Gå til innhold

Mat som er matglede og nostalgi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om åttitallspizza:

Hva slags mat er både matglede og nostalgi for deg? Hva slags retter tar deg tilbake til gode tider og din mors eller bestemors kjøkken?

For meg er det familiepizzaen med familien på lørdagskvelden, og mormors hønsefrikassé. ❤️

Anonymkode: 05ece...b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nå er jeg veldig opptatt av åttitallspizza! :fnise:  Det er noe jeg har glemt. Jeg er litt usikker på hvor godt det egentlig er, så jeg får svare når jeg får laget det igjen. 

Ellers er det ikke så mye jeg kommer på. Jeg synes maten jeg/vi spiser i dag er en milliard ganger bedre enn da jeg var barn. 

Skrevet

Den nevnte pizzaen (som jeg fortsatt lager flere ganger i måneden), fiskeboller, kjøttkaker med kålstuing. 

Skrevet

Lever i fløtesaus, hvalbiff i brun saus med kålstuing og kjøttsuppe. Kjøttsuppe var skikkelig digg søndagsmiddag.

Skrevet

Litago yogurt

Anonymkode: 2ba70...758

• Liker 1
Skrevet

Høne i karrisaus med ris til. Mamma pleide å lage det i ny og ne da vi var små. Det var såååå godt! Noe av det beste vi visste ❤️

• Liker 1
Skrevet

Lørdags pizza, og stekt komle dagen etter komlemiddag, fortsatt noe av det beste jeg vet 😅

Anonymkode: 08c01...3e5

Skrevet

Fårikål😍 

Anonymkode: 1c954...39a

Skrevet

Spagetti med ketchup og enten pølsebiter eller stekte baconbiter :) Nå skal det sies at det var vel når vi ungene skulle lage "mat", ikke akkurat det foreldrene disket opp med :)

Anonymkode: 7a5e6...4ef

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kålruletter, Terteskjell med fiskepudding og reker og erter, gulrøtter og mormors komler med salt kjøtt på siden.

Skrevet

Kjøttkaker i brun saus, poteter og kålstuing. Alt hjemmelaget selvfølgelig 😀 (gidder ikke lage det selv, men legger det inn som et ønske hos modern eller tante)

Anonymkode: 25283...728

Skrevet

Jeg får alltid gode, nostalgiske minner fra barndommen av smaken av ulike produkter laget av hagebær. Jeg tenker alltid på bestemødrene mine, som begge er gått bort, når jeg spiser dette, og ser for meg at jeg alltid vil ha denne koblingen. I tillegg til rå bær, er det jeg tenker på ripssaft eller gele laget av rips, solbær eller stikkelsbær (gjerne på nystekte vafler), eller bare rips med vaniljesaus. Som barn pleide jeg å være interessert i alt fra å følge med på modning av bærene, til plukking og konservering, og husker dette som et hyggelig familieprosjekt på tvers av generasjoner. 

Skrevet
På 5.2.2020 den 20.07, Eun skrev:

Høne i karrisaus med ris til. Mamma pleide å lage det i ny og ne da vi var små. Det var såååå godt! Noe av det beste vi visste ❤️

Har du oppskrift el no? Høres godt ut og er rimelig mat også, så kunne tenkt meg å lage :)

Anonymkode: 5b0e9...b26

Skrevet

Aspargessuppe med hvit asparges

Rabarbrakompott

Gomme

Fiskegrateng 

Vafler med egg eller salami

Hønsefrikassé

Vannbakkels

Skrevet

Var veldig kresen i oppveksten, og fikk spisefortyrrelser i ungdommen. Så eneste maten jeg har gode minner av er fiskepinner, lys bagett med ost, brødskive med brunost, pasta med grillkrydder og smør, samt pølse og potetstappe.

Spiser ingenting av dette idag da jeg ikke liker det lenger. men er hyggelig å tenke tilbake på :) 

Anonymkode: ec679...284

Skrevet

For det meste smaksløs mat som ofte ikke er enig med magen, dessverre. Jeg skulle ønske jeg hadde vokst opp med noe annet enn ekkel fårikål, fiskepinner, kjøttkaker og annen dritt. Hadde vært fint å ha følelser knyttet til sunn og god mat som ikke ødela magen. 

Anonymkode: fdc7c...629

Skrevet

suppelapskaus kokt på salt svinekjøtt. 

Lapskaus (lys)

Medisterkaker eller kjøttkaker i brun saus

Skrevet

Spagetti med toro spagettisaus og sånn kjøttdeig som kanskje var mer farse(?) og kom i en pølse i frysedisken med rødrutete plastikk rundt! Det var min absolutte livrett da jeg var liten, som de fleste barn som vokste opp på 90-tallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...