kanelbolle99 Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Jeg har lest flere tråder her inne hvor mange av dere har gått ned i vekt, og jeg er mektig imponert. Jeg fatter ikke hvordan dere får det til. Nå kan det hende at jeg kanskje ikke er like strukturert som mange av dere.. Men i en hverdag med 100 prosent jobb, barn og hjem synes jeg dette med mat og trening er vanskelig. Jeg medlem at et treningsstudio, bruker dette før jobb de dagene jeg har kveldsvakt. Men jeg vet ikke helt hva jeg driver med og det ender egentlig bare med at jeg tusler rundt, litt på den maskinen, litt på den også går jeg hjem. Jeg har ingen ekstra penger å avse til en PT (dessverre) Når det kommer til mat så spiser jeg jo en del sjokolade.. ellers er det normal kost.. kanskje litt lite grønnsaker.. Er det noen som har noen gode tips, eller kanskje ennå bedre en oppskrift jeg bare kan følge? Takk for alle tips!
Tyah Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Hvis du ønsker å gå ned i vekt, er det en ting som gjelder: mindre kalorier inn enn det som går ut. Du må alltså ha ett kaloriunderskudd. Jeg har gått ned fra 84 kg til 65 kg siden august 2019, bare ved å telle kalorier. Ingen trening. Du kan bruke gratis apper som Lifesum til å logge maten din 😊 Kan jeg spørre hva du veier nå og hvor mye du vil ned? 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Treningssentrene har som regel ferdige generelle program du kan følge. Eller meld deg på timer. Kutt ut sjokolade og unødvendig mat. Anonymkode: ba706...ebd 4
Pia Sofia Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 (endret) Sjekk you tube for gode øvelser du kan gjøre på senteret og sett opp en treningsplan! Pluss les om kosthold, f eks har Berit Nordstrand mange gode tips! Endret 4. februar 2020 av Pia Sofia 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 Velg deg ut 4 til 6 øvelser og gjør 3 sett av hver med full intensitet. Feks Varm opp på romaskin i 10 minutter. Burpees 3 sett med 25 repetisjoner Knebøy 3 sett med 15 repetisjoner Osv osv Velg øvelser du liker I begynnelsen til du ser at du mestrer disse. Aldri dra på trening uten en plan, omså en enkel en. Anonymkode: a59a5...82e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 Man må tvinge seg selv. Om man sitter og venter på motivasjon vil man aldri se endringer, man må sette seg ned, legge en plan og følge den. Dette er vanskelig for alle, alle vil selvsagt sitte i sofaen hele dagen og stappe i seg sjokolade, men man kan ikke gjøre det. Ikke om man vil leve lenge nok til å se barna vokse opp og få barnebarn. Ikke om man vil leve mange friske og gode år uten og sykdom og smerte sammen med partneren sin Anonymkode: 937dc...848 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #7 Skrevet 4. februar 2020 3 timer siden, kanelbolle99 skrev: Jeg har lest flere tråder her inne hvor mange av dere har gått ned i vekt, og jeg er mektig imponert. Jeg fatter ikke hvordan dere får det til. Nå kan det hende at jeg kanskje ikke er like strukturert som mange av dere.. Men i en hverdag med 100 prosent jobb, barn og hjem synes jeg dette med mat og trening er vanskelig. Jeg medlem at et treningsstudio, bruker dette før jobb de dagene jeg har kveldsvakt. Men jeg vet ikke helt hva jeg driver med og det ender egentlig bare med at jeg tusler rundt, litt på den maskinen, litt på den også går jeg hjem. Jeg har ingen ekstra penger å avse til en PT (dessverre) Når det kommer til mat så spiser jeg jo en del sjokolade.. ellers er det normal kost.. kanskje litt lite grønnsaker.. Er det noen som har noen gode tips, eller kanskje ennå bedre en oppskrift jeg bare kan følge? Takk for alle tips! Helt ærlig så høres det ut som om grunnen til at du ikke får det til er at du knapt prøver. Å gå ned i vekt krever innsats. Det vil være ubehagelig i blant, slitsomt, du vil bli driiiitlei. Folk som får det til, får det til fordi de er villige til å ofre det som må til, og gjøre en innsats. Hvis du ikke vet hva du driver med med styrketrening, kan du fortsatt bevege deg. Kostholdet vil være noe av det viktigste, og bare det at du spiser en del