Gå til innhold

Craver god, gammeldags hjemmelaget pizza

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Denne skjønte jeg ikke. 

Jeg regner med at han mener at hun ikke er et "skikkelig kvinnfolk med praktisk sans" siden hun må spørre om oppskrift på sånn tykk "familiepizza"

Anonymkode: 2fe0a...9e8

Skrevet
1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

Denne skjønte jeg ikke. 

Poenget var vel at fremgangsmåten er så enkel at med mindre du aldri har satt dine bein i et kjøkken før, så er ikke dette noe du trenger oppskrift på. Pizzadeig består av fire ingredienser og det er ikke så veldig mange måter å gjøre det på. Saus og fyll lager du et etter smak og behag, eller kjøper en av de tusen forskjellige slagene pizzasaus du får ferdig i butikken.

Skrevet

Geir Skeies langpannepizza. Bruker alltid den oppskriften når jeg fyser på 80-talls pizza😊

Anonymkode: 01de9...19f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Jdz skrev:

Poenget var vel at fremgangsmåten er så enkel at med mindre du aldri har satt dine bein i et kjøkken før, så er ikke dette noe du trenger oppskrift på. Pizzadeig består av fire ingredienser og det er ikke så veldig mange måter å gjøre det på. Saus og fyll lager du et etter smak og behag, eller kjøper en av de tusen forskjellige slagene pizzasaus du får ferdig i butikken.

Men, da får du ikke den rette 80-tallsmaken, den må være mild og rund :jepp:

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også komme på gammeldags pizzaparty! Jada, det er bare å google, men tenk hvis det fantes en salig familiehemmelighet av en magisk hjemmepizza her inne.

Anonymkode: 1038d...edb

Vil bare si at jeg er enig i det, altså, selv om det var jeg som skrev det med å Google. Vanligvis synes jeg det er et utrolig irriterende svar på et matforum da man jo gjerne ønsker tips til velprøvde/kvalitetssikrede oppskrifter. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men så er jeg mann sjøl, da. Og har ikke hatt slik pizza siden jeg var barn. Men lykke til med kvinnejakten din, du.

Anonymkode: c529d...352

Poenget var at pizzadeig er verdens enkleste deig å lage, uten oppskrift. Enklere deig finnes ikke. 

Anonymkode: c467b...4bb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var at pizzadeig er verdens enkleste deig å lage, uten oppskrift. Enklere deig finnes ikke. 

Anonymkode: c467b...4bb

Ok. Så flink du er :) Vil du også komme på pizzafest?

• Liker 5
Skrevet

Jeg lager det ganske ofte og pleier å bruke følgende i bunnen:

500 gr hvetemel

3 ss olivenolje

3 dl vann

1 ts salt

1 pk tørrgjær

Som topping bruker jeg enten:

tomatpure som saus

kjøttdeig stekt med (litt for mye) natvigs krydderblanding 😄

rødløk og mais

oregano og pizzakrydder ( og ja, jeg vet at pizzakrydder er mest oregano XD)

pizzaost

Eller

Idun pizzasaus

ei pakke skinnfrie røkte kjøttpølser

hakket løk

pizzaost

oregano og pizzakrydder

Jeg synes disse variantene av oldschool langpannepizza er veldig gode og veldig mettende :)

• Liker 7
Skrevet

Men det er jo en kjensgjerning at noen lagde bedre pizzaer enn andre på åtti/nittitallet, selv om de på papiret burde være nesten like. 

Hadde vært artig om folk kom med sine magiske triks! 

• Liker 5
Skrevet

Dette blir så sjukt deilig, folkens. Prøver meg på Geir Skeie med mais i stedet for sopp og med masse oregano, og med en liten stripe idun ketchup på (på nåtidens pizzaer er det en skam å måtte ty til ketchup, men for datidens pizzaer var det en del av pakka). Kjenner nostalgien allerede - og merker at jeg kommer til å savne Dan Børge Akerø på TV-skjermen i kveld. Skal tilbake ca. 30 år i dag. Det blir hyggelig. Håper dere andre som slenger dere på kommer til å kose dere like mye som meg! Takk for alle tips!

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir så sjukt deilig, folkens. Prøver meg på Geir Skeie med mais i stedet for sopp og med masse oregano, og med en liten stripe idun ketchup på (på nåtidens pizzaer er det en skam å måtte ty til ketchup, men for datidens pizzaer var det en del av pakka). Kjenner nostalgien allerede - og merker at jeg kommer til å savne Dan Børge Akerø på TV-skjermen i kveld. Skal tilbake ca. 30 år i dag. Det blir hyggelig. Håper dere andre som slenger dere på kommer til å kose dere like mye som meg! Takk for alle tips!

Du må ha litt ketchup i sausen, ikke på toppen! :jepp:

Kos deg! Nå fikk jeg lyst på pizza også 😊

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, Rumle skrev:

Men, da får du ikke den rette 80-tallsmaken, den må være mild og rund :jepp:

Ja, det er viktig! 

Viktig å ikke bruke for mye hermetiske tomater av dårlig kvalitet også, da kan smaken bli vandig og tynn, særlig hvis den ikke får surre lenge nok. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lever fortsatt tydeligvis på 80 tallet ettersom jeg alltid lager langpannepizza med tykk bunn. Den italienske varianten er jeg ikke begeistret for i det hele tatt, så her er det tykk bunn med masse fyll og ost. Jeg lager forresten grov bunn og det er veldig godt.

Anonymkode: 0b527...9fd

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Mamma lager sykt god 80tallspizza. Aner ikke hvorfor hennes blir så god og min ræva men hun blander bare helt vanlig hvetemel osv til deig (basic rundstykker ca), steker kjøtttdeig og løk ukrydret, blander i tomatpureen mener jeg? Usikler på om hun blander den eller ikke men tror det. Og ost på toppen. Enten vanlig norvegia eller revet pizza ost, alt etter hva hun har. ELSKER smaken. Og ikke no dilldall

Anonymkode: 68b90...a49

• Liker 1
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet

Bare la deigen heve to ganger i ikke-kaldt miljø? Tykkelse kan man vel velge gjennom heving og kjevling???

Skrevet

Om du syns det er ok å bruke halvfabrikata så kan du bruke Toro pizzabunn i pose som man blander i vann, kjevle ut og la den heve. Toro pizzafyll tomat og løk i pose som blandes i kjøttdeig.

Anonymkode: 403e9...6f8

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også komme på gammeldags pizzaparty! Jada, det er bare å google, men tenk hvis det fantes en salig familiehemmelighet av en magisk hjemmepizza her inne.

Anonymkode: 1038d...edb

Denne er ikke nødvendigvis hemmelig, men det er den magiske hjemmepizzaen jeg vokste opp med (født i -81).

5 dl hvetemel

2 dl vann

2 ss olje

1 ts salt

1/2 pk fersk gjær (1 pose tørrgjær gjør samme nytten - vanlig gjær, ikke noe sånn pizzagjær-tull)

Deigen skal være ganske løs, mamma pleier å kladde/dra den utover stekeplaten med oransje slikkepott fra Tupperware. Andre slikkepotter kan nok brukes, men garanterer ikke resultatet (jada, mimremodus er på her 😅).

Fyll: 1/2-1 hakket løk, litt etter størrelse og smak. Stekes myk i margarin. 1 pk kjøttdeig brunes. Kjøttdeig og løk blandes med 1 glass Idun pizzasaus (original, selvfølgelig). Tilsett oregano og paprikapulver (vi har utvidet til noen dråper tabasco for litt mer futt, men det kom først i dette milenniet) etter smak. 

Klætt det sammen på kjent vis med ost på toppen. Stekes på 200 grader på midterste rille i 20-25 minutter. 

PS: for optimal opplevelse, anbefales det å spise restene kalde rett fra kjøleskapet søndag morgen.

Anonymkode: ce813...5e7

• Liker 4
Skrevet

Hos oss brukte vi alltid en fin gjærdeig eller faktisk brøddeig også, om det tilfeldigvis var slik at det ble bakt brød samme dag som pizza. 

Kjøttdeig ble brunet i smør/margarin (tror ikke det var vanlig med matolje, kan i hvertfall ikke huske at vi hadde sånt), blandet med tomatpure og pizzakrydder/oregano. Deigen ble kjevlet tykt, lagt utover langpanna og kjøttdeigen på toppen. Brukte som regel masse løk i ringer og paprikaskiver på toppen. Innimellom ble det slått til med hermetisk sopp også, men akkurat det er noe jeg dropper... 😂

Det viktige er likevel å IKKE bruke mozarellaost! Det må være Norvegia eller til nød blanding av norvegia og Jarlsberg. Og ikke vær gniten med osten, det må være godt med ost! 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...