Gå til innhold

Angrer på sykepleierutdanningen, hva skal jeg gjøre? Studere/alternativ jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet 3 mnd. siden jeg ble ferdigutdannet og jeg misliker det så sterkt. Jeg klarer ikke være selvstendig og det er helt annet å være student enn ferdig med alt ansvaret, ja jeg vet absolutt hva jeg gikk til men har vært i autopilot hele studiet fordi jeg har vært så sykt deprimert og klort meg gjennom studiet. Er god på teori så vet ikke hvorfor jeg ble noe så praktisk som sykepleier, har null selvtillit og angstanfall hver dag. Jobbet til jeg spydde og besvimte fordi det var så fælt. Så spørsmålet er skal jeg ta fatt på en ny utdanning? Har ikke råd til å gå hjemme mer nå. Vurderte å søke jobb innen nav, men det innebærer jo så mye telefonsamtaler noe jeg takler dårlig og kommer sikkert til å holde ut maks et par måneder. Synes det er vanskelig å se noe å jobbe lenge med, vurderte rolig nattevakt også men da vet jeg det blir tusen ganger mer ansvar uansett hvor man jobber. Har ingen interesser men alle sier jeg passer ganske bra til å være sykepleier da, men jeg blir så sliten av mennesker.. Så kanskje noe på kontor? Kanskje noe med saksbehandling, jeg aner ikke. Noe som krever mer teoretiske avgjørelser og ikke så mye ansvar for mennesker (egentlig er det synd fordi jeg elsket å jobbe på sykehjem og i psykiatrien som student, men det blir for mye). Har tenkt på å bli audiograf også men det er vanskelig å ta en utdannelse når man ikke er 100% sikker, for å sløse flere år. Takker for alle innspill, det hadde vært fint og ikke få noen svar som "hvorfor i all verden ble du sykepleier svar" fordi det vet jeg ikke.. 

Anonymkode: 35d07...926

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mange steder å jobbe som sykepleier. Kanskje teste ut et annet område? 

Hvis du ikke trives i det hele tatt, og ikke ser for deg at du vil trives på feks en annen avdeling, så ville jeg utdannet meg til noe annet. Det finnes mange utdannelser som leder til arbeid på kontor. Økonomiutdannelse og lignende. 

Lykke til. Det er ingen skam å snu 🙂

Anonymkode: 75274...240

Skrevet

Du kan jo ta en ledelsesrettet videreutdanning eller grunnutdanning og jobbe som leder i helsevesenet? 

Anonymkode: f0fd0...548

Skrevet

Jeg ville ha holdt ut i 1-2 år, og heller søkt videreutdanning. Finnes jo utrolig mange valg som sykepleier. Mange som tror de er lost til pleie når man utdanner seg til sykepleier.

I mellomtiden ville jeg prøvd å byttet arbeidsplass, eller innenfor et annet område.

Anonymkode: e2645...0be

Skrevet

Har du forsøkt bofellesskap? Mye mindre krevende som spl. Ellers vil jeg si; ingen skam å snu! Vi er mange som har snudd. 

Anonymkode: 6599c...fee

• Liker 1
Skrevet

Navkonsulent? bli psykiatrisk sykepleier og jobbe med brukere mer alene? Jordmor? Forsikring innen helse? Velferd, helsepolitikk? Det er PLENTY av muligheter. 

Anonymkode: dc650...a41

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet 3 mnd. siden jeg ble ferdigutdannet og jeg misliker det så sterkt. Jeg klarer ikke være selvstendig og det er helt annet å være student enn ferdig med alt ansvaret, ja jeg vet absolutt hva jeg gikk til men har vært i autopilot hele studiet fordi jeg har vært så sykt deprimert og klort meg gjennom studiet. Er god på teori så vet ikke hvorfor jeg ble noe så praktisk som sykepleier, har null selvtillit og angstanfall hver dag. Jobbet til jeg spydde og besvimte fordi det var så fælt. Så spørsmålet er skal jeg ta fatt på en ny utdanning? Har ikke råd til å gå hjemme mer nå. Vurderte å søke jobb innen nav, men det innebærer jo så mye telefonsamtaler noe jeg takler dårlig og kommer sikkert til å holde ut maks et par måneder. Synes det er vanskelig å se noe å jobbe lenge med, vurderte rolig nattevakt også men da vet jeg det blir tusen ganger mer ansvar uansett hvor man jobber. Har ingen interesser men alle sier jeg passer ganske bra til å være sykepleier da, men jeg blir så sliten av mennesker.. Så kanskje noe på kontor? Kanskje noe med saksbehandling, jeg aner ikke. Noe som krever mer teoretiske avgjørelser og ikke så mye ansvar for mennesker (egentlig er det synd fordi jeg elsket å jobbe på sykehjem og i psykiatrien som student, men det blir for mye). Har tenkt på å bli audiograf også men det er vanskelig å ta en utdannelse når man ikke er 100% sikker, for å sløse flere år. Takker for alle innspill, det hadde vært fint og ikke få noen svar som "hvorfor i all verden ble du sykepleier svar" fordi det vet jeg ikke.. 

Anonymkode: 35d07...926

Nattvakt alderspsykiatri 😍. Færre pasienter. Varier fra rolig som det oftest er til hektisk i små perioder, men det er ofte få pasienter som trenger ekstra behov og man forholder seg til.  Ingen mottak av nye pasienter på natt. Alltid ha en lege man kan ringe til om det skulle være noe. Når du har kontaktet dem er mye av ansvaret for om det skjer noe deres ansvar også. Jobber aldri helt alene. Og gamle mennesker er koselige å jobbe med :)

Syns det først var litt merkelig at dette ble favorittplassen min for jeg liker i grunn praktiske oppgaver og det er det jo nesten ingen av her. Men fant ut at jeg ikke taklet så mange mennesker å forholde meg til og ble fort sliten av alle rundt meg. Liker heller ikke ansvar, men dette er akkurat passe. Jeg stortrives 🥳

Du kan jo prøve å få ekstravakter i forskjellige avd og arbeidsplasser for å prøve deg fram for å se hva du liker? 

Anonymkode: d1dc3...92f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...