AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 I dag har jeg fått verdens verste nyhet, eller vi har fått. Et nært familiemedlem trengte kausjonist i forbindelse med huskjøp, vi sa ja da vi vet at ting ikke alltid er like lett, og vi hadde opplevd at hun har hatt orden i sysakene kan man si. Så vi stilte villig opp etter å ha pratet sammen. Vi var mye sammen med denne familien og opplevde at det ikke var noe fare. Så ser eg at d har kjøpt nye ting og det er litt dyre ting. Så jeg spør om de har arvet med et smil, og de blir litt rare. Tiden går og vi får et lite brev fra banken om at ting ikke er så bra,vi tar det opp med de og de sier at det var litt så der men at de hadde tatt tak. I dag viser det seg at det var helt feil. De har ikke betalt på lenge og at huset nå må selges, og at vi får problemer selv nå. Og vi har mer enn nok akkurat nå. Så er det noen som har noe å komme med av erfaring på dette? Anonymkode: 4196e...3e0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 At dette kunne skje tok dere vel med som en kalkulert risiko da dere skrev under som kausjonister? Det er for sent å angre nå. Dere får krysse fingrene for at hussalget dekker alle krav. Ellers har dere jo frivillig skrevet under på at dere er medansvarlige for restgjelden. Anonymkode: bdccb...0b1 18
Juniper Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Dette var sørgelig, og er akkurat grunnen til at man ikke skal stille opp som kausjonist. Når bankene ikke stoler nok på personen til å gi de lån, hvorfor skulle du da gjøre det? I forhold til veien videre, så anbefaler jeg dere å høre på podcasten til Dave Ramsey. Han har hjulpet mange med å ta tak i økonomien, og det er en del gode poeng som kan hjelpe dere videre. Fokuset nå må være å finne ut hvordan dere får en mer solid økonomi, og hvordan dere skal håndtere denne ekstra gjelden uten å bukke under i dragsuget. Kondolerer, og lykke til. 10
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #4 Skrevet 4. februar 2020 Det du skisserer her er jo skoleeksempelet på at man ALDRI under noen omstendighet skal kausjonere for noen. Anonymkode: 7bf6c...d3e 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #5 Skrevet 4. februar 2020 1 time siden, Juniper skrev: Dette var sørgelig, og er akkurat grunnen til at man ikke skal stille opp som kausjonist. Når bankene ikke stoler nok på personen til å gi de lån, hvorfor skulle du da gjøre det? Det var egeandelen de trengte hjelp til ikke hele lånet da. 1 time siden, Juniper skrev: I forhold til veien videre, så anbefaler jeg dere å høre på podcasten til Dave Ramsey. Han har hjulpet mange med å ta tak i økonomien, og det er en del gode poeng som kan hjelpe dere videre. Fokuset nå må være å finne ut hvordan dere får en mer solid økonomi, og hvordan dere skal håndtere denne ekstra gjelden uten å bukke under i dragsuget. Kondolerer, og lykke til. Anonymkode: 4196e...3e0
Juniper Skrevet 4. februar 2020 #6 Skrevet 4. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var egeandelen de trengte hjelp til ikke hele lånet da. Anonymkode: 4196e...3e0 Ja. Men det er jo en grunn til at bankene vil at folk har såpass kontroll på pengene at de legger seg opp egenkapital. Jeg føler veldig med deg her. Var ikke ment ufint fra min side. Håper dere slipper unna å betale mye av dette. Det må være veldig tøft å få dette i fjeset. 6
