AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Hei, En som har denne utdanningen fra utlandet. Utdanningen går mest ut på ledelse og planlegging innen forskjellige bransjer (hotell, restaurant etc). Det er under gjestfrihet. Kan man f.eks. jobbe som kokk med denne utdanningen, er man godkjent som faglært da? Anonymkode: 77a01...6b9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Jeg tviler på at det har noe med kokkeyrket å gjøre. Det høres virkelig ikke sånn ut. Kokk er en egen tittel og et eget yrke. Det går ikke under en slik tittel som "tourism management". Det har jeg vanskelig for å tro. Anonymkode: 199ef...116 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tviler på at det har noe med kokkeyrket å gjøre. Det høres virkelig ikke sånn ut. Kokk er en egen tittel og et eget yrke. Det går ikke under en slik tittel som "tourism management". Det har jeg vanskelig for å tro. Anonymkode: 199ef...116 Takker for svar. Men man kan jobbe som kjøkkensjef med denne utdanninga, så kokk faller ikke under her altså? Anonymkode: 77a01...6b9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 Er vedkommende flink til å lage mat..? Altså, med den tittelen tenker jeg destinasjonsselskap, aktivitetsbedrifter, hotelldrift og kanskje litt mot kulturlivet (er f.eks en festival turisme? Tja?) Ikke kokk. Anonymkode: b1a4b...9b2 3
Ullvott Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 Det er jo ikke slik med kokker som med leger, advokater, sykepleiere osv, at de MÅ ha en bestemt utdanning for å utøve et yrke. Noen får jobb som kokk, ja til og med kjøkkensjef, uten at de har fagbrev som kokk. Et annet alternativ er selvsagt at vedkommende faktisk var kokk før h*n tok den utenlandske bacheloren. Tourism management vil tilsvare den norske utdanningen reiselivsledelse, og heller ikke i utlandet er dette en kokkeutdannelse. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #6 Skrevet 5. februar 2020 Dere har helt rett. I utdanninga til vedkommende, så har de flere gren de kan fordype seg i, men det betyr ikke at de kan jobbe i de yrkene (hvertfall ikke bli godkjent som skilled worker her). Ja. vedkommende er flink i matlaging og har fullført flere programmer på det feltet, som varte opp mot 3 mnd. Takker for svar! Anonymkode: 77a01...6b9
Governorswife Skrevet 7. februar 2020 #7 Skrevet 7. februar 2020 Jeg har denne utdanningen fra utlandet. International tourism and hospitality management. Har jobbet i 15 år og aldri jobbet med det etterpå. Fant ut i studietiden at serviceyrker ikke var helt meg, så havnet tilfeldig i et IT firma og har jobbet videre med det. Anbefaler heller kokkefag eller lignende hvis du vet at du vil det. Ellers hadde jeg tatt noe veldig generelt som ikke begrenser hva du kan gjøre etterpå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå