AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Til høsten skal jeg ha tatt en endelig avgjørelse. Valget står altså mellom å studere rettsvitenskap eller journalistikk. Ettersom jeg har studert tidligere ønsker jeg ikke å pålegge meg flere år med feil studium. Jeg har derfor oppsøkt mye informasjon, besøkt karriereveileder og annet. Fremdeles spriker jeg mellom begge studiene. Jeg håper noen her kanskje har erfaringer å dele. Grunnen til at jeg synes valget er vanskelig er ettersom jeg både er glad i det kreative og i det teoretiske. Jeg står midt imellom så mye, da også blant annet at jeg både er introvert og ekstrovert. Journalistikk var noe jeg drømte om som barn. Jeg elsker å skrive, reflektere, dykke ned i spesielle og interessante saker. Som yngre skrev jeg flere artikler og trivdes med det. Flere lærere og andre mener dette hadde passet meg perfekt, og det får en jo til å tenke. Likevel er jeg redd utdannelsen blir for vanskelig å leve av. Personligheten min passer nok ikke så godt til TV eller å være pågående nok for å få en spesiell sak på trykk. Jeg er også redd jeg hadde blitt lei av yrket. Også rettsvitenskap er noe mange har anbefalt meg. Likt som ved journalistikk, mener flere at dette kan passe meg. Dette fordi jeg er svært glad i å reflektere, se saker opp mot hverandre og å gå i dybden. Jeg tror jeg hadde trivdes med den menneskelige kontakten. Det negative her er at jeg er redd det kan bli for teoretisk, hvem vet om det kan kjede meg etter hvert. Dessuten er jeg som sagt ikke pågående. Likevel er jeg svært glad i å holde foredrag og jeg er flink til å ordlegge meg dersom jeg er trygg. Jeg vet bare ikke hvorvidt jeg takler rollen som jurist. Dessuten virker studiet som et karrierejag og en evig konkurranse for karakterene. Likevel er jeg glad i å studere og å lære, jeg kunne gjerne tenkt meg å studere i fem år. Fagene virker veldig spennende. Dessuten har jeg en redsel for å havne i et A4-liv, men samtidig ønsker jeg noe trygt. Jeg står så midt imellom alt. Et ønske om å sårt skape noe, men samtidig ønsker jeg noe annet. Jeg er forvirret og håper kanskje at noen kan fatte meg. For å konkludere tror jeg at jeg hadde mestret begge. Rettsvitenskap kan virke å gi et tryggere fundament, men journalistikkens verden virker å ha en opptur igjen. Jeg tror på sikt at rettsvitenskap kunne gitt meg gode muligheter og vært noe jeg hadde trivdes med. Journalistikkens arbeidsmuligheter vet jeg lite om. De som mener jeg passer til jurist, mener jeg ikke passer til journalistikk, og motsatt ... På si kommer jeg uansett til å skrive romaner og artikler. Kanskje kan jeg kombinere alt dette? Jeg tar råd fra andre med en klype salt, men ettersom jeg er slik på søken håper jeg at noen kan dele erfaringer. Takker på forhånd. ☺️ Anonymkode: 587bc...00b
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Tror ikke det er noe mindre karakterjag og karrierejag på journalistikk. De journalistjobbene du ønsker er det jo skyhøy konkurranse om og ikke jobber man får rett ut av studiet. Anonymkode: b6de9...017 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Rettsvitenskap. Hører at jobbmulighetene innen journalistikk er dårlige, vanskelig å få noe som ligner på en fast jobb. Se bare hvordan opptakskravene til journaliststudiet har stupt. Da jeg gikk ut fra videregående var det vanskeligere å komme inn på journalisthøgskolen enn medisin høst på UiO... Det gir en klar indikasjon. Anonymkode: 34bda...3b9 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #4 Skrevet 5. februar 2020 TS her. Takk for refleksjoner. Dette er absolutt noe jeg tar til vurdering. ☺️ Jeg kjenner jeg er livredd for å velge feil studie nå, og jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å føle en større sikkerhet. Begge studiene virker tøffe på hver sin måte, og jeg kommer til å ha personlige svakheter som student ved begge. Derav håper jeg at studiene gir rom for utvikling og at jeg finner ut av ting etter hvert. Rettsvitenskap er noe jeg vurderer mest, noe jeg har gjort lenge. Har noen tips til hvordan jeg kan bli sikker på valget mitt? Bør jeg kanskje oppsøke flere karriereveiledere? Jeg besøkte NAV, er det flere jeg kunne besøkt? Jeg ønsker ikke å nevne bosted, men jeg må flytte for å studere disse studiene (kan derfor ikke dra til veilerne på skolene). Anonymkode: 587bc...00b
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #5 Skrevet 5. februar 2020 tror jeg personlig ville valgt rettsvitenskap(jeg har lignende sprikende interesser; selv kombinerer jeg to studier). fordi det er et tryggere arbeidsmarked, og pga at du har interesse for faget. så kan du jo drive magasinjournalistikk og være freelancer på fritiden. hvis du allerede er flink til å skrive, trenger du å gå på skole for å skrive en artikkel eller en roman? finnes og mange kortere skrivekurs. du vil jo få øvd deg på akademiske skriveferdigheter i juss, om enn litt tørt da. jeg vet ikke, du kjenner deg selv best. bare noen refleksjoner fra en annen med sprikende interesser😁 Anonymkode: 52311...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #6 Skrevet 5. februar 2020 Vil legge til at om du ønsker deg familie etterhvert er det ikke så dumt med A4-liv. Samfunnet er tilpasset det. Rettsvitenskap gir veldig mange muligheter og du kan tjene godt. Det er mange ulike områder man kan spesialisere seg innen, og du kan jobbe med mye forskjellig. Innen journalistikk er det veldig mange freelancere. Du kan også ende opp med veldig mye reising og skjeve arbeidstider - det er sikkert gøy når du er 25, men vanskelig å kombinere med familieliv... ikke så lett å få lån og slikt heller uten fast jobb. Anonymkode: 12c57...c45 2
solmåneogstjerner Skrevet 5. februar 2020 #7 Skrevet 5. februar 2020 Rettsvitenskap! Og så kan du skrive freelance i tillegg (både under studier og senere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå