Linnie Skrevet 9. september 2002 #1 Skrevet 9. september 2002 Ei venninde av meg gifter seg til helgen. Hun er ei jeg traff i utlandet for noen år siden, og vi har ikke hatt noen spesiell kontakt på over 3 år. Jeg er ikke invitert i bryllupet. Bør jeg gi noe? Holder det om jeg sender kort? Jeg fikk vite om dette bryllupet tilfeldig gjennom en annen felles venninde...
Sannasol Skrevet 9. september 2002 #2 Skrevet 9. september 2002 Jeg ville sendt et telegram. Synes ikke det er nødvendig med gave, når du ikke engang "visste" om bryllupet.
LilleMy Skrevet 9. september 2002 #3 Skrevet 9. september 2002 Var jeg deg ville jeg tatt det hele med ro, og gitt mine gratulasjoner og lykkeønskninger når du treffer henne neste gang... Du har jo ikke fått noe informasjon fra bruden selv om bryllupet, så da er det tydelig lite viktig for henne med oppmerksomhet fra deg i anledning hennes store dag.
Furstina Skrevet 9. september 2002 #4 Skrevet 9. september 2002 Sendt et telegram. Det blir lite mer än bara en gratulation och som Sannasol säger, du visste ju inte ens om bröllopet. Någon gåva ska du inte behöva köpa om ni inte har så bra kontakt.
Gjest Linnie- ikke logget inn Skrevet 9. september 2002 #5 Skrevet 9. september 2002 Da må jeg bare spøøre jeg... hva er et telegram? ER det et vanlig kort? :oops: :oops: :oops: Hvor får man gjort det? koster det masse?
Gjest Linnie- ikke logget inn Skrevet 9. september 2002 #6 Skrevet 9. september 2002 Da må jeg bare spøøre jeg... hva er et telegram? ER det et vanlig kort? :oops: :oops: :oops: Hvor får man gjort det? koster det masse?
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2002 #7 Skrevet 9. september 2002 Et telegram er et vanlig bryllupskort hvor man skriver en hilsen f.eks " til lykke med dagen og framtiden"...med andre ord koster det ikke mer enn å kjøpe selve kortet. Noen ganger blir disse kortene lest opp i bryllupet. det går vel også an å bestille telegram som blir levert på døren av div. byråer, men det er ikke så vanlig tror jeg.
Furstina Skrevet 9. september 2002 #8 Skrevet 9. september 2002 I Sverige kan man beställa telegram, eller lyxtelegram, via Telia för att gratulera vid bröllop, dop, födelsedagar eller liknande. Telegrammet kostar lite mer och en del av summan går till välgörande ändamål. Det levereras också till dörren/adressen du anger. Vi fick flera telegram när vi gifte oss. Jag uppskattade telegrammen lite extra då de kom från folk som inte kunde närvara på själva dagen och som är lite "för avläsgsna" för att skicka en gåva hela vägen till Norge. De vi fick telegramifrån var mitt jobb, mina lagkamrater och mina två bästa vänninnor (som sedan uppvaktade mig/oss i efterhand när vi kommit hem).
orakel Skrevet 9. september 2002 #9 Skrevet 9. september 2002 Jeg mener at Posten for noen år siden gjenopptok dette med telegram, og det går ann å sende et såkalt "festtelegram". Forhør deg på posten hvordan det fungerer og hvor mye det koster - og ikke minst hvor lang tid i forveien det må sendes. Et kort eller telegram i denne sammenhengen er mer enn nok synes jeg, siden du bare har fått vite om bryllupet tilfeldigvis, gjennom andre. Om du ikke gjør noen ting så er det også ok. Det er egentlig helt opp til deg selv hva du ønsker å gjøre ut av det.
Gjest pppp Skrevet 10. september 2002 #10 Skrevet 10. september 2002 Telegram ordnar man via telesællskap och postogram via posten tror jag.
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #11 Skrevet 10. september 2002 Er det bare meg, eller er ikke Telegram litt gammeldags?? Trodde ikke det var så vanlig lenger jeg. Syns på en måte at enten kjøper man vel en liten gave (trenger jo ikke være noe stort) eller så trenger man ikke å gi noe i det hele tatt. Vi fikk ihvertfall ikke noen telegrammer i vårt bryllup. Enten gave og kort, eller ingenting syns nå jeg da Og jeg syns ikke det er rart om du ikke gir noe til denne venninnen.
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #12 Skrevet 10. september 2002 Enten gave og kort, eller ingenting syns nå jeg da Synes da det er kjempekoselig å kun få kort også jeg da, bedre det enn ingenting! Vi reagerte faktisk litt på at vi ikke fikk gratulasjonskort fra fler i familien. Gave forventet vi ikke uansett, men et kort er liksom vanlig høflighet å sende...
LilleMy Skrevet 10. september 2002 #13 Skrevet 10. september 2002 Familie er nå en ting, da - da ville vel de aller fleste vært skuffet om det ikke ble vist noen interesse. Men "ei jeg traff i utlandet for noen år siden, og vi har ikke hatt noen spesiell kontakt på over 3 år" synes jeg ikke det er noe stor vits i med ett kort en gang - damen har jo ikke fortalt at hun skal gifte seg!
Fakse Skrevet 10. september 2002 #14 Skrevet 10. september 2002 Familie er nå en ting, da - da ville vel de aller fleste vært skuffet om det ikke ble vist noen interesse. Men "ei jeg traff i utlandet for noen år siden, og vi har ikke hatt noen spesiell kontakt på over 3 år" synes jeg ikke det er noe stor vits i med ett kort en gang - damen har jo ikke fortalt at hun skal gifte seg! Selvfølgelig er det hverken nødvendig eller forventet å sende kort til noen man har så sporadisk kontakt med. Men nettopp derfor kommer vel brudeparet til å bli ekstra overrasket og glade dersom de får et kort som viser at hun har tenkt på dem. Det koster ikke hverken mye tid eller penger å sende et kort, men det kan glede mye.
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #15 Skrevet 10. september 2002 Strengt tatt så tror jeg brudeparet får så utrolig mange kort og gaver at de ikke legger merke til om de får noe kort fra deg eller ikke... Utrolig morsomt å få så mange gaver, men det er ikke det du har mest fokus på når du gifter deg hvem du fikk kort/gave fra eller ikke. Jeg har ikke ofret en tanke på om noen burde ha gitt oss noe, men som ikke har gjort det.
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2002 #16 Skrevet 10. september 2002 Det blir lagt merke til alle kortene og de blir tatt godt vare på. Vi fikk bl.a. kort fra noen vi absolutt ikke hadde forventet å få det fra, og vi ble så positivt overrasket og det ble lagt skikkelig merke til. Og vi har lagt merke til de som ikke har sendt oss kort, selvom selvsagt ikke slike ting er viktig i den store sammenhengen. Men kortene blir satt sammen med gaver på dagen, og tatt vare på i kommende år. Et kort er så lite å sende, men gleder så utrolig mye... Vet personlig at jeg nå kommer til å være flinkere til å sende kort til ulike anledninger, når jeg nå har innsett hvor koselig det er og hvor mye det blir lagt merke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå