AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #1 Skrevet 5. februar 2020 Jeg er skikkelig skuffet. Er en av de få som ikke er invitert som søskenbarn i bryllup til sommeren. Hadde en følelse lenge, men hadde jo et håp om å bli invitert. Heller aldri vært i bryllup før, så derfor ekstra skuffende. Liknende opplevelser fra dere? Synes du dette er innenfor? Anonymkode: 4b0b2...097
Cinnamondiva Skrevet 5. februar 2020 #2 Skrevet 5. februar 2020 Synes dette hørtes litt urettferdig ut. Skjønner at du er veldig skuffet. Har du prøvd å spørre de om hvorfor du ikke er invitert? Si ifra at du er skuffet og kunne gjerne ha likt å blitt med. Rart at de skal ekskludere deg. Sender deg en trøsteklem❤️❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #3 Skrevet 5. februar 2020 Vet du ca grunnen? Er du for ung? Dårlig forhold?? Anonymkode: 9b05c...e99 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #4 Skrevet 5. februar 2020 Er det du som hadde en tråd om det tidligere også? Da kom det vel frem at du ikke hadde mye kontakt med de som skal gifte seg? Det er dyrt med bryllup og ikke alle ønsker stor fest. Om man kun vil ha de nærmeste og har satt et tak på antall så kan man ikke invitere alle man kjenner eller familie man ikke ser til vanlig. Anonymkode: 4ed82...fcd 27
Gjest Blondie65 Skrevet 5. februar 2020 #5 Skrevet 5. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det du som hadde en tråd om det tidligere også? Da kom det vel frem at du ikke hadde mye kontakt med de som skal gifte seg? Det er dyrt med bryllup og ikke alle ønsker stor fest. Om man kun vil ha de nærmeste og har satt et tak på antall så kan man ikke invitere alle man kjenner eller familie man ikke ser til vanlig. Anonymkode: 4ed82...fcd Jeg har ingen problemer med å forstå at man må sette et tak et sted, ønsker seg lite bryllup, eller ønsker å invitere de man har et nært forhold til. Men jeg vil påpeke at det er svært ekskluderende å invitere alle utenom en person i f.eks. en søskenbarnflokk. For meg ville noe sånt vært utenkelig. Man har plass til en til - hvis det betyr at en ikke utelater noen som den eneste. Hos meg har det alltid vært slik at inviterer jeg 7 søskenbarn på min side som jeg har et nært forhold til, ja da inviteres også den 8. Hvis det derimot er slik at jeg kun inviterer de 3 som jeg har et nært forhold til, da blir det ikke ekskluderende å ikke invitere de resterende 5. Brudeparet trenger ikke begrunne hvorfor de gjør som de gjør, men de må være klar over at de får stryk i folkeskikk når de ekskluderer en på denne måten.
skruf Skrevet 5. februar 2020 #6 Skrevet 5. februar 2020 Hvis alle søskenbarna minus deg er invitert så synes jeg det er dårlig gjort, en fra eller til hadde ikke utgjort så mye. Er dere derimot mange søskenbarn og dere er flere som ikke er invitert så har jeg full forståelse for det. Bryllup er dyrt og man må sette ei grense ett sted. Da mannen min og meg giftet oss så inviterte vi ikke alle søskenbarna våre, bare de vi har hatt et godt forhold til og god kontakt med i barndom, oppvekst og voksen alder. Vi begge har mange søskenbarn, og særlig har han ekstremt mange pga far til mannen min har 8 søsken som alle har fått mange barn. Vi ville ikke hatt økonomi til å invitere 40 søskenbarn med ektefelle i tillegg til alle tanter og onkler m/partner. Så derfor inviterte vi som vi gjorde. Men da var det mange som ikke ble invitert, ikke bare ett par stykker. Vi var helt åpne om hvorfor vi inviterte som vi gjorde, og det bie heldigvis ikke dårlig stemning i familien (vi forventet såklart heller ikke gave fra søskenbarn som ikke ble invitert) Men hvis dette plager deg skikkelig så kunne du kanskje ha snakket med brudeparet om hvordan du føler det, kanskje det blir lettere for deg å svelge skuffelsen hvis du får høre at det er ikke personlig ment men at det er et økonomisk aspekt som er årsaken til at du ikke er invitert. 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #7 Skrevet 5. februar 2020 Du skriver at du er en av få søskenbarn som ikke er invitert, så da er det jo flere som heller ikke er invitert - virker det naturlig hvem som ikke er invitert generelt? Om du har søsken som heller ikke har mye kontakt med søskenbarnet, men som er invitert og ikke du er det jo rart, men det er naturlig å sette en grense et sted. Anonymkode: 4ed82...fcd 4
