AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Hva gjør jeg? Dropper å gå på foreldremøtet? Må man si noe på møter med FAU? Kan man bli valgt om man ikke møter opp? Greia er at alle mener det er min tur. Det er ikke noe problem å gå på møtene eller tidsbruken. Men sannheten er at jeg har angst for å snakke høyt i forsamlinger og da mener jeg virkelig angst. Sliter med å presentere meg høyt for de andre foreldrene. Som barn var jeg ekstremt sjenert, sånn at det hemmet meg. Da aldri et ord i timene noen gang. Ble jeg spørt om noe så jeg bare ned og ble sprut rød. Dette henger i meg fortsatt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg holder på å grine av å tenke på det bare:( Spesielt en mor er veldig på meg, kjenner henne privat også. Hun stiller jo opp på alle mulige verv. Jeg har på en måte et handicap. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 97125...335
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Bare si nei. Anonymkode: 5f468...19a 8
solmåneogstjerner Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Bare si at du virkelig ikke kan. Men jeg kjenner igjen dette. Har latt meg presse noen ganger... nå sier jeg bare at det ikke går. 2
Hactar Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 Hvem er "alle"? Selv om noen mener at det er noen andres tur nå, er det ingen som kan tvinge deg til et frivillig verv. Når det er sagt, kan man gjøre mye nytte for seg i FAU, selv om man reserverer seg mot å snakke i forsamling. Men det er helt opp til deg.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 Først og fremst bør du jo søke hjelp, så du ikke overfører denne frykten på dine barn. Også bør du jo prøve å gå ut av egen komfortsone. Men om du absolutt ikke klarer så får du jo bare si nei da. Da må jo selvsagt noen andre ta det. Det er jo ikke helt greit det heller. Anonymkode: b1b2e...d04 6
Lisaaaaa Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 Jeg syns du skal være ærlig om at du har angst for å prate foran mange folk, og at du blir skremt bare ved tanken. Tror folk vil ha forståelse for det. Det gir respekt å være ærlig om slike ting! Dessuten er det nok vanligere enn du tror å få angst for slikt 😊 2
Nerine_ Skrevet 4. februar 2020 #7 Skrevet 4. februar 2020 Jeg syns ærlig talt at alle må bidra på slike ting. Det er svært få som oppriktig syns at det er toppers å stille som klassekontakt og fau representant. Det er endel av pakka med å ha barn. 13
Alvario Skrevet 4. februar 2020 #8 Skrevet 4. februar 2020 Tenker det må være rom for å si nei. Samtidig er det jo en god arena for å jobbe med seg selv. Fau møter består ikke av så mange personer og man trenger ikke ha de store uttalelsene fordi det er alltid noen som er så ivrige at de helst ikke slipper andre til. Oppgaver fordeles også der, og da kan du du ta på deg f.eks å være sekretær. Jeg sitter i lignende verv og en av de andre foreldrene der er ufør grunnet angst m.m, og er åpen om det med oss. Ingen som ser ned på henne av den grunn, heller det motsatte faktisk. Synes hun er knallltøff som stiller opp som foreldrekontakt for barnet sitt til tross for dette. 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. februar 2020 #9 Skrevet 4. februar 2020 Det er jo frivillig, bare si nei.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #10 Skrevet 4. februar 2020 Barna mine har ikke den frykten;) Det ene er elevrådsleder på skolen. Det andre barnet pleier å være konferansier ol ved større arrangementer på bla skolen. Jeg er ikke redd for å møte opp noe sted. Bare redd for å snakke høyt ol. Tør ikke å si noe foran klassen engang og det må alle klassekontaktene for å informere osv. TS Anonymkode: 97125...335 3
solmåneogstjerner Skrevet 4. februar 2020 #11 Skrevet 4. februar 2020 1 minutt siden, Nerine_ skrev: Jeg syns ærlig talt at alle må bidra på slike ting. Det er svært få som oppriktig syns at det er toppers å stille som klassekontakt og fau representant. Det er endel av pakka med å ha barn. Men så er det noen som virkelig har problemer med å få det til, pga helse, problemer med å få barnevakt osv. I tillegg vet jeg av erfaring at slike møter ofte dras ut i tid og ofte er egentlig fullstendig unødvendige. 5
Nerine_ Skrevet 4. februar 2020 #12 Skrevet 4. februar 2020 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Men så er det noen som virkelig har problemer med å få det til, pga helse, problemer med å få barnevakt osv. I tillegg vet jeg av erfaring at slike møter ofte dras ut i tid og ofte er egentlig fullstendig unødvendige. Jeg syns uansett ts i sitt tilfelle bør gi det et forsøk, evnt begynne med å stille som vara. Og hvis hun absolutt ikke vil bør hun fortelle hvorfor, så slipper hun at andre tenker at hun ikke gidder. 1
solmåneogstjerner Skrevet 4. februar 2020 #13 Skrevet 4. februar 2020 Akkurat nå, Nerine_ skrev: Jeg syns uansett ts i sitt tilfelle bør gi det et forsøk, evnt begynne med å stille som vara. Og hvis hun absolutt ikke vil bør hun fortelle hvorfor, så slipper hun at andre tenker at hun ikke gidder. Det er jeg forsåvidt enig i. Men: hun har angst for å snakke i forsamlinger. Hvor lett er det da å fortelle på foreldremøte med 30 andre at man har denne angsten? 5
Alvario Skrevet 4. februar 2020 #14 Skrevet 4. februar 2020 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Det er jeg forsåvidt enig i. Men: hun har angst for å snakke i forsamlinger. Hvor lett er det da å fortelle på foreldremøte med 30 andre at man har denne angsten? Stort sett er det flere klassekontakter på ett trinn, så om man spør de 3-4 andre på møte om de kan ta foreldremøtene, så kan jeg på ingen måte forstå at det ikke er greit. Jeg har vært klassekontakt totalt 6 ganger og aldri har mer enn halvparten av oss sagt noe i plenum.
Nerine_ Skrevet 4. februar 2020 #15 Skrevet 4. februar 2020 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Det er jeg forsåvidt enig i. Men: hun har angst for å snakke i forsamlinger. Hvor lett er det da å fortelle på foreldremøte med 30 andre at man har denne angsten? Da får hun eventuelt informere kontaktlæreren da, også kan han/hun formidle det videre. Hvis ts syns det blir ubehagelig må hun nesten forvente at andre tenker at hun sniker seg unna, når hun ikke kan si noe om hvorfor hun ikke vil. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #16 Skrevet 4. februar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør jeg? Dropper å gå på foreldremøtet? Må man si noe på møter med FAU? Kan man bli valgt om man ikke møter opp? Greia er at alle mener det er min tur. Det er ikke noe problem å gå på møtene eller tidsbruken. Men sannheten er at jeg har angst for å snakke høyt i forsamlinger og da mener jeg virkelig angst. Sliter med å presentere meg høyt for de andre foreldrene. Som barn var jeg ekstremt sjenert, sånn at det hemmet meg. Da aldri et ord i timene noen gang. Ble jeg spørt om noe så jeg bare ned og ble sprut rød. Dette henger i meg fortsatt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg holder på å grine av å tenke på det bare:( Spesielt en mor er veldig på meg, kjenner henne privat også. Hun stiller jo opp på alle mulige verv. Jeg har på en måte et handicap. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 97125...335 Jeg har tenkt på det der og unngått enkelte møter for ikke å bli valgt, men kommer spørsmålet skal jeg bare si som det er : at nei, det kommer ikke til å skje. Det ender bare med at ting ikke blir gjort. Så godt kjenner jeg meg selv. Anonymkode: 19e09...737 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #17 Skrevet 4. februar 2020 Jeg droppa det første møtet nettopp pga dette. Det er sjeldent noe nyttig eller informativt på de møtene uansett. Møtereferat blir jo også skrevet. Nei, kan ikke velge noen som ikke er der. Anonymkode: 0b0db...105 2
Whistler Skrevet 4. februar 2020 #18 Skrevet 4. februar 2020 Valg av klassekontakter og FAU-representanter er en variant av "stilleleken". Den som ikke greier å holde kjeft på slutten av møtet når det etterspørres kandidater taper leken og blir valgt. 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #19 Skrevet 4. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg droppa det første møtet nettopp pga dette. Det er sjeldent noe nyttig eller informativt på de møtene uansett. Møtereferat blir jo også skrevet. Nei, kan ikke velge noen som ikke er der. Anonymkode: 0b0db...105 Dobbel unnasluntring, altså. Fint at det er andre som gidder å stille opp for at ungen(e) dine skal få en bedre skolehverdag, da. Anonymkode: 05c00...54f 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #20 Skrevet 4. februar 2020 Hos oss går klassekontaktene etter alfabetisk liste, slik at man ikke trenger å holde valg. Det betyr at du blir klassekontakt når det er din tur, uavhengig av oppmøte. Men, samtidig er de minst to klassekontakter (gjerne to til FAU i tillegg), så man trenger absolutt ikke være alene om å snakke på foreldremøte. Jeg håper du velger å ta utfordringen, det går nok bedre enn du tror. ❤️ Anonymkode: 72381...9bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå