Gå til innhold

Føler meg lurt ang boliglån, vet ikke om jeg greier betjene det!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, newman01 skrev:

Vel, for meg høres det veldig rart ut. Har kjøpt tre boliger i livet, og har alltid fått vite rentesats sammen med finansieringsbeviset. Både i Gjensidige og DNB. 

Og hva er grunnen til at du har vesentlig høyere rentesats enn normalt? Det normale nivået på hovedlånet er 2,5-2,8%, ihvertfall hvis man kvalifiserer til Boliglån for Ung, førstehjemslån, lån via bank med fagforeningsavtale mm.  

Samme her. Og det har også stått hva det vil koste dersom renten skulle øke til så mye som 6%. 

I tillegg når jeg har signert lånet så har jeg selvsagt fått opplyst hva jeg må betale per måned i renter og avdrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Selg unna alle kjøretøyene dine. Du kan kanskje beholde et, hvis du virkelig trenger det av en eller annen grunn.

Ikke for å klandre deg, men jeg tror du ikke helt forstår hvordan renter og økonomi fungerer. Du tror du vet, men det er ikke jeg så sikker på. Hvis du virkelig hadde forstått økonomi, da hadde du visst at det aller viktigste du skal gjøre når du skjønner at du vil få et betalingsproblem, er å kutte helt ut enkelte utgifter og redusere kraftig på de du kan redusere på.

De andre kjøretøyene"blør" økonomien din. Du må betale trafikkforsikkringsavgift som utgjør godt over kr 3 000,00 pr år hvis du har forsikret for den korteste kjørelengde og delkasko. Du kan stanse en "økonomisk blødning" på langt over 6 - 10 tusen kr pr  år, bare på to kjøretøy.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å lese lånedokumentene på nytt (hvis du i det hele tatt har lest de tidligere) NØYE.

Søk på nettet etter betydningen av hvert økonomisk og juridisk ord og uttrykk, du finner i lånedokumentene. Jeg har en sterk mistanke om at du tror du vet hva de økonomiske og juridiske ord og uttrykk betyr, men forstår dem feil/mistolker dem osv..

Jeg tror jeg skal gi deg en kalddusj. Jeg sitter å skriver dette, og leser hva du svarer bl.a. Newman01, og de andre.

Basert på dine svar virker det som om du har lånt penger via e-post og aldri undersøkt noe selv eller fått noen opplysninger over hodet fra banken som har gitt deg lånet.

Banken din har en opplysningsPLIKT. Dette betyr at du ikke skal behøve å spørre, men banken skal uoppfordret gi deg all informasjon som er av betydning for deg vedrørende lånet. Disse opplysningene MÅ og SKAL banken gi:

Effektiv rente, hvor mye du skal betale pr måned, Fordelt på renter og avdrag, Om lånet er et serielån eller annuitetslån.

Avdragstiden, altså hvor mange år lånet går over, og alle andre relevante opplysninger. Dette er alle Norges banker pålagt ved lov å gjøre. Alle banker bruker et standardiseret Gjeldsbrev.

Det er mye merkelig i din sak.

Min konkrete anbefaling er denne:

Selg unna minst to kjøretøy., Stans - si opp alle unødvendige abonomenter. Kutt ned til den billigste TV pakken.

Kutt helt ut all luksus, så som festing av alle typer, kutt ut pizza, øl, vin, sprit kutt også ut å kjøpe nye ting, hvis du ikke er helt tvunget til å kjøpe nytt. Bytt til de billigste mobiltlf, strøm, internet abonomenter du kan finne

Hvis du kan spare en "femtilapp" på hver av disse tingene hver måned samt få stanset utgiftene på to kjøretøy, da får du flere hundre kroner mer hver måned.

Det som skjer i din sak, kan være starten på et alvorlig betalingsproblem.

Hvis du ønsker sieriøs hjelp må du oppgi alle dine inntekter, og utgifter, så det kan foretas en grundig gjennomgang av din økonomi. Å legge ut en kopi av lånedokumentene blir ikke bare vanskelig, men det er noe du ikke må gjøre, da den infoen kan misbrukse.

Skulle det vise seg at det du sier er korrekt, da er jeg enig med personen som sa:" Jeg tror jeg hadde vurdert seriøst å bytte bank! ". Jeg hadde også ameldt banken til Finanstilsynet, for brudd på Finansavtalelovens kapittel 4, bnrudd på opplysningsplikten og frarådingsplikten

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
Rette skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva du tenker ang. badet. Hvis det er fuktskader under gulvet, hvordan skal du fikse dette uten å pigge opp, gulvet? 

Skal du bare fikse det kosmetisk, f.eks male fliser og bytte ut baderomsmøbelet? Det er vel ikke tilstrekkelig om det er fuktproblemer på badet.

Om du skal gå grundigere til verks så må du rive, og på med ny membran, du vil trenge elektriker og rørlegger til noe av jobben, og kommer til å få sjokk om du har budsjettert med 20 000 kr. 

Anonymkode: 49f29...145

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en lokal sparebank. Opplever hele tiden at folk tar kontakt og er veldig opptatt av å vite makssum de kan låne for, men helst ikke vil gå gjennom detaljer ellers. Men jeg har selvfølgelig aldri gitt en sum uten en grundig gjennomgang og info om budsjett, rentenivå, renterisiko, osv. Alt dette må dokumenteres videre også, det er temmelig omfattende dokumenter som går gjennom vurdering både her og der før et lån blir utbetalt. 

Du har rett i at et "finansieringsbevis" ikke er så vanlig lengre. Mye fordi en lånesum ikke gir hele bildet, der er så mye annet (som f.eks fellesutgifter osv) som påvirker. Oftest sjekker megler med oss før de aksepterer bud, så får de svar på den spesifikke boligen. 

Med mindre du har fastrente så har du ingenting som binder deg til den banken du er hos nå. Om du føler deg urettferdig behandlet står du fritt til å innhente tilbud hos andre banker, og så bytte om noen gir deg et bedre tilbud. 

Min personlige erfaring er at kundene som tar kontakt for å bytte bank fordi de etter egen oppfatning har blitt utrolig dårlig behandlet av banken de er i, ofte er kunder vi ikke ønsker oss. Samme med de som roper høyest om at vi er forferdelige og de skal bytte (de er ofte ulønnsomme kunder som vi hadde jublet over å bli kvitt, men det sier vi selvfølgelig ikke, sier bare at de er fri til å bytte bank om de ønsker det). Jeg vil uansett anbefale deg å ta en gjennomgang med en annen bank. Enten får du en realitetsjekk, eller så får du et bedre tilbud. 

Anonymkode: 90a5c...c5f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newman01 skrev:

Vel, for meg høres det veldig rart ut. Har kjøpt tre boliger i livet, og har alltid fått vite rentesats sammen med finansieringsbeviset. Både i Gjensidige og DNB. 

Og hva er grunnen til at du har vesentlig høyere rentesats enn normalt? Det normale nivået på hovedlånet er 2,5-2,8%, ihvertfall hvis man kvalifiserer til Boliglån for Ung, førstehjemslån, lån via bank med fagforeningsavtale mm.  

Jeg har ingen av disse avtalene. Jeg er for gammel og er ikke medlem av noe fagforening lengre. 
Vedlagt ligger screenshot av begge bevisene. 

2D80939E-5BEA-46EB-AC8B-9F1D7DEF5D60.jpeg

6F96FE41-8E87-4F78-94E3-4BA5ABC071AA.jpeg

Anonymkode: 93c05...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er veiledningen det vises til hos Gjensidige. 

2600AC06-4CED-4CA7-959B-F931FD3BCC85.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjære ts.. Lurte du ikke selv da, ila. prosessen, på hvor mye dette ville koste deg? 

Dette er en så typisk norsk holdning... "Hvorfor har ingen sagt til meg at xzy?!?!". Da spør jeg deg, hvorfor undersøkte du ikke xyz?? Stilte du ingen spørsmål selv ved at du var på vei til å gjøre ditt livs dyreste kjøp så langt (jeg antar), og at du manglet essensielle opplysninger om hva det ville koste deg?? Et fornuftig voksenmenneske ville stoppet og tenkt "hey, jeg må faktisk finne ut av renten og regne ut mine månedlige kostnader på denne boligen før jeg byr". 

Anonymkode: f3949...106

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å lese det du skriver om oppussing av badet TS. Du sier at du har fått høre at oppussingen vil øke leilighetens verdi betraktelig og at det er derfor du gjør det, samtidig som du budsjetterer med 20.000 kr og i tillegg har tenkt å legge membran selv. Dersom du legger membran selv, må du krysse av på at oppussingen er gjort helt eller delvis av ufaglærte, og dette vil medføre at veldig mange kjøpere ikke engang vil vurdere å kjøpe leiligheten og dette vil igjen senke verdien betraktelig. Kjøpte selv leilighet i januar i fjor og en av leilighetene som lå ute da hadde eier selv pusset opp badet. Leiligheten lå usolgt helt til sommeren, selv om det ble kjøpt og solgt mange leiligheter i området i løpet av det halvåret, og når den til slutt ble solgt, gikk den for 750.000 under prisantydning. Vi fulgte med på mange budrunder, og det var veldig tydelig at folk i større grad var villige til å betale for leiligheter med gamle bad enn for leiligheter der ufaglærte hadde pusset opp badet. 

Anonymkode: 27386...005

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære ts.. Lurte du ikke selv da, ila. prosessen, på hvor mye dette ville koste deg? 

Dette er en så typisk norsk holdning... "Hvorfor har ingen sagt til meg at xzy?!?!". Da spør jeg deg, hvorfor undersøkte du ikke xyz?? Stilte du ingen spørsmål selv ved at du var på vei til å gjøre ditt livs dyreste kjøp så langt (jeg antar), og at du manglet essensielle opplysninger om hva det ville koste deg?? Et fornuftig voksenmenneske ville stoppet og tenkt "hey, jeg må faktisk finne ut av renten og regne ut mine månedlige kostnader på denne boligen før jeg byr". 

Med over 15% egenkapital og diverse lånekalkulatorer regnet jeg med rett over 6000 i mnd i renter og avdrag. 
Men nå har jeg jo fått høyere rente enn kalkulatorene opererer med, samt at banken kaster penger etter meg uten å ville ta hele egenkapitalen. Da blir det jo dyrere. Men nå tar jeg de pengene slik at det ikke blir noe styr for selger, også sjekker jeg betingelser hos andre i fred og ro når jeg er kommet meg i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg risikerer du at forsikringsselskapet ditt ikke hjelper deg dersom det oppstår vannskader og du har gjort arbeidet selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er skremmende å lese det du skriver om oppussing av badet TS. Du sier at du har fått høre at oppussingen vil øke leilighetens verdi betraktelig og at det er derfor du gjør det, samtidig som du budsjetterer med 20.000 kr og i tillegg har tenkt å legge membran selv. Dersom du legger membran selv, må du krysse av på at oppussingen er gjort helt eller delvis av ufaglærte, og dette vil medføre at veldig mange kjøpere ikke engang vil vurdere å kjøpe leiligheten og dette vil igjen senke verdien betraktelig. Kjøpte selv leilighet i januar i fjor og en av leilighetene som lå ute da hadde eier selv pusset opp badet. Leiligheten lå usolgt helt til sommeren, selv om det ble kjøpt og solgt mange leiligheter i området i løpet av det halvåret, og når den til slutt ble solgt, gikk den for 750.000 under prisantydning. Vi fulgte med på mange budrunder, og det var veldig tydelig at folk i større grad var villige til å betale for leiligheter med gamle bad enn for leiligheter der ufaglærte hadde pusset opp badet. 

Jeg har ikke sagt jeg skal legge membran selv, jeg har sagt man kan gjøre det selv dersom man dokumenterer prosessen. 
Jeg har fagfolk med våtromssertifisering som tar seg av den biten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med over 15% egenkapital og diverse lånekalkulatorer regnet jeg med rett over 6000 i mnd i renter og avdrag. 
Men nå har jeg jo fått høyere rente enn kalkulatorene opererer med, samt at banken kaster penger etter meg uten å ville ta hele egenkapitalen. Da blir det jo dyrere. Men nå tar jeg de pengene slik at det ikke blir noe styr for selger, også sjekker jeg betingelser hos andre i fred og ro når jeg er kommet meg i hus. 

