Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort oppsummering; jeg kan ikke jobbe med kundebehandling (type salg, sekretær, personlig assistent osv), pga helse. Jeg har lyst å begynne som rørlegger da dette er noe min helse tillater at jeg kan gjøre 100% - men med allmenn vgs så har jeg ikke råd å gå fra AAP til lærlinglønn. Råd? 

Hele historien; 

Pga traumatisk hjemmesituasjon så endte jeg vgs med Ok karakterer, ingen ønske om videre utdanning, store psykiske utfordringer, og absolutt ingen penger. For å komme meg ut av hjemmet så begynte jeg i butikkjobb, selv om dette var svært utfordrende for meg, men mine foreldre begynte da å kreve (høy)leie ved første lønning slik at jeg ikke klarte å spare opp noe. Jeg klarte til slutt å flytte sammen med en venn, men jobben gikk alvorlig ut over helsen min og jeg endte opp med å kun tjene 6-8k i mnd totalt. Etter noen år valgte vennen å flytte ut for å studere i utlandet og jeg sto der med alle utgifter. Etter 2mnd med full jobb (prøvde virkelig) så traff jeg veggen og måtte sykemeldes. Jeg er nå 29år, på slutten av mulig AAP - men og pga 4år med behandling er jeg frisk nok til å jobbe og delta i samfunnet igjen :) jeg har noen utfordringer fortsatt, så kan f.ek ikke bo i kollektiv, eller jobbe direkte med kunder/mennesker.

Jeg ønsker å jobbe i et praktisk/fysisk yrke, og rørlegging er det jeg ser for meg jeg har en fremtid i. MEN! pr dags dato har jeg faste utgifter på 12k i mnd som ikke kan kuttes ned på (kanskje jeg kan gå ned til 11k, men da mistet jeg alt av "normalitet" i livet, og det er viktig for den pykiske helsen. Jeg får utbetalt 12.5k fra Nav i mnd - men slik jeg har forstått det så er lærlinglønnen veldig lav den første tiden?  Jeg har ikke krav på vgs, så hadde håpet å finne en bedrift som er villig til å ta meg inn, men det er 50% opplæring og 50% praktisk, og man får da kun lærlinglønn av det man jobber praktisk (så 50% av 50%) - og som et voksent menneske som ikke har noe familie å snakke om, så virker jo det helt umulig å komme seg inn i? Det er jo ikke snakk om en mnd eller to heller, men gjerne flere år før lønnen er lik det jeg får utbetalt nå. Jeg håper inderlig at det er noe jeg har misforstått her, så er det noen "innenfor" eller som er flinkere å lese teknisk data som kan oversette for meg?  

jeg kan jo ikke jobbe 100% som lærling + en annen jobb heller, og jeg blir ikke akkurat yngre. 

Jeg er i samtale mes NAV, men deres innstilling er jo "fiks det selv, og når du står der uten noen ting så kanskje vi hjelper deg med litt, om vi gidder" så jeg har bare lyst å bli fra fra dem snarest mulig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå som voksenlærling og få hjelpearbeiderlønn! Da jeg var lærling jobber jeg med en som var det, det tar litt lengre tid men er mer forenelig med voksenliv mtp lønn.

Anonymkode: 4b513...437

Skrevet

I følge tariffen til byggfagene er lønn for en arbeidstaker uten bransjeerfaring 183kr timen 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge tariffen til byggfagene er lønn for en arbeidstaker uten bransjeerfaring 183kr timen 

Trodde dette var tømrer og elektro? At rørlegger hadde sin egen kategori som ikke var tariffbasert. Men igjen, jeg er ikke god på å lese "mellom linjene" på slike ting så derfor jeg er i denne situasjonen 😅 min innstilling er å være forberedt på verst mulig utfall og heller bli hyggelig overasket. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gå som voksenlærling og få hjelpearbeiderlønn! Da jeg var lærling jobber jeg med en som var det, det tar litt lengre tid men er mer forenelig med voksenliv mtp lønn.

Og takk! Skal ta å lese meg opp på den, evt be min veileder på Nav hjelpe meg å sette meg inn i hvordan det foregår. 

Skrevet

flere som har gått som hjelpearbeider i rørfag, så sats på det!

Anonymkode: e7afb...118

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...