Eneri Skrevet 4. februar 2020 #7 Skrevet 4. februar 2020 Dere må ha en tett dialog med banken ang totalgjeld vs taksten på huset. Da kan dere kanskje se mer for dere hva slags økonomisk smell dere står overfor. Er det snakk om tvangssalg i bankens regi, eller skal de styre med salget selv? Dersom de skal selge selv, kan dere påvirke til at de bruker advokat som er en rimeligere løsning enn megler slik at de sitter igjen med mer etter hussalget? (Dette kommer jo an på hvor man bor. I min lille by er boligmarkedet så oversiktlig at jeg tror ikke meglere har så mye større kontaktflate overfor aktuelle kjøpere enn en advokat vil ha) Jeg tenker også at de bør selge de dyre tingene de har og bruke dette til å gjøre opp for seg overfor dere hvis hussalget ikke dekker alt. Det er heller ikke urimelig at de som har fått brukt dere som kausjonister tar seg ekstrajobb for å betale tilbake restgjeld. Parallelt med dette må dere forberede dere på å håndtere høyere gjeld. Knip inn forbruket, sjekk om dere kan få mer inntekter gjennom ekstrajobb/overtid i eksisterende jobb/høyere stilling hvis deltidsjobb, leie ut hytte/del av egen bolig, bytte til rimeligere bil, gå over fra to til en bil osv. Forlenge avdragstid på eget lån. Utrolig kjip situasjon dere har havnet i. Jeg tenker dere må være SVÆRT åpne om at dette rammer dere hardt slik at de som har fått både seg selv og dere i uføret anstrenger seg for å minimere skadene dere påføres. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #8 Skrevet 4. februar 2020 Har ikke erfaring med mislighold. Vi har kausjonere for samtlige av barna våre og syntes det var en kjempefin mulighet. Vi hadde ikke mulighet til å gi eller låne de penger, men hadde nedbetalt eget lån ganske bra. Dette var en gylden mulighet for alle. Anonymkode: 1126f...3db 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #9 Skrevet 4. februar 2020 5 timer siden, Eneri skrev: Dere må ha en tett dialog med banken ang totalgjeld vs taksten på huset. Da kan dere kanskje se mer for dere hva slags økonomisk smell dere står overfor. Er det snakk om tvangssalg i bankens regi, eller skal de styre med salget selv? Dersom de skal selge selv, kan dere påvirke til at de bruker advokat som er en rimeligere løsning enn megler slik at de sitter igjen med mer etter hussalget? (Dette kommer jo an på hvor man bor. I min lille by er boligmarkedet så oversiktlig at jeg tror ikke meglere har så mye større kontaktflate overfor aktuelle kjøpere enn en advokat vil ha) Det er utrolig tregt salg der de bor, jeg tok kontakt med meglere og det de sier er at boliger over 3 mill er vanskelig å få solgt hvis ikke det er helt nytt. Og det blir en del over den summen vi hadde håpet Jeg tenker også at de bør selge de dyre tingene de har og bruke dette til å gjøre opp for seg overfor dere hvis hussalget ikke dekker alt. Det er heller ikke urimelig at de som har fått brukt dere som kausjonister tar seg ekstrajobb for å betale tilbake restgjeld. Ja gjett om. Jeg har i dag satt opp en plan som er ekstremt streng. Tok lærdom av svenske luksusfellen og av den grunn skal alt av verdi selges. Parallelt med dette må dere forberede dere på å håndtere høyere gjeld. Knip inn forbruket, sjekk om dere kan få mer inntekter gjennom ekstrajobb/overtid i eksisterende jobb/høyere stilling hvis deltidsjobb, leie ut hytte/del av egen bolig, bytte til rimeligere bil, gå over fra to til en bil osv. Forlenge avdragstid på eget lån. Ja hva kan vi stramme inn der, vi har heldigvis ikke stort forbruk fra før, og noe lengre arbeidsdager er uaktuelt. Vi har snakket med vår bank og heldigvis er det en bank som er service innstilt. Så vi vil ikke miste vår egen bolig, vi får strammere økonomi men ikke verre enn at vi kan håndtere det med litt godvilje. Utrolig kjip situasjon dere har havnet i. Jeg tenker dere må være SVÆRT åpne om at dette rammer dere hardt slik at de som har fått både seg selv og dere i uføret anstrenger seg for å minimere skadene dere påføres. Anonymkode: 4196e...3e0
