Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært arbeidssøker en stund og fikk jobbtilbud om et vikariat etter å ha vært på jobbintervju. 

Ble spurt per tlf. og siden jeg ble så ivrig og glad takket jeg ja med en gang, altså muntlig. Og her tabbet jeg meg nok ut 🤦🏽‍♀️ Fordi jeg vet ikke hva lønnen er... Og burde nok heller ha sagt "Ja, jeg takker ja til jobben så lenge vi kan bli enige om lønn" 

Skal på kontraktsmøte snart, med eier av bedriften, altså ikke personen jeg var på jobbintervju med. Vil tro personen ikke opplyste om lønn da jeg må ta det på møtet med eier.. Jeg har jo ikke signert noe enda, men angrer så mye på at jeg sa ja med en gang! Vil jo ut i jobb snarest, men ønsker ikke noe mye mindre lønn enn sist jobb..

Så...

1. Kan jeg trekke meg siden jeg ikke har signert, hvis lønna er helt uakseptabelt lav? Eller må jeg da evt. jobbe ut en oppsigelsestid?

2. Synes det er rart de ikke oppga lønn når jeg fikk tilbudet. Ble jo helt ivri og så glad slik at jeg glemte å spørre om det, men er det egentlig greit?

3. Har jeg fortsatt rett på å forhandle lønn, eller har toget gått? De har jo ikke sagt noe om lønn enda 😩 Hjelp! Hehe

Anonymkode: 9c839...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mhmm.. Er du arbeidssøkende enn stund skal jo det mye til før at lønna er for dårlig. Så klart du burde forvente tarrif eller omkring de ellers. 

I mange yrker er standeren på lønn rimelig like uansett, så det blir ikke diskutert i forkant. 

Men jeg tolker det ikke som du er ansatt for kontrakt møttet og du kan forhandle på lønn til den er signert. 

Anonymkode: 074b8...5c3

• Liker 5
Skrevet

Bare se hvilke lønnsvilkår som opplyses om i kontrakten du, og hvilke andre vilkår du har. Hvis det ikke står, så bør du ikke signere noe som helst før du har det skriftlig. 

Anonymkode: cd1f7...45e

• Liker 4
Skrevet

Ofte står det i jobbannonsen at det er f.eks konkurranse dyktig lønn. Da kan du forvente lik lønn som i tilsvarende yrker. 

Du har ikke signert kontrakt så jeg ville ha ventet med å forta meg noe til du skal på møte for å signere. Da vil du jo gå igjennom kontrakten, og les den nøye før du signerer. Hvis du er misfornøyd med lønnen og syns den er lav i forhold til tilsvarende jobber så må du si fra. 

Anonymkode: bd2a9...98d

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i en litt lignende situasjon. Fikk tilbud om fast jobb, og sa ja på flekken uten å ha tenkt på lønn eller noe... var bare så glad for å få tilbudet!

Du har ikke forpliktet deg før kontrakt er underskrevet, så vidt jeg vet. I mitt tilfelle ble jeg litt skuffa når jeg fikk vite lønn, men klarte å forhandle meg opp 50 000 før jeg skrev under på kontrakt. Jeg la fram argumentene mine så godt jeg kunne, og det holdt heldigvis (hadde jeg vært tøffere fra starten av kunne jeg kanskje fått enda mer, men jeg er fornøyd). 

Anonymkode: 11588...ed3

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar!

I jobbannonsen stod det heller ikke noe om lønn.. Skal lese gjennom kontrakten nøye før jeg evt skriver under 👍🏼😊

TS 

Skrevet

Skriv under på kontrakten. Det er bedre at du får en jobb enn å ikke ha en jobb for å si det slik.

Anonymkode: f6316...937

Skrevet

Selvfølgelig kan du forhandle. Jeg tror nok du stiller litt svakere i forhandlingene når du har vist hvor gira du er på jobb. Men du forhandler når du får det skriftlige tilbudet. 

Anonymkode: ec35f...9bd

Gjest Dævendøtte
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært arbeidssøker en stund og fikk jobbtilbud om et vikariat etter å ha vært på jobbintervju. 

Ble spurt per tlf. og siden jeg ble så ivrig og glad takket jeg ja med en gang, altså muntlig. Og her tabbet jeg meg nok ut 🤦🏽‍♀️ Fordi jeg vet ikke hva lønnen er... Og burde nok heller ha sagt "Ja, jeg takker ja til jobben så lenge vi kan bli enige om lønn" 

Skal på kontraktsmøte snart, med eier av bedriften, altså ikke personen jeg var på jobbintervju med. Vil tro personen ikke opplyste om lønn da jeg må ta det på møtet med eier.. Jeg har jo ikke signert noe enda, men angrer så mye på at jeg sa ja med en gang! Vil jo ut i jobb snarest, men ønsker ikke noe mye mindre lønn enn sist jobb..

Så...

1. Kan jeg trekke meg siden jeg ikke har signert, hvis lønna er helt uakseptabelt lav? Eller må jeg da evt. jobbe ut en oppsigelsestid?

2. Synes det er rart de ikke oppga lønn når jeg fikk tilbudet. Ble jo helt ivri og så glad slik at jeg glemte å spørre om det, men er det egentlig greit?

3. Har jeg fortsatt rett på å forhandle lønn, eller har toget gått? De har jo ikke sagt noe om lønn enda 😩 Hjelp! Hehe

Slapp helt av. Du skriver selvsagt ikke under noe før du vet hva lønna er, og du må også passe på at du får alt skriftlig. Du må heller ikke jobbe noe som helst, bare fordi du har sagt ja på telefonen :) 

Du kan fint trekke deg ut før du skriver under, ingen fare. Og lønn kan du forhandle uansett, også etter du har jobbet der noen måneder. 

Så FØR du signerer, sørg for at du har fått svar på alt du lurer på, og sørg for at du har en arbeidskontrakt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...