Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har noen her en god oppskrift på hjemmelaget lasagne som de vil dele med meg?

Tusen takk :)

Skrevet

Hvor hjemmelaget må den være da?

Jeg er ikke noe godpå dette her med å lage sausen helt fra bunnen (joda, jeg kan det, men det blir varierende smak hver gang, så jeg har ingen oppsrkift å bidra med...) Jeg pleier å bruke en pose toro kjøttsaus som tomatsaus jeg (gjerne MYE av den, eller å spe på med bare tomatsaus f.eks) og lager min lasagne veeldig enkel. Steker kjøttdaig, blander med saus, legger lagvis med pastasplater og ost på toppen, serverer med baguetter og deiig frisk salat. Men sikkert godt å putte løk, paprika, sopp etc oppi der, kanskje? (for dem som liker det)

Enkelt, men smaker godt, synes jeg.

Skrevet

Bruker ikke oppskrift jeg, men steker kjøttdeig som jeg har hakket løk og hvitløk oppi. Har over en boks tomatpure og to tomatpure bokser med vann. Krydrer med salt, pepper, frisk basilikum og frisk oregano og lar det koke en stund

Lager ostesaus med melk og mel som jeg koker opp (ca 5 dl melk og 3 ss mel?? husker ikke helt) husk å røre hele tiden. Har i revet ost når det er kokt og lar den smelte og avkjøle seg i. Har i to egg og legger det lagvis i form med pastaplater.

Veldig enkelt og veldig godt

Skrevet

Ahh, der var den detaljen jeg stadig glemmer ja. Jeg bruker ikke ostesaus, bare ost. Ost på toppen, og evt litt ost inni, men jeg bruker bare ost, ikke ostesaus. Ja, så jeg lager vel ikke "skikkelig lasagne" jeg... nei, det er nok bedre å gjøre sånn som Arwen :)

Skrevet
:ler: ostesaus må jeg ha ja.. men aner ikke om det er et "must"
Skrevet

Det skal være Béchamelsaus i lasagne, men om det skal være ost i den er jeg litt usikker på. Jeg har en følelse av at det bare er ost på toppen som er et must.

Jeg pleier å bruke Dolmio som tomatsaus, syns saus på glass er uendelig mye bedre enn posesaus. Hvis jeg er i humør lager jeg tomatsausen selv på vanlig måte.

På pakkene med lasagne-plater(Barilla) står det en oppskrift som jeg går ut ifra er den korrekte.

Gjest Jaujau
Skrevet

Bechamelsaus heter det vel...?

Gjest Jaujau
Skrevet

Og den skal inneholde litt revet parmesan...

Skrevet

Ja ja, kjapp til å korrigere der ja. Skal rette opp jeg, så det ikke blir noen misforståelser.

Skrevet

Ja, dolmiosaus har jeg også brukt, det blir kjempegodt det, men poser har jeg alltid i huset, glass har jeg bare dersom jeg har kjøpt det inn for noe, og lasagne er ofte ikke såååå planlagt... Men jeg lager ikke korrekt lasagne fordi jeg altså ikke har sånn annen saus inni den. Og for meg gjør det ikke noe, jeg lager den slik jeg liker den. Men, selvsagt, da bør jeg ikke forklare andre hvordan jeg gjør det...

Gjest Tristessa
Skrevet

Jeg lager lasagne på en basis av to sauser, tomat-og kjøttsaus og bechamel på følgende måte:

Tomat-og kjøttsaus:

- 400g kjøttdeig (fortrinnsvis av god kvalitet)

- 2 løk

- 1 gulrot

- 1 selleristang

- 2 bokser hakkede tomater

- laurbærblad, hvitløksfedd, oregano, litt rosmarin og salvie.

Steker kjøttdeigen, hakker grønnsakene svært fint og surrer blankt, IKKE brunt i olivenolje. Tilsetter kjøttdeig, tomatene, krydderurter, evt litt tomatpure. + litt vann og kjøttbuljongterning. Lar koke til jeg synes det er ferdig nok.

Bechamel:

- hvit saus (smelt smør, tilsett mel, spe med melk)

Smak til med hvit pepper, salt og revet parmesan.

Legges lagvis med lasagneplater og går i ovnen på ca. en halvtime med revet ost på toppen. Lager etter eget hode, så det er ikke konkrete mengder av noe i denne oppskriften. Dette er min variant av den helt klassiske lasagneoppskriften, emm. har ikke paprika, sopp eller Dolmio noe å gjøre i lasagne, men så er jeg erkekonservativ og nazi på dette området også da. :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

Lasagne

Lasagne plater

Revet ost

Kjøttsaus:

1 pk. Kjøttdeig

1 liten boks tomatpuré( ca 5 ss)

1 boks hakkede hermetiske tomater

1 gulrot finhakket eller revet

1 stilk stangselleri finhakket

1-2 løk finhakket

noen fedd hvitløk

1-2 chili(røde eller grønne) uten frø og hvite hinner

basilikum, timian fersk eller tørket etter smak

2-5 ss sukker må smakes til(mildner tomat smaken)

salt og pepper

vann

Hvitsaus (ostesaus):

Smelt litt smør i en kasserolle og ha i hvetemel ca 4ss.

La det surre litt og spe med melk.

Smak til med ca 1/2ts kanel, revet muskat, salt og pepper.

Kokes til melsmaken er borte.

Hvis du vil, kan du blande i litt revet ost og en eggeplomme.

Sausen bør være litt tynn og må ikke koke etter at eggeplommen er hatt i.

Slik gjør du:

Kjøttdeigen brunes og løken surres lett i pannen sammen med de andre grønnsakene + presset hvitløk og chili. Før tomatpureen og hakkede tomater haes i. Dette får nå stå og surre noen minutter(gjerne 30min til en time) til grønnsakene er møre og smakes til med sukker, salt og pepper. Hvis du bruker ferske urter haes disse i nå, hvis tørkede haes de i samtidig med tomatene. Spe med vann hvis sausen blir for tykk. Husk lasagneplatene skal koke og bli bløte ikke tørre og harde.

Dette legges lagvis med plater mellom lagene av kjøttsaus og hvitsaus.

Avslutt med plater og hvitsaus på toppen. Topp det hele med litt revet ost.

Stekes i ovn på 225 ° i ca 25 –30min Kjenn med en skarp kniv om platene er myke.

Pass på så den ikke blir svidd på toppen når den er mørk nok kan du legge et ark med aluminiumsfolie på toppen.

Vegetarisk variant.

Lag tomat saus uten kjøttdeig.

Skjær squash, sjampinjong eller auberginer i skiver og legg disse lagvis med sausene og platene.

Hvis du bruker auberginer bør disse dampes lett på forhånd slik at de blir myke.

Mossaka variant.

Lasagne platene byttes ut med 2 auberginer skiver. Aubergine skivene må dampes lett.

Auberginene og tomatsausen legges lagvis med hvitsausen på toppen. I denne oppskriften kan hvitsausen med fordel være litt tykkere enn til lasagne.

Skrevet

Mossaka variant.

Lasagne platene byttes ut med 2 auberginer skiver. Aubergine skivene må dampes lett.

Auberginene og tomatsausen legges lagvis med hvitsausen på toppen. I denne oppskriften kan hvitsausen med fordel være litt tykkere enn til lasagne.

:sikle: mm..elsker mossaka.. gjerne med både aubergine og potetskiver...

Fikk et lite tips av en gresk kokk i fjor:

Etter auberginen er delt opp, spre utover i langpanne e.l og hell på kokende salt vann. Vannet vil da få en mørk farge og vil ta bort en del av den litt beske ettersmaken.. :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

Etter auberginen er delt opp, spre utover i langpanne e.l og hell på kokende salt vann. Vannet vil da få en mørk farge og vil ta bort en del av den litt beske ettersmaken.. :wink:

Og sparer x antall dl olje, når vi slipper å steke dem først. Liker ikke fettbomber til middag.

Skrevet

Jeg lager tomatsausen til lasagne omtrent som Tristessa, med den forskjellen at jeg bruker bacon istedet for kjøttdeig. Man kan også bruke begge deler, men jeg syns definitivt bacon alene smaker best, det gir en litt lettere og friskere lasagne, liksom.

Et råd for den som vil jukse litt og gjøre livet lettere selv om man lager lasagne fra bunnen: Istedet for béchamelsaus kan man ha en god skvett fløte og litt revet muskat i kjøttsausen mot slutten av koketiden. :wink: Blir selvsagt ikke det samme som originalen, men slett ikke verst, og mye raskere og enklere. :)

Skrevet

Kan noen fortelle hva aubergine er? Hvor finner man det i butikken?

Gjest espen
Skrevet

Jeg koker skivene litt først. Og så steker jeg de bittelitt for å drive ut vannet.

Uansett: Man bør bruke fårekjøttdeig eller lammekjøttdeig i mossaka. Blir ikke det samme med vanlig kjøttdeig.

Skrevet

Min oppskrift på lasagne:

Du trenger:

Lasagneplater

Kjøttsaus:

2 løk

2 ss smør/olje

300 g kjøttdeig (evt. karbonadedeig eller hvalkjøtt)

(1 fedd hvitløk)

1 ss hvetemel

3-4 ss tomatpuré (1 liten boks)

1 boks hakkede tomater

2 dl vann

1 kjøttbuljongterning

1 ts urtekrydder (oregano, basilikum, timian, merian)

salt og pepper

Ostesaus:

3 ss smør/marg

4 ss hvetemel

8 dl melk

salt og pepper

2+1 dl revet ost

Stek ved 250 grader i ca 15 min.

Rens og hakk løken. Surr den i smør/olje i en stekepanne til den blir myk, men uten at den tar farge. Tilsett kjøttet og stek det under omrøring til det blir grått og grynete. Tilsett mel, tomatpuré, presset hvitløk, vann og evt buljongterning for kraftigere smak. Smak til med ulike urtekrydder, salt og pepper. La sausen småkoke under lokk i minimum 10 min, mens du lager ostesausen:

Smelt smøret i en kjele, rør i melet og spe med melken. Rør godt og la sausen koke i 4-5 min. Smak til med salt og pepper. Bland inn 2 dl av den revne osten.

Smør en ildfast form. Legg lasagneplater, kjøttsaus og ostesaus lagvis. Avslutt med ostesaus, og dryss resten av den revne osten på toppen. Stek formen i ca 15 min, og server lasagnen nystekt med en grønn salat og evt franske baguetter.

Skrevet

Jeg får alltid skryt for lasagnaen min... enda den bare er halveis hjemmelagd.

Jeg bruker en pakke toro lasagne.

Lager den røde sauser, og "herjer" litt med den. Har bruker alltid mindre veske enn det står på pakken og har i ett glass med tomatpure i tillegg. Og så andre ting jeg kommer på... boksetomater i stedet for tomatpure f.eks.

Så lager jeg hvit saus med masse ost i. Jeg bruker den osten jeg har en rest av i kjøleskapet. Eller litt av gratineringsosten om jeg har kjøpt sånn pakke med ferdigrevet.

Har hvit saus nederst og på toppen, og jeg har ikke mange lag med lasagneplater. (Da blir den for tørr etter min smak)

Masse ost på toppen, varme baguetter og salat til.

Kjempegodt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...