Jeg snakker ikke om å bruke kalkulatorer på nettet. Jeg snakker om at du ikke spurte banken din "hva blir renten min på dette lånet". Det er jo kjent at renten kan variere ut i fra de ulike økonomiske situasjonene til lånekundene. Bare det at du tror at en generell kalkulator på nettet er nok å gå etter er i seg selv skremmende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt jeg skal legge membran selv, jeg har sagt man kan gjøre det selv dersom man dokumenterer prosessen. 
Jeg har fagfolk med våtromssertifisering som tar seg av den biten. 

Hehe, det holder ikke å "dokumentere prosessen", du må få godkjente papirer av autorisert firma.Svært få firma vil ha navnet sitt tilknyttet lappetepper gjort av ansatte på fritiden. Og du varer uansett ikke på ditt latterlige budsjett på 20 000. bar det viser manglende evne til å sjekke kostnader. 

Anonymkode: 69551...45c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det holder ikke å "dokumentere prosessen", du må få godkjente papirer av autorisert firma.Svært få firma vil ha navnet sitt tilknyttet lappetepper gjort av ansatte på fritiden. Og du varer uansett ikke på ditt latterlige budsjett på 20 000. bar det viser manglende evne til å sjekke kostnader. 

Anonymkode: 69551...45c

Når det er innehaver av både firma og sertifisering som gjør jobben, tror jeg det går veldig fint :) 

Materialer til gulv og vegger, samt møbler er innkjøpt for 18.000. Tenkte å bytte toalettet og dusjarmatur. Da ryker kanskje det latterlige budsjettet mitt med en tusenlapp eller to. 
Flott med slike forståsegpåere som deg, kanskje jeg ikke er like smart når det gjelder økonomi, men jeg trenger ihvertfall ikke ringe håndverker for å skru i en skrue eller bytte blandebatteri! 

Og til dere andre som har kommet med oppmuntrende ord, takk. Det trengtes virkelig her inne i dobbeltmoralens høyborg. 

Man er dum når man leier, også er man jammen dum når man kjøper fordi man ikke klarer å mase seg til full oversikt hos banken før man handler. Man er dum når man ikke løper fra et forhold, og når man tar til seg det rådet så er jeg da dum som skynder meg å kjøpe et sted å løpe til uten å bedrive research i årevis. 
Jaja. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det er innehaver av både firma og sertifisering som gjør jobben, tror jeg det går veldig fint :) 

Materialer til gulv og vegger, samt møbler er innkjøpt for 18.000. Tenkte å bytte toalettet og dusjarmatur. Da ryker kanskje det latterlige budsjettet mitt med en tusenlapp eller to. 
Flott med slike forståsegpåere som deg, kanskje jeg ikke er like smart når det gjelder økonomi, men jeg trenger ihvertfall ikke ringe håndverker for å skru i en skrue eller bytte blandebatteri! 

Og til dere andre som har kommet med oppmuntrende ord, takk. Det trengtes virkelig her inne i dobbeltmoralens høyborg. 

Man er dum når man leier, også er man jammen dum når man kjøper fordi man ikke klarer å mase seg til full oversikt hos banken før man handler. Man er dum når man ikke løper fra et forhold, og når man tar til seg det rådet så er jeg da dum som skynder meg å kjøpe et sted å løpe til uten å bedrive research i årevis. 
Jaja. 

Men som andre har sagt til deg, ved et videresalg av leiligheten er det svært viktig med dokumentasjon på hvem som har pusset opp badet. Her ble jeg ikke intressert i en egentlig flott leilighet, da det ikke var levert dokumentasjon på hvem som hadde pusset opp badet.

Som boligkjøper, hadde jeg satt pris på og følt meg tryggere hvis jeg visste at profesjonelle hadde pusset opp badet. Men det er jo ditt valg å absolutt gjøre det selv.

Anonymkode: 599bd...9fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men som andre har sagt til deg, ved et videresalg av leiligheten er det svært viktig med dokumentasjon på hvem som har pusset opp badet. Her ble jeg ikke intressert i en egentlig flott leilighet, da det ikke var levert dokumentasjon på hvem som hadde pusset opp badet.

