AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Man er av polsk opphav, og bor i Norge. Man blir oppringt av noen som påstår at de er fra norsk politi, men snakker polsk til deg i telefonen. "Jeg er fra politiet, og dette er en plan for å fakke en bande", sier den anonyme personen på telefonen. "Du må legge alle verdisakene dine i en pose utenfor døren, og så gå inn og holde deg inne". De polske folkene som har fått denne telefonen, 62 i alt, gjør som de blir bedt om. Tyveribanden stormer frem, snapper til seg posen og stikker av. Nok et vellykket tyveri, der de har fått naive folk til å frivillig legge ut og frem alle verdisakene sine til dem... Altså.... hvor lettlurt og dum er det mulig å bli? Ikke bare ETT offer heller, men 62 har gått på dette lureriet. Hadde DU lagt verdisaker for tusenvis av kroner ut på dørmatta i en pose, om en anonym telefon sa til deg at du skulle det? Dette høres ut som noe naive, dumme nordmenn kunne gått på, men her er det altså kun polakker som bor i Norge som er blitt lurt. De er visst godtroende, de også. Hvordan er det mulig? Anonymkode: eb496...0c9 5
Inkognitogata Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Jeg har en kollega som ble oppringt. Hun var heldigvis svensk. Men ja. Jeg skjønner ikke at noen er så dumme. 3
Curlyme Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 . Hadde pakket bæsje bleien til sønnen min på 2 år og annet søppel som de kunne kaste for meg. 21
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 Rapportert for mobbing. Er man i truet situasjon, blir lurt av autoritære , eller utsatt for profesjonell manipulasjon så er man er offer og man skal ikke rakke ned på ofre. De er ikke dumme. Det kan skje hvem som helst! Anonymkode: 4aa85...349 12
Oppgitt78 Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De er ikke dumme. Det kan skje hvem som helst! Anonymkode: 4aa85...349 Det må være lov å stille spørsmål rundt intelligensen til mennesker som gjør slikt, kun utifra en telefonsamtale med en ukjent person.. 18
K.B. Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 Ikke noe problem, men jeg hadde selvfølgelig ventet rundt hjørnet med min Benelli M1 super 90! Sånne folk som det, må få smake sin egen medisin. 2
Leo Skrevet 4. februar 2020 #7 Skrevet 4. februar 2020 Jeg tror man skal ta høyde for at de fleste mennesker kommer fra land hvor politiet har en helt annen posisjon i samfunnet og håndhever sin makt med langt større autoritet enn i Norge. 12
Inkognitogata Skrevet 4. februar 2020 #8 Skrevet 4. februar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Rapportert for mobbing. Er man i truet situasjon, blir lurt av autoritære , eller utsatt for profesjonell manipulasjon så er man er offer og man skal ikke rakke ned på ofre. De er ikke dumme. Det kan skje hvem som helst! Anonymkode: 4aa85...349 Ærlig talt ... 3
Inkognitogata Skrevet 4. februar 2020 #9 Skrevet 4. februar 2020 1 minutt siden, Leo said: Jeg tror man skal ta høyde for at de fleste mennesker kommer fra land hvor politiet har en helt annen posisjon i samfunnet og håndhever sin makt med langt større autoritet enn i Norge. Det er sant, men den historien som presenteres av disse svindlerene er så hinsides all fornuft at jeg godt skjønner at man lurer på hvordan folk kan gå på dette tullet. 1
Oppgitt78 Skrevet 4. februar 2020 #10 Skrevet 4. februar 2020 36 minutter siden, K.B. skrev: Ikke noe problem, men jeg hadde selvfølgelig ventet rundt hjørnet med min Benelli M1 super 90! Sånne folk som det, må få smake sin egen medisin. Personlig, så foretrekker jeg Spas 12.. Men det er jo en smakssak.
