Gå til innhold

Psykoterapeuter som rosemales i litteratur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av at psykologer alltid rosemales i litteratur, og at de alltid uten unntak fremstilles som de gode. I motsetning fremstilles pasienter nesten alltid som onde. Hva er dette for noe? Hvorfor kan ingen skrive en mer realistisk roman, om f.eks skadelig psykoterapi? Psykologer og terapier som tar livet av mennesker.

Det samme gjelder for så vidt film og andre medier. Jeg synes også det er påfallende at de forfatterne som rosemaler psykoterapeuter, som "terapeuten" og "den tause pasient" alltid får priser og de beste anmeldelser. Og hylles i det vide og brede. For min del så styrer jeg konsekvent unna slike bøker (og filmer og serier), når jeg har fått et innblikk i hvordan det egentlig står til.

Anonymkode: 0ef99...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du konsekvent styrer unna slike bøker kan du vel egentlig ikke uttale deg. Av de du nevner har jeg har lest Den tause pasienten, og på ingen måte rosemales psykoterapeutene. Snarere tvert imot. 

Anonymkode: a8247...6e6

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Les noe av Helga Flatland, her finner vi leger og psykologer som bedriver mer eller mindre mislykket psykoterapi i "bli hvis du kan, reis hvis du må" og "vingebelastning". 

Endret av niniel
Mente leger, ikke legger...
  • Liker 1
Skrevet
På 4.2.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av at psykologer alltid rosemales i litteratur, og at de alltid uten unntak fremstilles som de gode. I motsetning fremstilles pasienter nesten alltid som onde. Hva er dette for noe? Hvorfor kan ingen skrive en mer realistisk roman, om f.eks skadelig psykoterapi? Psykologer og terapier som tar livet av mennesker.

Det samme gjelder for så vidt film og andre medier. Jeg synes også det er påfallende at de forfatterne som rosemaler psykoterapeuter, som "terapeuten" og "den tause pasient" alltid får priser og de beste anmeldelser. Og hylles i det vide og brede. For min del så styrer jeg konsekvent unna slike bøker (og filmer og serier), når jeg har fått et innblikk i hvordan det egentlig står til.

Nå snakker du nok uten den rette bakgrunnsinformasjonen - men Den tause pasienten har du i hvert fall ikke lest, hvis du mener at det er en bok som rosemaler psykoterapeuter... 

Kan har noen bøker du har lest vært vinklet på den måten, men jeg er rimelig sikker på at dette ikke gjelder alle skildringer av slike forhold... Terapeuten har jeg ikke lest, men i hvert fall 50% av eksemplene dine vinkler forholdet annerledes.

Gjest theTitanic
Skrevet
På 4.2.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Man må tenke litt på hva som er formålstjenlig. Barn går sjeldnere på do om du leser om dodraugen og voksne oppsøker sjeldnere terapeutisk hjelp om de leser om onde terapeuter. 

Ikke alle har dårlige opplevelser med psykoterapi. Det er en bra behandlingsmetode syntes jeg. 

Skrevet

Hva med at du kan skrive en roman om det? :) Du ser en mulighet og er irritert for dette,da kan du og gjøre noe. Stol på deg selv!

Anonymkode: bf39b...b11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...