Gå til innhold

Favorittforelder. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg lurer litt på dette med favorittforelder.. Barnet vårt er tre år og går i barnehagen. Vanligvis er det jeg som både leverer og henter, lager mat, legger og steller henne. Pappaen hennes er veldig flink til å leke lenge med henne. Men de siste ukene har det vært slik at hun blir sint når han kommer hjem fra jobb. Han får ikke lov å gi henne klemmer (ekstremt sjeldent at han har fått lov til det i det hele tatt), og han får ikke lov å hjelpe til på toalett, og ikke får han legge henne. Hun lager aldri tegninger til ham. 

Han sier at han ikke tar seg nært av det, og det er nok bare en fase, men samtidig lurer jeg på om det er noe som kunne vært gjort annerledes for å styrke båndet mellom dem? At han skal hente og levere i barnehagen er veldig upraktisk for da blir det lange dager. 

Anonymkode: 76979...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare en fase. Snart er det du som blir nedprioritert 😊 Han kan bare være tilgjengelig og åpen for kontakt når barnet er klar. Hos oss var det motsatt. Siste barnet hadde pappa som favoritt og jeg måtte fint finne meg i å ikke få tegninger. 

jeg var tålmodig og ga stadig tilbud. Sa klart og tydelig at mamma måtte også hente så favorittpappa fikk litt fri 😀

Skrevet

Det der går opp og ned, men her var jeg lenge favoritten fordi jeg var mest tilstede og stod for alle rutiner. Når barnet ble 3 år og pappaen gikk ned litt i stillingsprosent, endret det seg. Han ble mer involvert i alt, ikke bare lek og gøy. Plutselig var det pappa som gjaldt. Nå føler jeg at vi er like viktige begge to :)

Anonymkode: 82b9b...140

Skrevet

Som de andre sier er det bare en fase og i morgen kan det være han som er favoritten. Sånn er det bare og det har ingenting å gjøre med båndet mellom dem.

Skrevet

Det går seg til, plutselig er han favoritten. Synes barn er litt som katter, hvis man vil at de skal komme bort til deg og du vil være med dem trekker de seg unna. Vil man sitte i fred og sånt så kan du banne på at de kommer og maser 😂❤️

Skrevet (endret)

Dere kan prøve at han gjør noen rutiner med henne også, og ikke hovedsakelig lek. Og da er det ikke opp til treåringen å bestemme at han ikke får lov, men dere kan hjelpe henne å godta det ved å forberede henne på forhånd og at du eventuelt går ut av huset. 

Endret av Hactar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...