Gå til innhold

Hvor stygt/fint blir det å male fliser? Bilder

Nightcrawler00

Anbefalte innlegg

Ser meg blind på alt av bilder på nettet. Noen ganger ser det overraskende bra ut, og da begynner jeg å planlegge å male mine egne fliser, men så kommer jeg over et bilde hvor det ser helt grusomt ut, og mye verre en utgangspunktet. Hva synes dere om malte fliser? Dette er da med tanke på de av oss som ikke har råd/ork til å fjerne flisene og bytte dem ut med nye fliser/mikrosement/plater.

Tilfeldige bilder fra diverse blogger og nettsider:

Bilderesultater for male baderomsfliser før og etter"

Bad før maling

Bad etter maling av fliser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

Jeg ville brukt epoksymaling, i det minste. 

Ja, har lest flere steder at det anbefales :)  Samt heftgrunning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Ja, har lest flere steder at det anbefales :)  Samt heftgrunning.

Ja, egnet grunning (og nøye rengjøring først) må til. 😊

Men, det er lurt å ha i bakhodet at det ofte er litt begrenset hvor lenge slike malte flater holder seg fine, spes der det er jevnlig slitasje. 

Endret av Oppgitt78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Ja, egnet grunning (og nøye rengjøring først) må til. 😊

Men, det er lurt å ha i bakhodet at det ofte er litt begrenset hvor lenge slike malte flater holder seg fine, spes der det er jevnlig slitasje. 

Ja, har i hvert fall skjønt at det blir dumt i dusjsona. Derfor jeg tenker å sette inn kabinett (det får en vel til på egenhånd?) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Ja, har i hvert fall skjønt at det blir dumt i dusjsona. Derfor jeg tenker å sette inn kabinett (det får en vel til på egenhånd?) :) 

Du kan ha det i dusjsone også. De bruker det jo i vaskehaller og det et nok mye mer slitasje der enn i en dusj.

Anonymkode: 1dd14...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nightcrawler00 skrev:

Hvis du/dere ikke kun har tommeltotter, så bør det gå fint. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha det i dusjsone også. De bruker det jo i vaskehaller og det et nok mye mer slitasje der enn i en dusj.

Anonymkode: 1dd14...8df

Ja, men det er begrenset holdbarhet på den der også.. Og der er gjerne underlaget bedre egnet til at malingen kan «bite seg fast». Maling henger vanligvis langt bedre på overflater som er litt porøse/sugende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde malt de på veggen men ikke gulvet, for på gulvet blir de fort stygge.

Anonymkode: ba9ab...76c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og dette har du sikker lest selv, men det er viktig med nøye rengjøring samt pussing av flisene. Da får de en ru overflate og malingen vil sitte bedre

Anonymkode: f1e32...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde malt de på veggen men ikke gulvet, for på gulvet blir de fort stygge.

Anonymkode: ba9ab...76c

Selv om vi ikke dusjer rett på gulvet? Går jo ikke rundt på badet med sko, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nightcrawler00 skrev:

Selv om vi ikke dusjer rett på gulvet? Går jo ikke rundt på badet med sko, for eksempel.

Hvis du gjør grundig grunnarbeid, og maler det to gode strøk med epoksy, så bør det holde ei stund. 

Men, det er nok lurt å være forberedt på at det ikke alltid er en permanent langtidsløsning. Det er viktig at konstruksjonen er ordentlig tørr før du maler.

Biltema sin gulvepoksy er overraskende grei, til en relativt billig penge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at epoxy kan være allergifremkallende. 

Anonymkode: a91a3...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella

Jeg har foliert badet, vegger, gulv og innredning samt fått frostet glass på dusjvegger. Veggene er i fargen microsement. Mye mindre søl og jobb og jeg kan bytte til ny "look når jeg vil ganske enkelt. Det finnes mange før og etter bilder av foliering på nett :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fallabella skrev:

Jeg har foliert badet, vegger, gulv og innredning samt fått frostet glass på dusjvegger. Veggene er i fargen microsement. Mye mindre søl og jobb og jeg kan bytte til ny "look når jeg vil ganske enkelt. Det finnes mange før og etter bilder av foliering på nett :)  

Som i kontaktplast? Det er vel ikke særlig holdbart i så fall? Jeg har altså fliser på alle vegger og gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 minutt siden, Nightcrawler00 skrev:

Som i kontaktplast? Det er vel ikke særlig holdbart i så fall? Jeg har altså fliser på alle vegger og gulv.

Ja 😊 Fungerer nok ikke inne i et dusjhjørne nei.. Men ellers virker det holdbart. Slitasje på veggene på badet er jo ikke stor og det er kjapt å bytte et gulv eller bytte ut en del som blir slitt. Noe kontaktplast er ekstra tykk og passer fint på benkeplate. Jeg har helt dilla, folierer dører, skaper og kjøkken, men kanskje andre foretrekker å male 😊 Du kan kjøpe ulike prøver med kontaktplast hvis du vil se hvordan det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Fallabella skrev:

Ja 😊 Fungerer nok ikke inne i et dusjhjørne nei.. Men ellers virker det holdbart. Slitasje på veggene på badet er jo ikke stor og det er kjapt å bytte et gulv eller bytte ut en del som blir slitt. Noe kontaktplast er ekstra tykk og passer fint på benkeplate. Jeg har helt dilla, folierer dører, skaper og kjøkken, men kanskje andre foretrekker å male 😊 Du kan kjøpe ulike prøver med kontaktplast hvis du vil se hvordan det er. 

Ok :) Jeg har googlet litt, men finner egentlig ikke bilder av folk som har hatt dette på gulv og vegger, ser mest baderomsinnredning. Har du noe på lur? 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
36 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Ok :) Jeg har googlet litt, men finner egentlig ikke bilder av folk som har hatt dette på gulv og vegger, ser mest baderomsinnredning. Har du noe på lur? 😄 

Prøver å legge inn bilde men det funker ikke akkurat nå, beklager.. Det er endel bilder inne på Lindasdekor feks på face 😊 Var der jeg fikk ideen. 

0F5FA76D-B928-43BA-8B74-66E81E1F434C.jpeg

70BCB838-57B5-4A4B-9BAD-B5AF7CB3DD0D.jpeg

Endret av Fallabella
Fikk opp bilder nå 😊
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fallabella skrev:

Prøver å legge inn bilde men det funker ikke akkurat nå, beklager.. Det er endel bilder inne på Lindasdekor feks på face 😊 Var der jeg fikk ideen. 

0F5FA76D-B928-43BA-8B74-66E81E1F434C.jpeg

70BCB838-57B5-4A4B-9BAD-B5AF7CB3DD0D.jpeg

Men i alle dager. Er dette hjemme hos deg? Så overraskende bra ut..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
20 minutter siden, Nightcrawler00 skrev:

Men i alle dager. Er dette hjemme hos deg? Så overraskende bra ut..!

Ja det blir ganske fint 👍 Bare pass på at du ikke får dilla de første gangene du skal legge folie, det er litt kranglete før en får teken 😊 Enklest med folie uten mønster for da må det ikke legges helt 100% rett for å se bra ut. Har foliert på badegulvet, måtte slå av varmekablene fordi det ble endel bobler i plasten.. Det ble bra lagt på kaldt gulv å fungerer fint nå med varmekablene på. Overganger kan være litt vanskelige, der kan du bruke feks hvit silikon eller akryl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...