Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidsledig og ønsker jobb, men jeg takler ikke intervjusituasjonen. Jeg er helt nervevrak, hodet går i ball, jeg glemmer alt, snakker meg ned og roter det til. Nå om dagen er det også populært med ulike evne-og personlighetstester som jeg også scorer dårlig på. Men jeg er flink til å jobbe, jeg får bare ikke vist det. 

Enda et intervju gikk åt skogen og jeg er bare lei meg. Jeg vil virkelig ikke på intervju igjen, og jeg vil i hvertfall ikke ta slike tester.

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ha jobb, men jeg vil ikke i en ansettelsesprosess:( Jeg vil heller kjøre utfor en bro enn å ha et intervju. Så ille er det faktisk. 

Vet ikke hva jeg vil med dette, men kanskje noen har noen råd eller tips. 

Anonymkode: bdd8b...6ed

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, dette er vanskelig. For det er jo dessverre slik at de fleste tilbud om arbeid kommer nettopp etter et intervju. Har dessverre ingen kjempegode råd, da jeg ikke har opplevd det samme selv - selv om jeg ikke akkurat synes det er moro å gå på intervju... 

Kan det hjelpe å øve på situasjonen? Ha liksomintervju med noen du kjenner altså? Er det kun jobbintervju eller er det andre situasjoner du også synes er vanskelige, feks holde en presentasjon eller tale? Har du fått en skikkelig sperre på dette, så kanskje det kan hjelpe å møte en psykolog? 

Anonymkode: 5123c...7ed

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, dette er vanskelig. For det er jo dessverre slik at de fleste tilbud om arbeid kommer nettopp etter et intervju. Har dessverre ingen kjempegode råd, da jeg ikke har opplevd det samme selv - selv om jeg ikke akkurat synes det er moro å gå på intervju... 

Kan det hjelpe å øve på situasjonen? Ha liksomintervju med noen du kjenner altså? Er det kun jobbintervju eller er det andre situasjoner du også synes er vanskelige, feks holde en presentasjon eller tale? Har du fått en skikkelig sperre på dette, så kanskje det kan hjelpe å møte en psykolog? 

Anonymkode: 5123c...7ed

Ja jeg skjønner at det er vanskelig å få jobb uten intervju og tester. Derfor er jeg i en håpløs situasjon. 

Jeg er generelt redd for å prate foran/med flere personer. Presentasjoner er katastrofe. Men har valgt en yrkesretning hvor dette ikke er nødvendig. Men så må jeg igjennom dette likevel. 

Jeg tenker at de går glipp av en god arbeidstaker, for det er jeg! Jeg jobber hardt og lærer fort. Jeg er ikke den som roper høyest i lunsjen, men småprater med den som sitter ved siden av meg. Men dette hjelper jo ikke meg, for det er jeg som står uten jobb. 

Jeg ønsker ikke å øve med kjente, tør ikke det heller. 

Ser rett og slett ingen annen vei. 

Skrevet

Det hjelper å ta seg noen pils før jobbintervju. For å roe nervene. Det har jeg gjort med suksess. Bare viktig å ikke drikke deg drita eller at du klarer å fremstå edru med promille i blodet. 

Anonymkode: e03e4...f35

• Liker 1
Skrevet

Aldri vært utsatt for å måtte ta petsonlighetstest. Fått case en gang, måtte løse ut i fra avdelingens rutiner. Hvordan skal du vite avdelingens rutiner om du ikke har jobbet der liksom. Den "strøk" jeg vist på. Var lagt opp til at man skulle kunne være 3 plasser på en gang. 

Anonymkode: 9e3cd...3f5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper å ta seg noen pils før jobbintervju. For å roe nervene. Det har jeg gjort med suksess. Bare viktig å ikke drikke deg drita eller at du klarer å fremstå edru med promille i blodet. 

Jeg drikker ikke:/ Men tar betablokker for å roe hjertet. Det hjelper egentlig lite. Er fullstendig nervevrak likevel, begynner nesten å gråte, og er så sinnsykt lettet når det er over. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lukter jo da ølånden da... ikke smart. 

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med NAV. De fleste byer holder kurs i alle ledd i jobbsøkerprosessen. Eventuelt ta med inn en lapp med ting du vil si og informer gjerne de du er hos at du er nervøs. Jeg har intervjuet hundrevis og merker jeg at det er noen som er nervøse tar vi ofte en snakk om andre ting først så personen får roet seg ned litt. Fått mange koselige samtaler og ansatte ut av det. Tror ikke noen liker å gå på intervjuer uansett da hvis det hjelper. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lukter jo da ølånden da... ikke smart. 

Passer på å gå på toalett like før, pusser tennene/tunge og har en liten lakrispastill i munnen. Tyggis gir ikke noe bra inntrykk. 
Fikk jobben/jobbene, så da måtte de vel ha likt ølånden. 🙂

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hva man lukter etter å ha tatt seg "noen pils"??? Det var et usedvanlig dårlig råd, er jeg redd.

• Liker 4
Skrevet

Er du sikker på at du vil jobbe med det du søker deg inn til eller, "bare", tror du at dette er for deg?