sjokolade...og "normal kost"? I hvor store mengder? Man kan fint bli, og holde seg tykk, på normal kost. Det du trenger er en matvekt, en app for å telle kalorier, og vilje til å gjøre det som trengs. Regn ut antall kalorier du trenger per dag for å gå ned (apper som Lifesum vil gjerne foreslå et tall for deg). Forsøk å beveg deg så mye som mulig hver dag, helst 10 000 steg i snitt per dag, minimum. Hvis du skal spise sjokolade, må du sørge for at mengden sjokolade og kaloriene den gir deg, fungerer mtp kaloribudsjettet du har satt deg. Siden sjokolade ikke vil gjøre deg særlig mett, er det nok best å begrense det til så sjeldent som mulig, og så lite av gangen som mulig (en liten sjokolade på lørdager, f.eks). Der har du oppskriften. Det er ikke komplisert, det er bare vanskelig fordi det ikke nødvendigvis er lett å gjennomføre. Anonymkode: 16ea1...98c 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #8 Skrevet 4. februar 2020 Jeg har tatt av snart 10 kg på et halvt år og har 6 kg igjen til ønskevekt (ender da på Bmi 23,5). Jeg hater å trene og ender mye som deg, ts, når jeg skal trene. Så jeg sykler eller går tur i stedet, også holder barn og jobb meg i aktivitet. Kiloer mister jeg kun ved fokus på mat. Bruk my fitnesspal eller lifesum og kjøkkenvekt. Les innhold. Tell kalorier, ta smartere valg, bruk mindre tallerkener. Og det som hjalp meg mest av alt er en regel for megselv om at jeg ikke spiser noe etter kl 20.00... For jeg merket at mitt problem var småspising etter at barna la seg. Og da hjelper det ikke å være aktiv og flink, når jeg spiser to bananer, og litt middagsrester, en neve nøtter og plutselig en kjeks eller sju. Identifiser din akilleshæl. Er det kosekaffe med steamet melk? Kutt ut. Er det store måltider? Reduser. Osv. Appene kan hjelpe deg å oppdage akilleshælen. Anonymkode: a6b73...4bd 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #9 Skrevet 4. februar 2020 Jeg har gått ned 26 kg siden sommeren. Ikke har det vært vanskelig heller. I hovedsak er det tre ting jeg har gjort: 1. Kuttet ut sukkerbrus,godteri og potetgull. Spiser/drikker dette kun når jeg har rom for d i kaloribudsjettet, og da kun i små mengder. 2. Jeg har telt kalorier. Bruker lifesum. Spiser akkurat det samme som før, bare litt mindre porsjoner. Vårt kosthold er ikke blandt de sunneste akkurat.. Den største endringen i kosten er punkt 1. 3. Jeg passer på å være i nok aktivitet. En trimtur i frisk luft på 45-60 minutter er helt supert. Nå er det langrenn som gjelder, så da går jeg 6-9 km stort sett hver dag. Det tar 35-55 min. Ingen krise med pausedager (forsøker jeg å si til meg selv iallefall😂). Det høres egentlig ikke ut som treningssenter er noe du synes er veldig gøy. Det er viktig å finne en aktivitet som du liker, ellers blir trening bare et ork. Det viktigste er at du skal kunne leve med endringene du gjør, både i matveien og treninga. Å følge et treningsprogram eller en kostholdsplan du ikke er fornøyd med, har lite hensikt da du før eller siden vil gi opp. Anonymkode: fb536...1c5
kanelbolle99 Skrevet 4. februar 2020 Forfatter #10 Skrevet 4. februar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt av snart 10 kg på et halvt år og har 6 kg igjen til ønskevekt (ender da på Bmi 23,5). Jeg hater å trene og ender mye som deg, ts, når jeg skal trene. Så jeg sykler eller går tur i stedet, også holder barn og jobb meg i aktivitet. Kiloer mister jeg kun ved fokus på mat. Bruk my fitnesspal eller lifesum og kjøkkenvekt. Les innhold. Tell kalorier, ta smartere valg, bruk mindre tallerkener. Og det som hjalp meg mest av alt er en regel for megselv om at jeg ikke spiser noe etter kl 20.00... For jeg merket at mitt problem var småspising etter at barna la seg. Og da hjelper det ikke å være aktiv og flink, når jeg spiser to bananer, og litt middagsrester, en neve nøtter og plutselig en kjeks eller sju. Identifiser din akilleshæl. Er det kosekaffe med steamet melk? Kutt ut. Er det store måltider? Reduser. Osv. Appene kan hjelpe deg å oppdage akilleshælen. Anonymkode: a6b73...4bd Kan jeg spørre hva du spiser i løpet av en dag? Tror kanskje det er min største utfordring... At jeg faktisk ikke vet hva jrg skal spise. I dag spiste jeg tomatsuppe fra Toro vel og merke, med pasta 😏 på jobb spiste jeg knekkebrød, en banan, og litt tørka fersken
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #11 Skrevet 4. februar 2020 1 time siden, kanelbolle99 skrev: Kan jeg spørre hva du spiser i løpet av en dag? Tror kanskje det er min største utfordring... At jeg faktisk ikke vet hva jrg skal spise. I dag spiste jeg tomatsuppe fra Toro vel og merke, med pasta 😏 på jobb spiste jeg knekkebrød, en banan, og litt tørka fersken Bruk appen så ser du fort hvor det drar på. Som hun over deg nevner så trenger ikke kostholdet være perfekt, det er mengdene (og frekvens) det står på. Eksempler: Frokost: hopper ofte over eller spiser skyr+banan eller 2 knekkebrød med leverpostei, skinke, røkt kalkun eller annet kjøttpålegg. Jeg har tatt farvel med brunost, nugatti og salami annet enn enkelte utskeielser. Lunsj: Ofte lettvint med to brødskiver eller tre knekkebrød med magert pålegg (med kun én skive og to knekkebrød om jeg har med godt og mettende pålegg som hardkokt egg). Middag: (rundt 16.30)Supper er bra, spiser mye husmannskost som kjøttkaker, stekt fisk, raspeball/komle osv, men også ting som lasagne, pizza og fiskepinner sammen med ungene. Det går på porsjon. Jeg spiser bare én komle, jeg tar små porsjoner lasagne og lar mannen og ungene få hvitløksbrødene alene. Liten potet, moderat med saus. Kvelds/mellommåltid rundt 19.30-20: Noe lite. Samme som frokost, men kan også spise en neve nøtter og en appelsin i stedet. Jeg spiser litt godteri hver fredag kveld (den kvelden jeg er mest sugen) og velger det bort om det blir vindrikking en kveld den helgen. Noen middager er så gode at jeg fråtser veldig, men: Jeg registrerer alt. Så blir jeg litt skremt av 900 kaloriers middag med taco eller pizza, så gjør det meg gjerne flinkere til å vekge snart den kommende uka. Og vet jeg at en fristelse kommer så har det blitt naturlig å være "flink" dagene før. Det var slitsomt I starten, men det går på autopilot og de fleste matvarer jeg bruker er nå lett å finne. Og det er mange aha-opplevelser som gjør at du ikke spiser det tredje pizzastykket. Selv om det tredje og fjerde hadde smakt godt. Det tok meg nesten tre uker å bli vant til å ikke ete meg stappmett. For jeg innser nå at min tideligere definisjon av mett egentlig var "forspist". Også hjelper det at jeg ikke straffer meg selv for å feile, ved å tenke at jeg feilet. Jeg sier oj, eller wops... Også får vi fortsette gode valg fra NÅ. Ikke i morgen, ikke neste uke. Det hjalp meg også at jeg har kalt det "gode valg" i hodet i stedet for å tenke diett. For diett er liksom noe som man blir ferdig med. Men.. Jeg tror ikke jeg blir ferdig - uten å gå opp igjen sakte, men sikkert. Anonymkode: a6b73...4bd 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #12 Skrevet 5. februar 2020 Dropp sjokoladen og spar pengene du ville brukt på sjokolade til pt. Anonymkode: da07b...37a
addict Skrevet 6. februar 2020 #13 Skrevet 6. februar 2020 Jeg har ikke trent, bare sørget for å gå i underskudd. Logger mat i Yazio-appen og bruker fitbit for å få et estimat på hvor mye jeg forbrenner. Har gått ned 11 kilo. Det ligger mange gode treningsprogram på nett hvis du trenger veiledning.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #14 Skrevet 8. februar 2020 Jeg trodde de fleste treningssenter hadde gratismulighet for å få tilpasset et program når man starter som man kan ha som basis i sin trening. Anonymkode: 7f7f3...b94
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #15 Skrevet 9. februar 2020 På 5.2.2020 den 1.04, AnonymBruker skrev: Dropp sjokoladen og spar pengene du ville brukt på sjokolade til pt. Anonymkode: da07b...37a Man skal spise mye sjokolade før det går opp i opp med utgiftene til en PT.. Anonymkode: ba706...ebd
Gjest Forumhei Skrevet 9. februar 2020 #16 Skrevet 9. februar 2020 Eller dropp pt, er jo mange YouTube kanaler med mye info, alt gratis. Ikke betal for noe man lett kan lære selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå