Gå til innhold

Hvordan svare familie som ringer for å «låne» penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som dessverre ikke har noe på stell. Hun låner penger av alle rundt seg, og gir dem aldri tilbake. Nå har foreldrene mine fått nok og satt ned foten, etter å ha bidratt så altfor mye over mange år. Jeg har også fått nok, hun lånte 10 000 kroner av meg for over ett år siden og de har jeg enda ikke fått igjen. Selvom jeg har mast og spurt mange ganger. 

Nå ringte hun igjen og sa at hun lå etter med både strøm og husleie, i tillegg til dette hadde et av barna bursdag snart og hun hadde ikke penger til feiring. Hun snakket mye om hvordan det var for sønnen og dattera å aldri få være med på noe og at de hadde veldig lyst til å feire bursdag på lekeland. Jeg synes veldig synd på barna, har nært forhold til tantebarna mine. Men nå har mannen min fått nok, han sier at vi ikke har mer å gi. Ved å hjelpe henne ut av kriser hele tiden tilrettelegger vi for videre sløsing mener han. Han har egentlig rett. Og vi har egentlig ikke så mye å avse heller, siden jeg er gravid og vi selv har mange utgifter i vente. Men vet at jeg kan skrape sammen noe penger, hvis jeg vil. 

Har fått nok av søstera mi og hennes livsstil, .Men synes ikke barna skal lide for foreldrenes dårlige valg... Hva hadde dere gjort? Søstera mi er ufør og mannen hennes har vært uten jobb lenge. Så ingen fremtidsutsikter der, som liver bedre tider for barna i familien. De bor i leid bolig og har en livsstil der de sløser mye, og sitter igjen med lite penger til nødvendige ting. Barna er dessverre de som lider mest her... 

Anonymkode: 0b08d...c6e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Si at dere ikke har råd til å hjelpe de. Så enkelt kan det gjøres :) 

Barna overlever selv om de ikke får dratt på Lekeland. 

Skrevet

Mannen din har rett, ja.
Kanskje de må meldes på Luksusfellen, barnevernet eller lignende for at de skal skjerpe seg?

Anonymkode: 295ce...a0e

• Liker 5
Skrevet

Dere hjelper ikke dem med å gi dem enda mer peng.. dere gjør det bare verre for dem. Og dere bidrar til enda større problem. De holder på slik fordi de kan.. 

Nei nei nei. Ikke lån dem mer eller gi dem noe som helst. De må lære dette den tunge veien.. 

Anonymkode: fd9b6...2ec

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Si at dere ikke har råd til å hjelpe de. Så enkelt kan det gjøres :) 

Barna overlever selv om de ikke får dratt på Lekeland. 

Tror du misforsto spørsmålet, TS er klar over at barna overlever uten lekeland men hun er glad i dem og ønsker at de skal leve og ikke bare overleve. 

Jeg hadde ikke gitt dem mer penger men har du lyst og mulighet til å ta med barna på noe hyggelig uten foreldrene TS? En kinotur, lekeland eller en filmkveld hjemme med god mat og godis? Om du ønsker å hjelpe barna finnes det vel måter å gjøre det på uten å involvere foreldrene noe særlig?

• Liker 18
Skrevet

Si at hun må betale tilbake det hun har lånt først før dere kan hjelpe henne igjen. Dere er ikke en utømmelig minibank. Vær streng med henne rett og slett.

• Liker 11
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, Heisenberg skrev:

Tror du misforsto spørsmålet, TS er klar over at barna overlever uten lekeland men hun er glad i dem og ønsker at de skal leve og ikke bare overleve. 

Jeg hadde ikke gitt dem mer penger men har du lyst og mulighet til å ta med barna på noe hyggelig uten foreldrene TS? En kinotur, lekeland eller en filmkveld hjemme med god mat og godis? Om du ønsker å hjelpe barna finnes det vel måter å gjøre det på uten å involvere foreldrene noe særlig?

Vel, jeg svarte på spørsmålet jeg, er bare å si at de ikke har råd. 

Tenker foreldrene til barna bruker barna for å få ting og penger, ellers er det bare å gjøre som du skriver, gjør noe koselig, kun for barna. 

Skrevet

Å låne penger av slekta er vanligvis siste skanse før alt går dukken.  Anta penger lånt ut privat er tapt; svært lite sannsynlig at den som låner ikke allerede har får tallrike avslag fra banker.  Da bør du tåle å tape pengene om du skal låne de bort, har selv mistet noen venner i årenes løp som ikke klarte å betale tilbake, de unngikk meg heller enn å bli påminnet om sin private gjeld. 

Bedre å si du vil støtte dem når du vet de har fått skikk på sin økonomi, det vet du kun ved å se selvangivelse da den ikke kan skjule noe som helst, selv om den kan være et år gammel og nystiftet gjeld ikke er synlig.  Det er jo blitt synlig i gjeldsregistrene.  Tar de ikke tak i sine problemer, løser de neppe seg selv, å låne kortsiktig er uansett å bare utsette en uungåelig gjeldskrise om de har begynt å få avslag på sine lånesøknader.

• Liker 2
Skrevet

Si at de får gå til nav og få økonomisk rådgivning. Så får de følge budsjett. 