Kjenner til nervøsiteten. Prøve å reise ? Komme ut av "det vanlige habitat" og få et klarere sinn på ting? 

Det er forferdelig at folk som vil jobbe og tjene penger ikke kan det på grunn av "tåpelig" byråkrati, litt sånn "Du må være EN LAGSPILLER, POSITIV HELE TIDEN, SMILE, LE NÅR JEG SIER DET, GLAD I SUKSESS", alt det skvipet der som tragisk nok står i jobbannonser til liksom seriøse aktører. Det er jo egentlig ikke noe å være redd for, det er bare ord som spyttes ut på nett og egentlig ikke eksisterer når man er ansikt til ansikt.

Kanskje du skal gå rett til arbeidet du ønsker, og si at du er interessert å jobbe der, om det er noe behov for ekstravakter eller slikt, legge igjen nummeret ditt? Da får du en måte litt mer kontroll på at du også har betydning og du slipper litt unna den "over internett" prosessen, det stramme førstegangsintervju-opplevelsen med noen du kanskje aldri har møtt eller snakket med utenfor internett.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri vært utsatt for å måtte ta petsonlighetstest. Fått case en gang, måtte løse ut i fra avdelingens rutiner. Hvordan skal du vite avdelingens rutiner om du ikke har jobbet der liksom. Den "strøk" jeg vist på. Var lagt opp til at man skulle kunne være 3 plasser på en gang. 

Det å løse en case etter rutiner på en arbeidsplass du aldri har jobbet er jo helt håpløst. Jeg skjønner ikke at de kan gi en sånn case engang. Jeg har opplevd det samme og strøk sikkert. Fikk iallefall ikke jobben.

Jeg har også søkt på jobb hvor jeg måtte ta en test på nettet og jeg strøk sikkert der også. Den testen gikk ut på å fange en ball i en kopp, samtidig skulle jeg løse ett mattestykke og noe med noe bokstaver. Alt på tid og ut fra det fant de visstnok ut hvordan jeg var som person. Totalt helt høl i hue spør du meg. Resultatet stemte ikke med meg.

Jeg er helt enig med TS, jeg hopper heller foran ett godstog før jeg har ett jobbintervju.

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler med deg.Jeg sliter i tillegg med sosial angst, så jobbintervju for meg er som å komme opp til eksamen hver gang føler jeg, men jeg har bare nødt til å bite tennene sammen og stå i hvert intervju. Du er ikke alene om redselen for intervju i hvert fall!

Jeg blir skikkelig stressa av intervju, tanken på at en eller to personer skal sitte ovenfor meg og stirre på meg og stille masse spørsmål. Ikke nok med spørsmål, man skal levere og selge inn sin beste side av seg selv, men det er søren ikke lett når man heller vil legge seg ned å dø enn å ramse opp 3 positive ting om seg selv og hvorfor man er den beste kandidaten til den jobben. Jeg har ikke vært på altfor mange intervjuer så jeg er ingen proff, men har lært meg et par ting. 

ALLTID vær godt forberedt. Les deg opp om bedriften/butikken/ hvor enn du søker. Lær deg litt om hva de står for, hva de selger, hvem de skal selge til, i tilfelle de spør om hva du vet og kan om de/er kjent med de

PUGG øv deg i en dag eller to på alt du skal si, skriv ned masse punkter på et ark og gå gjennom det - snakk høyt for deg selv! Lat som du er både intervjueren og personen som søker, still spørsmål til deg selv "hvorfor vil akkurat du ha denne jobben, hvorfor er du egnet til denne jobben, hva slags kvalifikasjoner har du, fortell 3 positive og negative egenskaper om deg selv" - det kan også hjelpe veldig å ta på lydopptaker på mobilen å høre deg selv snakke. Da hører du dine usikkerheter som "øh, liksom, ehhh" også kan du forbedre deg hele tiden. 

Tenk deg at det bare er en samtale, en samtale hvor du skal selge deg inn for det er tross alt bare en samtale. Du skal ikke opp for en dommer, men en arbeidsgiver. Prøv å husk at dette er også mennesker som en gang også satt på din side av bordet og søkte en jobb. 

Pust med magen, Jeg sliter selv veldig med at jeg blir kvalm, får vondt i magen og lite søvn før intervju. Jeg har måttet begynne med pusteøvelser før jeg skal noe så viktig og skummelt som et intervju. Det finnes mye på youtube og det funker greit. Ikke en mirakelkur, men hvis man virkelig setter seg inn i det å puste ut og inn, så går det litt bedre. 

Prøv å konsentrer deg om å snakke rolig, ikke for fort, da blir det fort at man babler og snakker enda raskere fordi man merker at man surrer og ordene bare kommer ut av munnen ukontrollert.

Det er lov å være nervøs, alle blir nervøse før et intervju. Prøv å ikke fikle med hendene eller bena, sett deg opp med rett rygg og prøv å hold hendene rolig på bordet eller fanget. Arbeidsgiveren forstår at man er nervøs. Jeg var på et intervju her om dagen og da bare kom det ut av munnen min "jeg er litt nervøs jeg hehe" og da lo arbeidsgiveren smått og sa at det skulle jeg ikke være, bare slappe av for han var ikke skummel, men at han forsto meg. Tror de fleste arbeidsgivere tar det med et smil om man forteller at dette er litt skummelt eller at man er litt nervøs. 

Ellers ville jeg søkt opp en del på youtube/google, er masse tips der ute. 

Anonymkode: 7b5a3...ab9

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsledig og ønsker jobb, men jeg takler ikke intervjusituasjonen. Jeg er helt nervevrak, hodet går i ball, jeg glemmer alt, snakker meg ned og roter det til. Nå om dagen er det også populært med ulike evne-og personlighetstester som jeg også scorer dårlig på. Men jeg er flink til å jobbe, jeg får bare ikke vist det. 

Enda et intervju gikk åt skogen og jeg er bare lei meg. Jeg vil virkelig ikke på intervju igjen, og jeg vil i hvertfall ikke ta slike tester.

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ha jobb, men jeg vil ikke i en ansettelsesprosess:( Jeg vil heller kjøre utfor en bro enn å ha et intervju. Så ille er det faktisk. 

Vet ikke hva jeg vil med dette, men kanskje noen har noen råd eller tips. 

Vær ærlig på intervjuet. Si at du hater intervjusituasjonen og at den gjør deg meget nervøs, for så å fortelle hva du faktisk er god til i jobben. Det kan hjelpe deg.

Skrevet

Når jeg har begynt i jobb som tilkallingsvikar har jeg ikke vært i intervju, men bare en liten samtale på forhånd (3 forskjellige steder) Mulig det er forskjellig fra sted til sted, men. Kanskje det kunne vært noe bare for å få en fot innenfor? 

Anonymkode: a4820...04d

Skrevet
19 minutter siden, Lipyros skrev:

Ta kontakt med NAV. De fleste byer holder kurs i alle ledd i jobbsøkerprosessen. Eventuelt ta med inn en lapp med ting du vil si og informer gjerne de du er hos at du er nervøs. Jeg har intervjuet hundrevis og merker jeg at det er noen som er nervøse tar vi ofte en snakk om andre ting først så personen får roet seg ned litt. Fått mange koselige samtaler og ansatte ut av det. Tror ikke noen liker å gå på intervjuer uansett da hvis det hjelper. 

Siden du har intervjuet så mange, kan jeg få spørre deg om noe?

Hvorfor er det så mange dumme spørsmål, som for eksempel:

Hvorfor skal vi ansette deg da? 

Nevn tre positive og negative ting om deg selv, hva søren skal vi svare? Jeg er snill og blid og pliktoppfyllende, men vet ikke hva jeg skal svare på det negative. Jeg har helt klart negative sider, men jeg klarer aldri svare på akkurat den delen. Det høres jo ut som jeg fremstår meg selv som feilfri og det er jeg absolutt ikke.

Anonymkode: c8002...447

Skrevet

Jeg har ikke fått jobber på ordinære intervju, men gjennom vikarbyråer. Da er det de som har presentert meg for bedrifter, og "gått god for meg". 
En gang fikk jeg høre at arbeidsgiver ikke var begeistret etter intervju, men vikarbyrået mente jeg var rette person og de hadde dårlig tid, så de tok meg inn - og var strålende fornøyd. Var snakk om en prosjektjobb for bare noen mndr da. 

Anonymkode: ebe24...0b1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden du har intervjuet så mange, kan jeg få spørre deg om noe?

Hvorfor er det så mange dumme spørsmål, som for eksempel:

Hvorfor skal vi ansette deg da? 

Nevn tre positive og negative ting om deg selv, hva søren skal vi svare? Jeg er snill og blid og pliktoppfyllende, men vet ikke hva jeg skal svare på det negative. Jeg har helt klart negative sider, men jeg klarer aldri svare på akkurat den delen. Det høres jo ut som jeg fremstår meg selv som feilfri og det er jeg absolutt ikke.

Anonymkode: c8002...447

Kan faktisk være negativt og ikke klare å fortelle om sine "dårlige" sider. En arbeidsgiver vil at du skal være sikker på hvem du er som person, ha litt selvinnsikt - være klar over dine litt mindre bra egenskaper.

Feks "jeg kan bli fort stressa, men når jeg har kommet meg inn i det så er jeg mye mer sikker på meg selv og situasjonen" eller "jeg kan være sjenert i starten på en ny jobb, men så fort jeg blir varmt i trøya så går det mye bedre" eller "jeg kan ha vanskeligheter med å si ifra til en kollega eller sjef hvis jeg er misfornøyd med noe eller usikker"

Du må nesten bare sette deg inn i en jobbsituasjon og tenk over hva du eventuelt hadde gjort i en situasjon, eller om du blir fort stressa, eller at du ikke har nok erfaring så derfor... etc 

Anonymkode: 7b5a3...ab9

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som om de hadde en intern søker de hadde lyst til å gi stillingen til o.O

Anonymkode: 6ff19...c88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...