Gå til innhold

Brystreduksjon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesty
Skrevet

Hei, noen som har fått utført dette? hvilke erfaringer har dere evnt positivt negativt. Stilte legen krav til vekta, hva måtte dere veie? tok det lang tid før dere var i god form igjen?

Skrevet

Søk på det her inne, har vært lange utredninger om erfaringer , metoder og resultater.

Gjest gjesty
Skrevet
Søk på det her inne' date=' har vært lange utredninger om erfaringer , metoder og resultater.[/quote']

er ny bruker her inne, hvor søker jeg på det da?

Skrevet

Helt opp står det søk ,skriv inn brystreduksjon ,velg kropp,helse kategorien og søk.

Skrevet

Tok brystred i November 04. Fjernet 1,3kg og er kjempefornøyd. Fikk dekket dette,de var store og plagsomme. Tok rundt tre fire uker før jeg kunne fungere normalt igjen. Jeg har små barn,og trengte litt assistanse,men det gikk likevel bedre enn ventet.

Er det noe spesielt du lurer på,så må du bare spørre.

Skrevet
Tok brystred i November 04. Fjernet 1,3kg og er kjempefornøyd. Fikk dekket dette,de var store og plagsomme. Tok rundt tre fire uker før jeg kunne fungere normalt igjen. Jeg har små barn,og trengte litt assistanse,men det gikk likevel bedre enn ventet.

Er det noe spesielt du lurer på,så må du bare spørre.

Jeg vurderer også dette, men vil vente til jeg har fått et barn til og er ferdig med å amme. Hva er kravene for å få dette dekt? Jeg bruker F cup. Strammer de opp samtidig, eller må jeg ev koste det selv dersom jeg får reduksjonen dekket? Hvordan utføres operasjonen? Hva slags plager hadde du i etterkant?

Skrevet

Jeg hadde DD-E alt etter type,og veide rundt 75 så jeg var litt overvektig. Ingen kommenterte noen gang vekten min før operasjon. (jeg er rundt 170cm). Ba min lege om henvisning til et sykehus med kort ventetid. (har erfaing fra bukplastikk der jeg sto i kø i 5 år) Legen så på meg og fem mndr etter lå jeg på bordet.

Plager i ettertid......hm.. Jeg har noe som heter Hypertrofisk arrdannelse,dvs huden min lager stygge og kløende arr. Dette er naturliogvis ikke kjekt. Men det var noe jeg visste på forhånd kunne skje,og jeg var villig til å ta den risikoen.

Ca en uke etter operasjon begynte det ene arret å lekke brun væske. Brystet ble hardt og det fortsatte å lekke litt i nærmere en mnd. Dette er normalt så lenge det ikke blir betennelse. En annen ting er at stingene mine ikke ville løse seg opp der de var knuter,så jeg var to ganger hos fastlegen min for å klippe dem inntil. Kunne sikkert gjort det selv,men var på undersiden og vondt å komme til.

Du spør om det ble strammet opp.....Jeg vet ikke,mine var store,og nå er de ikke det. De er jo naturligvis flyttet opp,og brystvorten ble forminsket. Før var det 33 cm fra halsgropen til senter på bystvorten,idag er det 25. De er faste og fine i formen. Det ble skrapet ut fett helt bak til skulderbladene,og der har jeg litt lite følelse i huden. Itillegg er den ene vorten litt følelsesløs. Den stivner ikke samtidig som den andre heller.

Håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine.

Syns det er klokt å vente til du er ferdig med barn,med mindre det er medisinsk uforsvarlig å vente. Jeg er av de som mener at amming er alfa omega. I allefall var det det for meg. Men jeg dømmer ingen.

Lykke til.

Skrevet

Takker så mye for svaret ditt! :)

Det kan nok ta noen år til jeg kommer igang, for nestemann er bare i planleggingsstadiet, og jeg amma den forrige til han var over 2 år (mener også amming er alfa omega), men når jeg først skal gjøre det vil jeg helst vente til tart.

Drømmen er å komme inn i en BH kjøpt i en vanlig forretning :kul:

Gjest gjesta
Skrevet

når du sier at det tok 4 uker før du var deg selv igjen, vil det si at du ikke kunne gjøre noe di 4 ukene? eller når var du slik noenlunde oppegående, hvilken bh brukte du etter opperasjonen?

Skrevet

Joda,kunne gjøre masse. Mn jeg har et barn på tre år,og to som er større og selvstendige. Jeg kjørte bil på ikke ca to uker. Kunne ikke løfte eller ha minstemann på fanget. Ikke henge opp tøy eller støvsuge. Ikke bære tu nge poser osv..... Det tok også en stund(kanskje mer enn en mnd) før jeg klarte å sove på siden eller magen.

PÅ sykehuset fikk jeg en slags sportsbh som jeg skulle ha på 24 timer i døgnet i 4 uker. Den var det lite hold i og de var selv misfornøyd,så jeg kjøpte en Triumph TRIACTION på Cubus eller Lindex. Den var skikkelig god. Etter de ukene kunne jeg gå over til push up. Det var noe annet! Tidligere har jeg bare hatt "hang up"!!!!

Rundt 6 uker etter begynte jeg i jobb (hadde ikke sykemelding for jeg var hjemmeværende,men fikk ny jobb etter 6 uker) og var helt god. Men 4 uker sykemelding er nødvendig!

Alt gikk mye bedre enn jeg haddde sett for meg. Angrer ikke ett sekund!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror det er noe med at du ikke trenger vente i flere mnd, dersom du gjør det på privatsykehus som har avtale med det offentlige sykehus. Men dersom du søker her inne vil du finne svar om det.

Skrevet

Joda,du kan be om henvisnig til forskjellige sykehus. På forhånd kan du jo søke etter de med kort ventetid. Har kirurgen først godkjent deg for reduksjon,så er det fritt frem for deg å velge. Jeg ble henvist til fire forskjellige sykehus. Jeg ba om time på alle 4,men ventetiden varierte så mye. Enda venter jeg på innkalling på SIR. (et halvt år etter jeg er ferdig operert)

Jeg er ikke helt opplyst når det gjelder sykehusvalg,men det kan en jo søke på.

Gjest gjesta
Skrevet

er litt skeptisk til å ta en slik opperasjon da jeg bor alene og tenker på hvordan det vil bli i etterkant av opperasjonen med tanke på å greie seg? når du sier at i fire uker er du ikke deg...................

Skrevet

ville nok sagt at det å bo alene er en fordel jeg da. Ikke noen å rydde etter,ingen som våkner om natten og må bæres på do. Ingn som skal løftes ut av badekaret. Ingen andre enn ditt eget rot,og dersom du ber om hjelp fra andre så er det bare en person som skal ha hjelp. Ikke en hel familie. Når jeg sier det tok tre fire uker før jeg var meg selv,så gikk det jo gradvis....ikke nøyaktig. Men det klart du må tenke alvorlig over det før du går gjennom noe sånt. Alle operasjoner er alvorlige og ikke noe en bør gjøre uten å være trygg på det en gjør.

Annonse
Gjest gjesty
Skrevet

jeg er satt opp på opperasjon, men det jeg frykter mest er det etterpå.........egenpleia av arrene, hvordan var det å få tapet selv, når det kom veske ut av sårene, hva gjorde du da, skulle tapen skiftes ofte............osv

Skrevet

det var egentlig ikke så ille som jeg trodde. Men må jo innrømme at jeg fikk hjelp de første to gangene av mannen min. Mest fordi de var vanskelige å komme til. Men det er faktisk ikke verre enn at du får time på legekontoret eller hos sykepleieren som kan ta sårskifte på deg. Skiftet vel første gang etter ti dager tror jeg. Jeg hadde bare innvendige sting.Tapen bør sitte på så lenge som mulig. Jeg har først sluttet med tape for en mnd siden. Tror jeg byttet tape en gang i uka eller så. Og det var faktisk ikke vondt å ta den av i det hele tatt. Det hadde jeg faktisk trodd det skulle være.

Gjest gjesty
Skrevet

takker deg belly..... for all informasjon du har gitt, greit å kunne spørre andre som har vært i samme båt....man blir jo litt hekta når man skal igjennom slikt selv, har begynt å tenke på at det er kansje dumt å ta opperasjonen i forkant av ferien, jeg skal jo i fly osv, har jo ikke spurt om slike ting, når følte du at du kunne kjøre bil igjen? ( om du kjører da).....greide du å løfte slike ting som håndveska di den dagen du ble opperert? uff, jeg lurer vist på så mye rart, he he :ler:

Skrevet

Hei gjesty!

Jeg har også gjennomgått en brystreduksjon og har ikke angret et sekund etterpå. Jeg bodde også alene og det gikk veldig greit. Hadde litt hjelp av mor og en venninne til sårskift, hårvask og slikt de første dagene, men etterhvert så gikk det greit.

Omtrent den første uka satt jo operasjonstapen på. Jeg hadde bare innvendige sting. Hadde noen store kompresser liggende inni støtte-bhen de første dagene til å samle opp evt. vesking fra sårene. Etter den første skifting av tape lot jeg være å tape akkurat de små flekkene hvor såret ikke var grodd/tørt og dekket disse med sterile kompresser. Kompressene skiftet jeg en gang om dagen. Det klarer du helt fint selv. Men tapen var det greit å ha hjelp til de første ukene. Spes. på undersiden av brystet.

Vet ikke helt hvordan det vil være å fly, men det er sikkert ikke rett etter operasjonen du skal fly heller? Jeg kjørte i allefall bil igjen etter 10 dager. Ble anbefalt å vente så lenge av kirurgen for å ikke strekke mer enn nødvendig i sårene.

Tror nok jeg klarte å bære håndveska etter operasjonen, men mor var det og hjalp til og det var godt. Var ferdig operert kl 12 og ble hentet kl 16. Og jeg var vel egentlig i overraskende god form, men bilkjøring var ikke særlig moro den første tida. Har aldri kjent dumper i vegen så godt noen gang før. Ble rett og slett litt kvalm av bilkjøring og humper de første dagene.

Lykke til og bare spør hvis du lurer på noe mer. Finnes vel ingen dumme spørsmål i denne sammenheng. Jeg tror at jo mer du vet på forhånd jo enklere er det å ikke grue seg! :klem:

Surfinia

Gjest gesty
Skrevet

sier nokk en gang tusen takk for info, he he føler jo at jeg har tusen spørsmål................ble ikke informert så veldig da jeg var på forundersøkelsen, men har bestemt meg for å gjennomføre det, kan jo ikke være verre for meg en andre, å sår stellet etterpå må da gå greit selv om jeg bor alene..............får vell info på opperasjonsdagen om hvordan man skal forholde seg etterpå? Hvor ble dere opperert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...