Som boligkjøper, hadde jeg satt pris på og følt meg tryggere hvis jeg visste at profesjonelle hadde pusset opp badet. Men det er jo ditt valg å absolutt gjøre det selv.

Anonymkode: 599bd...9fe

Jeg får jo dokumentasjon på at det er fagmessig utført når det er en fagmann som gjør det!
Forskjellen er jo at jeg slipper å betale like mye for det som en som ringer Badfikseren AS, og at jeg har handlet til innkjøpspris istedetfor de påslagene Badfikseren AS har på sine møbler og materialer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 timer siden, TBergh skrev:

Banken skal derfor forsikre seg om at du også skal kunne betjene lånet hvis renten stiger. Dette kalles « å stressteste lånet» Vanligvis til 7% prosent effektiv rente.

Skal ikke kommentere resten av innlegget ditt, men her feilinformerer du igjen. Boliglånsforskriften pålegger bankene å stressteste 5 %-poeng renteøkning - det er ikke "vanligvis 7 %" nå når boliglånsrenter "vanligvis" ikke er nede på 2,0 % lenger.

image.thumb.png.e2a7511f1d615cb6ab1a597dd8d52f7b.png

Anonymkode: dd8c5...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen og ikke foreta noe overilt nå. Dette går bra! Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. 

Du har fått et lån banken stipulerte at du taklet med din inntekt. De er strengere, og folk får ikke lenger låne over evne. Det betyr at din økonomi kan håndtere dette lånet. Jeg ser at de månedlige utgiftene er større enn da du leide. Det er vanlig, men på sikt vil det lønne seg allikevel. Se på dette som en form for selvpålagt tvungen sparing, for det er det det er.

Det beste er å betale mest mulig på lånet så fort som mulig. Hvis du har en nedbetalingstid på 25 år kan du mest sannsynlig endre den til 30 år. Det vil hjelpe her og nå, men totalt sett blir lånet mye dyrere. Og du utsetter problemet.

Problemet er at du må prioritere, eller eventuelt ta konsekvensen av den prioriteringen du har gjort; du kjøpte en leilighet. Altså må du redusere andre levekostnader (eller øke inntekten, men det tar lenger tid). De ca 5000 du bruker mer på å bo nå må kuttes andre steder. Som regel er det mye å spare på å redusere matutgiftene, det er fordi det er den nest største utgiften for mange.

Å trekke budet er ikke et alternativ. Virkelig ikke. Og du bør ikke selge før det har gått minst 2 år. Innen den tid har du vent deg til den nye økonomien din! Hold ut 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jaja. 

Hjelpe meg TS.

Du trenger ikke mase deg til full oversikt i banken. Du spør: jeg har tenkt å kjøpe "denne boligen" og jeg har "sånn inntekt", "slik egenkapital" og forøvrig er jeg kunde i "denne banken". Hva kan dere gi meg i lån, hva blir månedsbeløpet, og hva blir renten?

Du trenger heller ikke "drive research i årevis". Men de fleste av oss spyr ikke ut millioner på noe vi ikke vet tilstanden til. De fleste av oss gjør de nødvendige undersøkelser som er tilstrekkelig til å ha full oversikt før vi byr.

Jeg gikk akkurat inn på Sparebanken Vest sin hjemmeside og brukte deres lånekalkulator. Den begynner på 3,34 % rente - 2,99 % for ungdom. Min egen bank tilbyr rente fra 2,89 %. Så her er det noe du helt behendig har glemt å fortelle oss med din 4,-et-eller-annet % rente. Hvorfor anser Sparebanken Vest deg som et så stort risikoobjekt at de forhøyer renten din?

Dette er den tredje boligen jeg eier selv eller sammen med noen og jeg har ALDRI inngått en kontrakt om boligkjøp uten å vite hva månedskostnaden ville bli. 

Jeg har også vært kunde i Sparebanken Vest. Det er en bank jeg ikke anbefaler til noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jaja. 

Han har strengt tatt ikke lov til det om du ikke betaler. Det er å dokumentere svart arbeid det

Anonymkode: ab47d...6b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...