Anonymkode: a376a...7e8

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du må bare si rett ut, at du ikke har råd til å hjelpe henne lengre.

Skrevet

Ikke lån penger til de, men du kan gi bursdagsgave og julegave i form av opplevelser for barna. De kommer ikke til å bruke evt lånte penger på barna likevel, de går rett til diverse tåpelig forbruk

• Liker 8
Skrevet

Sånn var min søster også. Hun brukte alle andre for å få penger og sløste på seg selv. Har ingen økonomisk sans i det hele tatt. Til slutt endte hun med å måtte bo i kjelleren hos vår mor. I voksen alder. Så fælt for henne, men tror hun måtte komme helt ned på felgen for å faktisk ta ordentlig tak. Nå har hun klart å kjøpe seg leilighet og lever nok mer etter evne enn hun gjorde tidligere. 

Ikke hjelp i det uendelige. Kanskje heller tilby økonomisk rådgivning. 

Anonymkode: 8c9ae...f9c

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Kaisada skrev:

Ikke lån penger til de, men du kan gi bursdagsgave og julegave i form av opplevelser for barna. De kommer ikke til å bruke evt lånte penger på barna likevel, de går rett til diverse tåpelig forbruk

Enig. Gi gavekort til barna, på lekeland f.eks. Så blir det ikke brukt på ting foreldrene egentlig vil kjøpe. 

• Liker 9
Skrevet

Bare å si nei. Det er slettes ikke synd på barn som ikke har bursdagene sine på lekeland. Å spørre/hinte om det I TILLEGG til penger til husleie og strøm, nei, bare nei. Det ER synd på barn som blir kastet ut av hjemmene sine eller får kutta strømmen, men dette må hun løse på annet vis. Og det at hun blander lekeland inn i problematikken, det viser bare hvor feil hun prioriterer. Si hun må gå til økonomirådgivning. Tilby deg å arrangere familiebursdag for barna hjemme hos deg selv, så vet du de blir feiret og får kake og presanger av tante og besteforeldre. 

Anonymkode: 7b3b9...243

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ikke gitt henne penger, men heller tatt med barna på lekeland eller kino selv.

Anonymkode: ffbc7...704

• Liker 5
Skrevet

Mannen din har rett. Ved å gi henne penger, så fortsetter dere denne onde spiralen. Jeg hadde sagt nei, beklager, du må betale tilbake det du skylder først. Og jeg hadde gjort som AB, tilbudt meg å ta med barna på noe som jeg vet hadde gått til dem. Ved å gi søsteren din penger så vet du ikke hvor pengene går hend og du har ingen garantier for at det går til tantebarna. 

• Liker 5
Skrevet

Hvordan svare? Bare si du "ikke har råd til å låne bort mer", og si at "du har allerede lånt 10 000 av meg som jeg venter på å få tilbake". Enkelt og greit. Å ikke ha råd er jo den mest tungtveiende grunnen av alle.

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din har rett, ja.
Kanskje de må meldes på Luksusfellen, barnevernet eller lignende for at de skal skjerpe seg?

Anonymkode: 295ce...a0e

Si at de får gå til nav og få økonomisk rådgivning. Så får de følge budsjett. 

Anonymkode: a376a...7e8

Sånn var min søster også. Hun brukte alle andre for å få penger og sløste på seg selv. Har ingen økonomisk sans i det hele tatt. Til slutt endte hun med å måtte bo i kjelleren hos vår mor. I voksen alder. Så fælt for henne, men tror hun måtte komme helt ned på felgen for å faktisk ta ordentlig tak. Nå har hun klart å kjøpe seg leilighet og lever nok mer etter evne enn hun gjorde tidligere. 

Ikke hjelp i det uendelige. Kanskje heller tilby økonomisk rådgivning. 

Anonymkode: 8c9ae...f9c

De har blitt meldt til barnevernet tidligere, da av skolen og naboer, men barnevernet vurderte det til at det var nok omsorg i hjemmet. De har fått kurs og økonomisk veiledning av nav uten at det har hjulpet. Familien, hovedsaklig foreldrene våre har gang på gang gitt råd om økonomi og hjulpet dem ut av kriser, uten at det har hjulpet. Hele situasjonen er rett og slett håpløs. Hadde mest sannsynlig latt de seile i sin egen sjø, hvis det ikke var for barna. 

Anonymkode: 0b08d...c6e

• Liker 2
Skrevet

Dette er samme søster som mannen din ikke ville invitere til jul?

Det hun driver med heter OMSORGSSVIKT. Og dere som familie bør melde hvis det skal være sjans å redde barna. 

Anonymkode: 070eb...b53

• Liker 4
Skrevet

Hva sløser de på? Tilby å hjelpe med budsjett?

Hvis pengene sløses på røyk, øl og kiosk så er det jo bare å være ærlig og si at du er gravid og må prioritere pengene dine så du har ikke råd til å sponse røyk og øl til dem. Det er jo det som skjer, pengene de skulle brukt på bursdag er brukt på noe annet. Da kan man se det som at du da sponser sløsinga.

Forøvrig har jeg ganske god råd, og kjører hjemmebursdager.

Anonymkode: 4dea1...81a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...