Gå til innhold

Føler meg lurt ang boliglån, vet ikke om jeg greier betjene det!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ene motorsykkelen er min kun på papiret. Jeg tok opp lån for exen da han «måtte» ha den. Han setter inn penger til meg hver mnd for forsikring og avdrag på lånet. Den blir solgt dersom han ikke betaler, for hans regning og kostnad. Jeg tvang ham til å skrive under en avtale i vår da forholdet skrantet sist. 

Anonymkode: 93c05...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen sier det er pga lønnen min ikke har gått inn til den banken de siste ti årene. 

(...)

Jeg ser at du leser nøyaktig det du vil lese ut av det vi skriver her. Det får meg til å tenke at du gjør det samme med informasjon fra banken.

Det er ikke de siste ti årene som er poenget. Det er at du ikke er totalkunde i banken. Banken gir den beste renten til de som oppfyller krav til deltakelse i kundeprogram. Det betyr vanligvis at når man oppretter lånet så bytter man bank til den banken man tar opp lånet i. Det samme gjelder forsikringer o.l. Da får man den beste renten som totalkunde. Du har valgt å ikke gjøre det, og det står du selvsagt fritt til å gjøre, men da har banken tatt seg SIN frihet til å si at da blir renten 4,ett.-eller-annet %. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg ser at du leser nøyaktig det du vil lese ut av det vi skriver her. Det får meg til å tenke at du gjør det samme med informasjon fra banken.

Det er ikke de siste ti årene som er poenget. Det er at du ikke er totalkunde i banken. Banken gir den beste renten til de som oppfyller krav til deltakelse i kundeprogram. Det betyr vanligvis at når man oppretter lånet så bytter man bank til den banken man tar opp lånet i. Det samme gjelder forsikringer o.l. Da får man den beste renten som totalkunde. Du har valgt å ikke gjøre det, og det står du selvsagt fritt til å gjøre, men da har banken tatt seg SIN frihet til å si at da blir renten 4,ett.-eller-annet %. 

Ja, og da skal jeg gå til banken der lønnen har kommet inn og jeg har alle forsikringene mine og be om refinansiering når badet er ferdig og topplånet innfridd. Har diskutert med kollegaer i det siste, han ene har 2.61 i SPV, men den er bundet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2020 den 9.51, TBergh skrev:

Hei.

I mitt svar den 05.02.2020 skriver jeg " Banken skal derfor forsikre seg om at du også skal kunne betjene lånet hvis renten stiger. Dette kalles « å stressteste lånet» Vanligvis til 7% prosent effektiv rente."

Jeg har fått en kommentar til dette, som lyder:"Skal ikke kommentere resten av innlegget ditt, men her feilinformerer du igjen. Boliglånsforskriften pålegger bankene å stressteste 5 %-poeng renteøkning - det er ikke "vanligvis 7 %" nå når boliglånsrenter "vanligvis" ikke er nede på 2,0 % lenger."

Din henvisning til Boliglånsforskriften er korrekt. Kan du være så snill å oppgi hvor jeg ellers tar feil, så jeg får rettet dette. Jeg ønsker nemlig ikke å feilinformere. Du bruker uttrykket "igjen". Så jeg driver tydligvis å feilinformerer ofte. Kan du være så snill å opplyse om hvor disse feilene også er. Jeg ønsker nemlig å rette disse også.

På forhånd tusen takk for hjelpen

Vær imidlerid klar over at det Boliglånsforskriftens § 3 sier, er at dette er den minimums renten utlånsinstitusjoner skal teste lånet med. Det står den enkelte utlånsinstitusjon fritt å teste med høyere prosentpoeng, hvis de ønsker det. Så mitt svar er feil ved direkte sammenlikning med forskriften, men ikke sett i forhold til hva enkelte utlånsinstitusjoner faktisk praktiserer, etter hva jeg har fått opplyst.

Slik at de som tar seg bryet med å lese dette, skal slippe å lete opp Boligforskriften, her er lenken, og jeg gjengir paragrafen

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-11-15-1517

§ 3.Betjeningsevne

Finansforetaket skal beregne kundens evne til å betjene lånet basert på kundens inntekt og alle relevante utgifter, herunder renter, avdrag på lån og normale utgifter til livsopphold.

I vurderingen av kundens betjeningsevne skal finansforetaket legge inn en renteøkning på 5 prosentpoeng fra det aktuelle rentenivået. Ved fastrentelån skal det legges inn en tilsvarende renteøkning fra utløpet av rentebindingsperioden. Dersom lånekunden ikke har tilstrekkelige midler til å dekke normale utgifter til livsopphold etter en slik renteøkning, skal lånet ikke innvilges.

Når det gjelder avdrag

§ 7.Avdrag

Ved lån som overstiger 60 prosent av boligens verdi, skal finansforetaket kreve årlig nedbetaling som minst skal være 2,5 prosent av innvilget lån eller det avdragsbetalingen ville vært på et annuitetslån med 30 års nedbetalingstid hvis dette er lavere.

I vurdering av belåningsgrad etter første ledd kan boligens verdi suppleres med betryggende tilleggssikkerhet i form av pant i annen fast eiendom eid av låntaker.

Første ledd er ikke til hinder for at finansforetaket gir avdragsutsettelse på grunn av omstendigheter som inntrer i lånets løpetid og som midlertidig forverrer kundens betalingsevne.

Med vennlig hilsen

TBergh

Husker ikke i farta hvilken tråd det var, men du linket til en gammel utgave av boliglånsforskriften der belåningsgrensen for når men må betale avdrag var 70 %, men det er endret til 60 % for noen utgaver siden. Generelt lurt å linke til lovdata når de gjelder lover og forskrifter. Når man googler finner man ofte versjoner som har "gått ut på dato".

Anonymkode: dd8c5...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...