Belima Skrevet 5. februar 2020 #8 Skrevet 5. februar 2020 Det er vel noen en MÅ invitere til bryllup, foreldre, med mindre det er gode grunner innad i familien for ikke å gjøre det. Så kommer søsken, besteforeldre, onkler og tanter. Da jeg var i den alderen hvor folk giftet seg, så var ikke fettere eller kusiner vanlig å be med mindre en alltid hadde hatt et nært forhold gjennom hele oppveksten. Noen har jo omgang med kusiner/fettere i dagliglivet, andre kusiner/fettere har en bare i familien uten å ha noe nært forhold til. Sånn er det bare. Selv har jeg fettere og kusiner jeg aldri har noe med å gjøre. I et bryllup jeg var som ung, så hadde min venninne en fetter og kona hans som gjester, fordi han hadde vært som en storebror for henne i oppveksten. De to andre brødrene hans var ikke bedt og ingen syntes det var merkelig. Aldersforskjellen kan også ha noe å si for hvem som blir bedt, med mindre alle fettere og kusiner blir invitert. Virker som du er ung og da er du nok et annet sted i livet enn de som er invitert til bryllupet, så jeg ser ingen grunn til at du skal føle deg forbigått her. Det er jo ikke bare du som ikke er invitert som du skriver i HI. 4
Pianomann Skrevet 5. februar 2020 #9 Skrevet 5. februar 2020 Spørsmål til TS: hvor mange søskenbarn er det totalt og hvor mange er invitert av disse? 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #10 Skrevet 5. februar 2020 Hvis det er du som hadde en tråd der du forventet invitasjon til tross for ingen kontakt, og ville lage helvete om du ikke ble invitert, så forstår jeg godt at de lot være å invitere deg. Syns ikke man kan forvente bryllupsinvitasjon uten som nærmeste familie (foreldre, søsken, barn, besteforeldre). Anonymkode: 2be72...2e2 12
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. februar 2020 #11 Skrevet 5. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er en av de få som ikke er invitert som søskenbarn i bryllup til sommeren. Hadde en følelse lenge, men hadde jo et håp om å bli invitert. Virker som du var inneforstått med at du kanskje ikke ble invitert og det virker som du ikke er det eneste søskenbarnet. Er du derimot det eneste søskenbarnet som ikke er invitert, da er jeg kapabel til å skifte mening At du er skuffet fordi du hadde lyst til å være i et bryllup, har ikke så mye med saken å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #12 Skrevet 5. februar 2020 Det er klart man blir skuffet når man har lyst til å være med i bryllup, men ikke er invitert. Men basert på det du skriver høres det mest ut som du har lyst til å være med i bryllup fordi du aldri har vært i det før - ikke at du er oppriktig såret over å ikke bli invitert? Det høres ikke ut som dere er veldig nære, og da kan man ikke ta for gitt å bli invitert synes jeg. Anonymkode: 1e55d...09f 5
LeneXCII Skrevet 5. februar 2020 #13 Skrevet 5. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er skikkelig skuffet. Er en av de få som ikke er invitert som søskenbarn i bryllup til sommeren. Hadde en følelse lenge, men hadde jo et håp om å bli invitert. Heller aldri vært i bryllup før, så derfor ekstra skuffende. Liknende opplevelser fra dere? Synes du dette er innenfor? Anonymkode: 4b0b2...097 Get a life! Hvis du føler deg så krenka av ikke å bli bedt i et søskenbarnbryllup at du velger å skrive et innlegg om det her, ja da har du så få bekymringer i livet at ikke er mye synd på deg! 10
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #14 Skrevet 5. februar 2020 Du skriver at du er en av de få som ikke er invitert, mao da er du ikke alene. Anonymkode: 0a801...2f2 2
solmåneogstjerner Skrevet 5. februar 2020 #15 Skrevet 5. februar 2020 Bare vær glad for at du slipper et halvt døgn i bryllup. Det er vanligvis ganske så kjedelig og det koster fort mye penger (gave, klær, transport og evt overnatting). Jeg blir alltid glad når jeg ikke blir invitert i bryllup... 8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #16 Skrevet 5. februar 2020 Ikke greit å ekskludere bare 1 iallefall. Kjenner jeg gruver meg til det dilemmaet.. jeg har 3 søskenbarn, men vi har svært lite kontakt så de blir ikke invitert. Kjæresten derimot.. har 15(!) søskenbarn, og de fleste har kjæreste. Han har et godt forhold til de alle også.. uff. Gruver meg til det. Hater oppmerksomhet og hater store begivenheter. Vil ha et lite og intimt bryllup. Anonymkode: 679d6...094
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #17 Skrevet 5. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke greit å ekskludere bare 1 iallefall. Kjenner jeg gruver meg til det dilemmaet.. jeg har 3 søskenbarn, men vi har svært lite kontakt så de blir ikke invitert. Kjæresten derimot.. har 15(!) søskenbarn, og de fleste har kjæreste. Han har et godt forhold til de alle også.. uff. Gruver meg til det. Hater oppmerksomhet og hater store begivenheter. Vil ha et lite og intimt bryllup. Anonymkode: 679d6...094 Gruer* en gruve (eller flere gruver siden det er det ordet du bruker) er noe helt annet enn det du bruker ordet til her 🙈 Anonymkode: 006d1...3dd 8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #18 Skrevet 5. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gruer* en gruve (eller flere gruver siden det er det ordet du bruker) er noe helt annet enn det du bruker ordet til her 🙈 Anonymkode: 006d1...3dd Så flink du er. Du har helt rett i at det skrives gruer! Nå har det seg slik at på min dialekt så sier vi «gruve». Med trykk på v. Er lett å få inn en skrivefeil da, heldigvis bare på et forum da! Også har vi jo heldigvis deg som passer på andres skrivefeil Anonymkode: 679d6...094 8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #19 Skrevet 5. februar 2020 Om hva er innafor? Det er innafor å håpe på en invitasjon og ha lyst til å gå i bryllup. Det er innafor å bli litt skuffa i sitt stille sinn når invitasjonen uteblir. Det er også innafor å ikke be alle søskenbarn i et bryllup, selv om man ber noen. Det er helt opp til brudeparet. Jeg har 21 søskenbarn, og har vært i bryllupet til ett av dem. De hadde kjempefest. Mine foreldre har sikkert vært i 18 av mine søskenbarns bryllup opp gjennom årene, de er mer selvskrevne som tante og onkel. Vi hadde et veldig lite bryllup og ingen søskenbarn var bedt (det ville også vært rart, jeg med mine 21, mannen med sine 3 som han ikke har nær kontakt med). Men i min familie ville det vært naturlig å ikke be alle, men noen utvalgte, i mannens ville vi selvsagt bedt alle tre og ikke to, noe annet hadde vært svært rart. Så hvis ditt søskenbarn er bruden og har 15 søskenbarn, og gifter seg med en kar som har 10 søskenbarn, så ber de kanskje 10 av brudens også. Det er 20/potensielt 40 flere gjester enn de nærmeste. Det er ikke bare-bare å slenge på 5/10 ekstra fra brudens side heller når man kommer opp i slike antall. Anonymkode: 9d76e...ba3 2
Bygdedyret Skrevet 5. februar 2020 #20 Skrevet 5. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så flink du er. Du har helt rett i at det skrives gruer! Nå har det seg slik at på min dialekt så sier vi «gruve». Med trykk på v. Er lett å få inn en skrivefeil da, heldigvis bare på et forum da! Også har vi jo heldigvis deg som passer på andres skrivefeil Anonymkode: 679d6...094 Ja heldigvis, for det er ikke lov å skrive på dialekt på forumet. 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå