kanskje tilstede for at dere flytter innen 70 år....og at det da ikke er noe som skal gå i arv til senere generasjoner i deres familie. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay, så de kan ikke forandre helt sånn uten videre, det følger vel noe index-greier eller noe sånt det da. Denne kontrakten, er det noe vi kan be om å få se??

1200 i året syntes jeg hørtes veldig lite ut?? Mener han megleren sa at det man betaler er 12000 i året pr hus. Er dette mye synes dere? Dette rundt tomta er det som stopper oss fra å gi bud.

Det varierer nok fra sted til sted... nå bor jeg i en by som er forholdsvis billig å bo i når det gjelder avgifter,eiendomsskatt osv.. men 12 000kr per hus høres fortsatt veldig mye ut syns jeg.

Tror jeg ville sjekket ut det nærmere..kan jo høre med naboene der også, hva de faktisk betaler av leie og slikt.

Ellers kan du jo også snakke med eier av tomta..Det gjorde vi da vi kjøpte huset..hørte med han om han hadde noen planer med tomta, om han kom til å ville selge den osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huskjøper

ok, dette er i oslo da, så kanskje det er derfor prisen er så høy. Sameiet er på 6 hus og de betaler kr 60000 i året tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...