TBergh Skrevet 5. februar 2020 #10 Skrevet 5. februar 2020 Hei Her er lenken til finansavtaleloven, som regulerer kausjonsforhold https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46 Gå til nedenforstående kapittel Kapittel 4. Kausjon I. Innledende bestemmelser § 57. Virkeområde Bankene har en frarådingsplikt vedrørende kausjon. Banken skal forsikre seg om at kausjonisten kan betjene kausjonsbeløpet på lik linje med et tilsvarende lån. Hvis banken ikke kan dokumentere at de har foretatt en slik beregning, da øker sjansene for å slippe unna deler elle hele kausjonsansvaret. Eller hvis det viser seg at du nå ikke kan betjene kausjonsbeløpet, da har ikke banken gjort jobben. Banken må sjekke at du som kausjonist kan betjene kausjonsbeløpet, i hele perioden som lånet og kausjonen løper. Ba banken om selvangivelse, lønnsslipper fra deg, som dokumentasjon for at du ville kunne klare å betjene kausjonsansvaret. Sjekk betalingshistorikken til de du kausjonerte for. Tidligere betalingsanmerkninger, inkassosaker. Da skulle du ha blitt opplyst om dette. Sjekk hva slags type kausjon som er brukt. Det finnes tre typer kausjoner Disse er: Kausjon 2 – to typer + pluss en til. Selvskyldnerkausjon - Simpel kausjon og Realkausjon. Selvskyldnerkausjon Dette er hentet fra https://jusleksikon.no/wiki/Kausjon Der det foreligger en selvskyldnerkausjon vil kreditor kunne gå på kausjonisten(e) med en gang et forsøk på å få betaling hos hovedskyldneren ikke fører frem, uavhengig av om vedkommende rent faktisk kan betale. Det kan således sies at kausjonisten garanterer både for debitors betalingsevne og betalingsvilje. Simpel kausjon En erklæring som en kausjonist undertegner som garanti for oppfyllelse av visse økonomiske forpliktelser for en annen person. Ved bruk av simpel kausjon må kreditor ved eventuelt mislighold først søke dekning hos skyldneren, før kreditor kan kreve noe fra kausjonisten. Ved simpel kausjon er det derimot bare betalingsevnen det garanteres for. Her må kreditor før han kan gå på kausjonisten(e) gjennomføre visse tiltak for å få hoveddebitor til å betale, slik at det er på det rene at han ikke er i stand til å gjøre opp for seg. Realkausjon En person som stiller realkausjon er en som stiller sidesikkerhet for et lån i realverdier. Dvs. tilleggssikkerhet i tillegg til kausjonen. Det vil være omsettelige verdier, f.eks. fast eiendom. Realkausjonist er når flere enn låntaker har hjemmel til boligen. Medeieren(e) må undertegne avtale om realkausjon som innebærer at de stiller sin ideelle andel av boligen til sikkerhet for lånet (3. mannspant). Hver medeier må undertegne en egen avtale. Avtale om realkausjon innebærer ikke personlig gjeldsansvar for kausjonisten, men kun at banken kan søke dekning for sitt krav i hele den pantsatte eiendommen. Snakk med de du kausjonerte for spør hva som har skjedd. Spør om de har søkt om betalingsutsettelse, avdragsfrihet eller andre avvik fra den opprinnelige nedbetalingsplanen, eller endringer som fraviker fra den opprinnelige låne/nedbetalingsavtalen. Hvis noe av dette har skjedd, uten at du har blitt informert, øker sjansen til å komme ut av kausjonsansvaret. Ta kontakt med banken å få til en nedbetalingsavtale, på restgjelden. Hvis banken vurderer å ta tvangspant/pant i din bolig, da er ofte det neste skitt at banken begjærer boligen solgt på tvangsauksjon. Da blir boligen din truet. Dette kan utløse det som kalles Rettshjelpsforsikring, i ditt forsikringsselskap. De aller fleste har dette i innboforsikringen. Det er en beløpsgrense oppad, og en egenandel. Hvor mye dette er i kroner og øre, vet jeg ikke. Kausjonisten trer inn i kreditors sted. Jeg gir et eksempel da jeg tror dette da vil være lettere å forstå. Jeg låner kr 100 000, - etthundretusen. Du kausjonerer for hele dette beløpet Jeg nedbetaler til gjelden er kr 80 000,- Du må nå betale kr 80 000,- Det beløpet, du må betale som kausjonist kan du kreve at jeg tilbakebetaler til deg, inkludert forsinkelsesrente og alle andre omkostninger du har i forbindelse med innkreving av de kr 80 000,- du har betalt. Det heter nemlig at «kausjonisten trer inn i kreditors sted med de samme rettigheter og plikter som den opprinnelige kreditor hadde» Dette betyr i ytterste konsekvens at du kan gå til namsmannen å kreve/begjære trekk i deres inntekt. Her vil du trenge hjelp av advokat. Sjekk om du undertegnet samme dato som lånet ble gitt. Var låntaker til stede når du undertegnet kausjonserklæringen? Ble alle dokumentene undertegnet i banken? Er det flere datoer på lånedokumentet. Inneholder lånedokumentet, vedrørende kausjonserklæringen en ordlyd á la «og ethvert mellomværende» Hvis det gjør det, ble du fortalt hva dette betød for deg i praksis? Men les finansavtaleloven. Kopier den over i en tekstbehandler, eller gå å kjøp en kommentarutgave eller en utgave som heter noe slikt som Lov om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven) i praksis eller lignende. Sjekk med nettbokhandelen Akademika. Jeg har kjøpt flere bøker og de ble sendt fraktfritt) Her er lenken https://www.akademika.no/ De har to utgaver skrevet av de samme. Den ene er digital (kr 865) og den andre er i bokform (nedsatt fra kr 1 399,- til kr 1 147,-) Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe en av disse utgavene. Du kan også leie tid på et bibliotek for å bruke hele Lovdata. Her kan du søke på slike saker som det du har møtt på. Jeg er hverken jurist eller advokat. Skulle gjerne vært mer hobbyadvokat, men dette er en sak det er for alvorlig til at amatører skal drive å «leke» med å komme med «gode juridiske råd» Jeg kan bitte litte grann om kausjon. Det jeg kan er stort sette det du har lest. Men en ting vet jeg. Sjekk lånedokumentet og kausjonserklæringen opp mot hver andre. Avvik mellom låneavtale, eller feil, så som klokkeslett, datoer, sidenummerering osv. vil kunne bygge opp under at banken ikke har gjort jobben sin. Flere små feil, rot, vil svekke bankens troverdighet og hvis du eventuelt skal bestride kausjonen. Hevder at du undertegnet utenfor banken lokaler, og banken nekter for det. Håper du skjønner det jeg har skrevet og at det kan være til litt hjelp. Du må gjerne kontakte meg på dette forumet igjen, med mere du lurer på, så skal jeg se hva jeg kan finne ut. Men søk også på nettet. Kontakt forsikringsselskapet angående rettshjelpsforsikring Kontakt advokat. Du sier bare at du har kausjonert. Ikke hva slags type kausjon. Hvis det er en vanlig kausjon, så vær klar over at det er kort vei for banken til å få pant i din bolig. Banken vil da hevde at de gjør dette for å sikre beløpet. Gjør banken dette så gjør de dette for å selge boligen din på tvangssalg. Dette har jeg vært borti før, flere ganger. "Nei da, vi skal ikke selge boligen på tvang, vi skal bare sikre beløpet vi. «Neste dag er boligen solgt på tvang». Vet ikke hvilke forutsetninger du har til å ta tak i dette, lese i bøker osv. Har du muligheten og forutsetningene, ta tak i saken. Engasjerer du advokat må du også følge med, da alle kan gjøre feil, glemme forveksle, misforstå osv. Ta med dette til advokat, så du ikke glemmer, i tillegg så ikke advokaten glemmer noe. Slik som sagt tidligere alle kan gjøre feil Lykke til Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #11 Skrevet 5. februar 2020 13 minutter siden, TBergh skrev: Men les finansavtaleloven. Kopier den over i en tekstbehandler, eller gå å kjøp en kommentarutgave eller en utgave som heter noe slikt som Lov om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven) i praksis eller lignende. Sjekk med nettbokhandelen Akademika. Jeg har kjøpt flere bøker og de ble sendt fraktfritt) Her er lenken https://www.akademika.no/ De har to utgaver skrevet av de samme. Den ene er digital (kr 865) og den andre er i bokform (nedsatt fra kr 1 399,- til kr 1 147,-) Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe en av disse utgavene. Du kan også leie tid på et bibliotek for å bruke hele Lovdata. Her kan du søke på slike saker som det du har møtt på. Vil anbefale å bruke enhver annen bokhandel enn akademika. De er så absolutt dyrest! Ark eller adlibris er som regel billigere. Anonymkode: 0ec56...75a 1
TBergh Skrevet 5. februar 2020 #12 Skrevet 5. februar 2020 Hei. Takker for tipset Med vennlig hilen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå