AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Del Skrevet 4. februar 2020 Blir ferdig utdannet til våren, og skal på mitt første jobbintervju på torsdag på en barneskole. Jeg har fått fire referanser av folk som ville gå god for meg fra tidligere praksisperioder, samt får jeg bruke den nåværende sjefen min. Tenker jo at det sikkert ser bra ut 😊 Veldig fornøyd med det. Har noen tips til hva jeg bør forberede meg på? Er allerede ganske oppdatert på den fornyede læreplanen som trår i kraft august 2020 på 1-9 trinn, og har lest hvilke verdier den aktuelle skolen vektlegger. Jeg vet egentlig ikke hvilket trinn de tenker meg på, og det eneste de sa i telefonen var at de trengte mattelærer, men at de så jeg ikke hadde det faget (jeg vet at det ikke er lovlig å ansatte noen uten 30/60 studiepoeng i matte dersom det er snakk om fast ansettelse) men at «det fikser vi». Jeg vet heller ikke om det er vikariat eller fast. Burde jeg spørre om dette før jeg møter opp? Har uansett tenkt å stille på intervjuet. Av dokumenter tar jeg med attester, referanser, vitnemål og eventuelt bacheloroppgaven min? Anonymkode: 5e70e...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Del Skrevet 4. februar 2020 Jeg glemte å si at jeg søkte på en fellesutlysning i en kommune, og har derfor ikke fått informasjon om hva denne skolen ønsker mtp. stillingsbeskrivelse. Anonymkode: 5e70e...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #3 Del Skrevet 5. februar 2020 Sikkert et vikariat om de vil ha deg til å undervise i et fag du ikke har. Jeg ville spurt på intervjuet uansett. Forbered deg på å snakke om ting som: Klasseledelse, relasjoner, elevsyn, vurdering, tilpasset opplæring. Du har ikke så mye erfaring, men snakk i hvert fall om dine tanker rundt det. De er klar over at du er nyutdannet, så de vet at det er begrenset hvor mye du kan snakke fra erfaring. De er pliktig til å hjelpe deg og veilede deg i en ny jobb uansett. De kommer også helt sikkert til å spørre hvorfor du vil jobbe som lærer, og hvorfor de skal ansette akkurat deg. Det er vanlig at de tar lærere inn til intervju uten å ha det klart hvilke fag du skal ha og hvilke klasser. De vil bli kjent med deg først. Høre hva du selv tenker. Kan være greit for deg å være åpen for det meste sånn i starten. Får du forlenget vikariatet/ fast jobb, kan du ønske deg spesifikke fag/ klasser etter hvert. Første året jeg jobba underviste jeg både på småtrinnet og mellomtrinnet, men ønsket å kun ha mellomtrinnet året etter. Da ordnet de det. Lykke til Anonymkode: 8f491...fd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #4 Del Skrevet 5. februar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikkert et vikariat om de vil ha deg til å undervise i et fag du ikke har. Jeg ville spurt på intervjuet uansett. Forbered deg på å snakke om ting som: Klasseledelse, relasjoner, elevsyn, vurdering, tilpasset opplæring. Du har ikke så mye erfaring, men snakk i hvert fall om dine tanker rundt det. De er klar over at du er nyutdannet, så de vet at det er begrenset hvor mye du kan snakke fra erfaring. De er pliktig til å hjelpe deg og veilede deg i en ny jobb uansett. De kommer også helt sikkert til å spørre hvorfor du vil jobbe som lærer, og hvorfor de skal ansette akkurat deg. Det er vanlig at de tar lærere inn til intervju uten å ha det klart hvilke fag du skal ha og hvilke klasser. De vil bli kjent med deg først. Høre hva du selv tenker. Kan være greit for deg å være åpen for det meste sånn i starten. Får du forlenget vikariatet/ fast jobb, kan du ønske deg spesifikke fag/ klasser etter hvert. Første året jeg jobba underviste jeg både på småtrinnet og mellomtrinnet, men ønsket å kun ha mellomtrinnet året etter. Da ordnet de det. Lykke til Anonymkode: 8f491...fd0 Tusen takk!! ts Anonymkode: 5e70e...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå