Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kjøpte parmaskinke i butikken for første gang igår. noen som har tips hva jeg kan lage av det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

Parmaskinke kan brukes til så mangt! Spises rett til rødvin dersom man er på parma-kjøret, jeg liker også parmaskinke på pizza (nammis med ekte mozzarella i tillegg), parmaskinke som pålegg på skive sammen med eggerøre eller grønne salatblader, sammen med melon eller annet standard speke-mattilbehør. Parmaskinke er veldig lett å variere, godt er det også...

Gjest Valmue i i .
Skrevet

Aparges med parmaskinke.

Brekk den nederste delen av grønne asparges.

Kok aspargesen i lettsaltet vann tilsatt ørlite sukker i ca. tre- fem minutter avhengig av tykkelse.

Avkjøl.

Når aspargesen er kald surrer du en skive parmaskinke rundt hver asparges. Stekes så i tørr stekepanne på høy varme til skinken er pent gyllen og sprø, snu underveis.

Serveres med flak av reven frisk parmesan.

Godt både som forrett, smårett eller som rett på et tapasbord!

Gjest hilli i.i
Skrevet
Spises rett til rødvin dersom man er på parma-kjøret...

Jeg skriver under på denne! Parmaskinke er utrolig godt alene. Jeg syns at serranoskinke i tynne skiver er om mulig enda bedre.

Skrevet

Det er også veldig godt å lettsteke stykker av breiflabb eller annen fisk, surre skiver av parmaskinke rundt fiskestykkene og steke dem ferdig i ovnen. Dette trikset kan også brukes på kylling.

Gjest gjest1
Skrevet

Godt å surre inn kyllingfileet før det ovnstekes. Kan stekes litt i stekepannen først.

Kjempegodt å ha rundt asparges også :) Jeg synes det er best å ovnsteke de, med litt parmesan på toppen. Ca 10 min i ovnen (aspargesen kokes i 2-4 min først).

Skrevet

Parmaskinke er forøvrig nydelig på pizza, på smørbrød eller i paier/terter. Og dette brunchbrødet er kjempegodt.

Jamie Oliver's Brunchbrød

500 g hvetemel

2,5-3 dl varmt vann

25 g gjær

1 ss sukker

1 ss havsalt

10 skiver parmaskinke

8 egg, kokte i 8 minutter

2 mozzarellaer

2 håndfuller revet parmesan

2 håndfuller basilikum

soltørkede tomater i olje

rosmarinkvister

olivenolje

salt/pepper

Bland det tørre i en bolle og rør inn væsken. Del i to, og kjevle hver del til den er 15-20 cm lang og 1 cm tykk. Fordel parmesanskiver på deigen og legg så hele egg over i en rad. Del mozzarella i skiver og fordel over. Strø over parmesan, revne basilikumblader og tomater. Rull sammen som en rullekake og snurr til en ring. Pensle med olivenolje og stikk rosmarinkvister i. Stek ved 180 grader i 35 minutter.

Gjest IdaCra
Skrevet
Parmaskinke er forøvrig nydelig på pizza, på smørbrød eller i paier/terter. Og dette brunchbrødet  er kjempegodt.

Jamie Oliver's Brunchbrød

500 g hvetemel

2,5-3 dl varmt vann

25 g gjær

1 ss sukker

1 ss havsalt

10 skiver parmaskinke

8 egg, kokte i 8 minutter

2 mozzarellaer

2 håndfuller revet parmesan

2 håndfuller basilikum

soltørkede tomater i olje

rosmarinkvister

olivenolje

salt/pepper

Bland det tørre i en bolle og rør inn væsken. Del i to, og kjevle hver del til den er 15-20 cm lang og 1 cm tykk. Fordel parmesanskiver på deigen og legg så hele egg over i en rad. Del mozzarella i skiver og fordel over. Strø over parmesan, revne basilikumblader og tomater. Rull sammen som en rullekake og snurr til en ring. Pensle med olivenolje og stikk rosmarinkvister i. Stek ved 180 grader i 35 minutter.

Skal deigen heves?

IdaCra

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Stjålet fra tv-reklame:

Smørbrød med ridderost og spekeskinke (enda bedre med parmaskinke)

1 skive godt brød

smør

avocadoskiver

tomatskiver

ridderost i skiver (1-2 skiver, kommer an på brødskiva di)

spekeskinke eller parmaskinke

grovt salt og nykverna pepper

NAMMMMMM!

Skrevet

Skal deigen heves?

IdaCra

La den stå 15 min rett før steking, men ellers ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...