Leo Skrevet 4. februar 2020 #11 Skrevet 4. februar 2020 2 minutter siden, Inkognitogata skrev: Det er sant, men den historien som presenteres av disse svindlerene er så hinsides all fornuft at jeg godt skjønner at man lurer på hvordan folk kan gå på dette tullet. Jeg ser ikke bort fra at de som driver med dette kjenner kulturen og vet akkurat hvilke knapper de skal trykke på for å få folk til å gå på limpinnen. Min erfaring er i hvert fall at folk fra tidligere Øst-Europa har en respekt for autoriteter, deriblant politiet, som er hinsides vår fatteevne. Ellers så er det jo også veldig ofte oppslag om 100% norske nordmenn som lar seg lure for både store og små formuer på en måte som man ikke skulle tro var mulig, men det skjer altså. 6
EvaLena Skrevet 4. februar 2020 #12 Skrevet 4. februar 2020 Jeg hadde aldri gjort det. Jeg hadde bare sagt klart nei og lagt på.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #13 Skrevet 4. februar 2020 Jeg skjønner det virkelig heller ikke. Og selv om man kanskje tenker at "men hvis politiet sier det så må det jo stemme" så ER det jo lov å stille spørsmål ved det. Ring da heller opp det virkelige politiet etterpå og spør om det stemmer at en av deres "menn" har tatt kontakt med dem og snakket med dem på polsk. Man godtar aldri noe sånt uten å få bekreftelse fra en tredjepart. Hadde jeg fått en sånn telefon hadde jeg nok lagt en slags felle klar for tyvene. Hadde hengt en pose med noe søppel på døra, og stått klar med hunden min som h a t e r fremmede menn, bak døra. Gjett om de skulle ha fått seg en løpetur her på landet. Anonymkode: a2497...943 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #14 Skrevet 4. februar 2020 6 minutter siden, Leo said: Jeg ser ikke bort fra at de som driver med dette kjenner kulturen og vet akkurat hvilke knapper de skal trykke på for å få folk til å gå på limpinnen. Min erfaring er i hvert fall at folk fra tidligere Øst-Europa har en respekt for autoriteter, deriblant politiet, som er hinsides vår fatteevne. Ellers så er det jo også veldig ofte oppslag om 100% norske nordmenn som lar seg lure for både store og små formuer på en måte som man ikke skulle tro var mulig, men det skjer altså. Da går det sikkert snakk om den eldre generasjonen som har opplevd kommunisme Anonymkode: 81304...54d
LittleBabyNothing Skrevet 4. februar 2020 #15 Skrevet 4. februar 2020 Ikke dumme, men redde. Jeg hadde vært for redd å åpne døren i det hele tatt. Hadde sjekket at alt var låst og skrudd av lysene og skjermet for. 2
Leo Skrevet 4. februar 2020 #16 Skrevet 4. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da går det sikkert snakk om den eldre generasjonen som har opplevd kommunisme Anonymkode: 81304...54d Nei. Man skal ikke nødvendigvis så langt verken i tid eller avstand før kulturen var og er helt annerledes enn i Norge på enkelte områder. 1
solmåneogstjerner Skrevet 4. februar 2020 #17 Skrevet 4. februar 2020 Altså, jeg har stor respekt for politiet men det får da være måte på. Nei jeg hadde selvsagt aldri fulgt en slik idiotisk oppfordring. Helt utrolig at så mange har gjort det. Uforståelig.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #18 Skrevet 4. februar 2020 13 minutter siden, Leo said: Nei. Man skal ikke nødvendigvis så langt verken i tid eller avstand før kulturen var og er helt annerledes enn i Norge på enkelte områder. Men kan man ha respekt for autoriteter uten å stole på dem? Da mange fra post-kommunistiske land har lav tillit til offentlige intitusjoner. Jeg kommer fra den kanten, så jeg vet. Jeg er oppvokst på 90-tallet, en kaotisk tid på alle måter. Og i veldig lang tid var politi kjent for korrupsjon og alt mulig negativt, det vat ikke en etat man stolte på (eller respekterte) i det hele tatt. Derfor høres det litt rart ut det du sier Anonymkode: 81304...54d
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #19 Skrevet 4. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Rapportert for mobbing. Er man i truet situasjon, blir lurt av autoritære , eller utsatt for profesjonell manipulasjon så er man er offer og man skal ikke rakke ned på ofre. De er ikke dumme. Det kan skje hvem som helst! Anonymkode: 4aa85...349 😳 Om dette er mobbing, er alt mobbing. Anonymkode: 9f180...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #20 Skrevet 4. februar 2020 Hvorfor er Norge så 'targeted' når det kommer til sånn svindling? Jeg føler jeg hører om det hver uke nå! Noen må jo få satt en jævla stoppe på dette!! Anonymkode: b3bbe...04f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå