Gå til innhold

Tips til humle/bievennlig hage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke så grønne fingre, men ønske4 meg en fin og blomstrende hage. Hagen trenger ikke se for stylet ut. Jeg synes det er fint med en litt "vill" hage uten at det blir for mye planter selvsagt. Gjerne bie/humlevennlig. 

Jeg har et ved som er ca 2,5m langt og 50cm bredt. Usikker på dybde da det er jord og jeg ikke har sjekket. Dette ligger bak husveggen så det er ikke så solfylt.

Har også en relativt flat hage. Ca 12x 6m. Her er det tre ulike busker/trær jeg vil beholde pga innsyn. Har også en hageflekk/bed (kan lages til) som er 2x5m. Her er også en busk som jeg vil beholde.

Ønsker at det skal blomstre tidligst mulig og lengst mulig. Så ønsker tips til ulike planter. Kan gjerne ha noe spiselig også.

Bør ved sjøen i Bergen. Så en del nedbør og vind.

Anonymkode: 99c16...643

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rhodendron er perfekt, samme er klatreroser. Viktig å ha en hage som ikke er striglet, ha god høyde på gresset og plante bærplanter. Vårlyng og perleblomst er perfekte om våren. 

Anonymkode: abeb3...a57

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rhodendron er perfekt, samme er klatreroser. Viktig å ha en hage som ikke er striglet, ha god høyde på gresset og plante bærplanter. Vårlyng og perleblomst er perfekte om våren. 

Om sommeren er det viktig med tilgang til vann i en skål fylt med klinkekuler slik at de ikke drukner.

Skrevet

Ta deg en tur på plantasjen etc når de begynner å få inn planter. De staudene i firkantpotter som plantadjen har hatt har både beskrivelse av høyde, hvor tett de skal plantes, blomstringstid etc. Jeg har et bed som også ligger på nordsiden av huset, som kun får litt sol på morgen og kveld. Det som har trivdes best der er blodslirekne og løytnanthjerte. Pleier alltid å plante ut litt kantlobelia hvert år for å fylle litt inn før staudene tar over.

Anonymkode: bf22f...f61

Skrevet

Plant det du synes er fint, og ta det derfra. Bland stauder, klematis, roser og løkblomster. Hvis noe dør kan du bare plante noe nytt du synes er fint ;) Hage er et evig prosjekt, og så lenge du ikke vil ha en veldig planlagt eller strukturert hage vil gjerne smaken dinendre seg over tid. Det tar også noen sesonger før du ser hva du liker, hva som fungerer og hva du gidder å styre med. 

Det kan aldri bli for mye blomsterløk! Plant, plant og plant, og plant litt mer! Botaniske tulipaner (kalles også villtulipaner) er fine, sprer seg og kommer gjerne igjen året etterpå. Små løker er det også, så de tar lite plass og er ikke så stress å plante ;)

Markjordbær er en fantastisk bunndekker, sprer seg selv, er fin, lukter og smaker godt, og er bivennlig. Andre jeg liker godt er storkenebb, bispelue, diverse hosta, marikåpe og kløver. 

Storstjerneskjerm er fin og velvillig. 

Stemorsblomster/fioler er fine tidlig på sesongen, og har også en tendens til å plutselig komme igjen neste år fordi de frøsår seg. 

Strø ut litt blomsterfrø du synes ser fine ut der de passer (feks solsikke, ringblomster, valmue), og la det styre seg selv. 

Gøy og dyrt med hage! 

Anonymkode: 0da88...7a2

Skrevet

Vi har ei gammaldags rosebusk med masse roser gjennom heile sommaren, og eit yrande humleliv! Rododendron har veldig kort blomstringstid, men om du har nokre ulike typer så kan dei blomstre etter tur.

Lavendel (av den flerårige typen) kan også vere eit godt tips.

Skrevet

Gratulerer med hage!

Om du ønsker insektsvennlig hage er det enkle grep du kan ta. Sats på blomster som er kjent for å være insektsvennlige, det finnes flere lister over slike planter og frøblandinger du kan kjøpe.  Det er også lurt å gjør det ekstra attraktivt for insektene ved å gi lett tilgang til "matfatet". Ved å velge enkle blomster fremfor doble så slipper insektene å bruke masse ekstra energi på å rote rundt etter maten. Solsikker, lavendel, enkle peoner blomstrer alle til ulike tider og på den måten har du alltid mat i hagen. Så velg forskjellige blomster, gjerne stauder som ikke trenger så mye stell. Jeg synes peoner og lavendel er geniale for de krever veldig lite og vil helst stå i fred.

En busk som trolig kan overvinter i Bergen er sommerfuglbusken - den leverer virkelig!

Du kan også kjøpe noen insektshotell for å legge ekstra godt til rette for at insektene trives i hagen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...