Dixie Skrevet 7. juni 2005 #1 Skrevet 7. juni 2005 Hei. Jeg har fått spørsmål om å overta en 2 år gammel hund, og har veldig lyst. Har tenkt på å anskaffe meg hund lenge, men kviet meg litt for "valpe"tiden... Men hvordan er det å overta en hund man ikke har hatt som valp? den vil fortsatt kunne bli knyttet til meg? Og hvordan skal jeg gjøre det enklest mulig for den å slå seg til ro?? Hva annent skal jeg huske på? Har aldri hatt hund før... Trorn nesten sikkertninniniprosnentsikkert at jeg vil ha han!! Han er kjempesøt og skal være med meg på jobb hver dag!!
Gjest Gjest 1.2.3. Skrevet 7. juni 2005 #2 Skrevet 7. juni 2005 Bra at du vil gi hunden et nytt hjem. men,det å ha hund er et stort ansvar. Husk at hunden fortjener å få leve et godt å meningsfylt liv. Ved overtakelse av hunden anbefaler jeg en tur til veterinær for helsesjekk ev. vaksinering. Snakk med tidlige eier om det du lurer på vis det er mulig. :-) :-) :-) :-) LYKKE TIL
AvaAdore Skrevet 7. juni 2005 #3 Skrevet 7. juni 2005 om du er forberedt på all tid og oppmerksomhet en hund trenger, så ser jeg ikke noe problemer med å ta over en hund på 2 år. Kanskje ikke så lurt å slippe den løs ute i begynnelsen og slikt naturligvis.. Og hunden vil "med tiden" knytte seg til seg. Den vil nok lete etter den gamle eigeren sin i begynnelsen, men det går over etter en stund.. åh, bare for nysgjerrighets skyld, hva slags hund er det Lykke til!!!
Gjest Teletubbien Skrevet 8. juni 2005 #4 Skrevet 8. juni 2005 Du skriver ikke så mye om hvorfor du blir tilbudt hunden, om du kjenner den fra før el... Bare vær klar over at det ofte er en grunn til at hunder blir omplassert/solgt/gitt bort, og en to år gammel hund som har div uvaner kan være en virkelig utfordring. Hvis du ikke har hatt hund fra før kan det fort bli en utrivelig opplevelse. Aner ikke hvor mye du vet om det å ha hund eller hvor mye hjelp du får, men som sagt- som regel er det en grunn til at hunden gis bort!!! Ta nå i allefall rede på hvorfor først...
Gjest Dixie i.i Skrevet 8. juni 2005 #5 Skrevet 8. juni 2005 Hei hei!! Nå har jeg vært hundeeier siden i går ettermiddag, og foreløpig går det veldig bra... Kjenner hun som eier han, og det er ikke fordi han er en problemhund at han gies bort. Men noen ganger forandres bosituasjonen til folk, uansett om man vil eller eller ikke... Han er en Parson Jack Russel Terrier.... Hentet han i går, han er veldig sosial og glad i alle mennesker og fulgte med meg med en gang. Var litt rastløs hjemme i leieligheten min, men etter en lang tur, en ny pipeleke og et grisøre var alt bare bra. Han la seg til å sove i den nye sengen sin når jeg la meg og lå der til kl. 5 i dag morges, tror han våknet av en dørm eller noe, tasset litt rundt og bjeffet 2 ganger før han la seg i sengen igjen og lå der til vi skulle stå opp. Han ville ikke ha noe å spise til frokost, men det hadde jeg regnet med. Nå ligger han under pulten min på jobb og er en engel!! Vi får bare krysse fingrene og håpe det fortsetter sånn!!
lillesky Skrevet 8. juni 2005 #7 Skrevet 8. juni 2005 Så flott!! Selv har jeg en jack russel terrier, og de er jo ganske like disse to rasene. De er veldig livlig og sosiale, så tror ikke du skal få noen problemer med han! Vår hund, som også er hann, er fire år nå. Og først nå begynner han å bli voksen! Så jeg tror du har et par år til å forme han. Selv om det er koselig med valp, så er det et slit ja, egentlig har du sluppet unna litt av det verste nå. Husk å gi han mye oppmerksomhet, og vær litt streng, han skal skjønne at du er sjefen i huset. Jack russel er så livlige og glade, så jeg tror nok han vil binde seg fort til deg! Vi har hatt flere forskjellige folk som har passet vår hund, og han slår seg ned hos dem med en gang. At han får være med deg på jobb er supert!! Lykke til, Dixie, fortell gjerne mer! (har du dagbok?)
Gjest Violetta Skrevet 8. juni 2005 #8 Skrevet 8. juni 2005 Jeg har erfaring med overta voksne hunder, jeg har selv overtatt to voksne hunder. Nå var dette schæfere, og det kan hende dette er spesielt for dem, men jeg kan likevel dele min erfaring. Begge disse omplasserte hundene ble veldig knyttet til meg. Jeg har inntrykk av at hunder som blir omplasset lett blir veldig knyttet til ett spesielt menneske, og kanskje blir litt engstelig for forandringer. Begge mine hunder reagerte på den måten. Det var ikke det at de ikke ble knyttet til andre i familien, men det var helt spesielt med deres tilknytning til meg. Ellers var begge flotte hunder, og de aksepterte fort flyttingen. Hunder er greie sånn, de blir som oftest glade i dem som har dem uansett...
Gjest Dixie i.i Skrevet 11. juni 2005 #9 Skrevet 11. juni 2005 Liten oppdatering.... Det går stort sett veldig greit, ligger å ser på han nå, der han sover søtt i sengen sin. Stakkars, han har hatt en lang dag i dag, vi har vært ute hele dagen og han fikk løpe løs sammen med hunden til en venninne av meg! Hun hadde en STOR risenznauser tispe (skriver det helt sikkert feil) men som var kjempesnill. Han var litt ypp i begynnelsen, men hun brydde seg ikke om det og så løp de runst og koste seg. Det eneste som bekymrer meg litt er at ha spiser dårlig. Ikke sjans til å få i han hundeforet på morgnen, så det blir en skive med leverpostei. Et godt stykke utpå kvelden vel han endelig ha kveldsforet sitt. Da har jeg tilbudt han der 2-3 ganger (tar det bort om han ikke spiser det). Men i dag ville ha ikke ha det i det hele tatt... Enten så er han litt deppa (men virker ikke sånn) elleer så husker han at kjæresten min prøvde å ha markkur i foret hans i går.... Ellers så var han mett av alle de smaksprøvene han klarte å tigge til seg i dag... Ga han en grisehale i sted som han tygger på så da har han jo fått i seg noe iallefall.... Håper det iallefall går over snart, synes det er ekkelt at ha ikke spiser,særlig siden jeg synes han er litt for tynn nå... Har jo kjøpt akkuratt samme for som han fikk sør, så...
lillesky Skrevet 12. juni 2005 #10 Skrevet 12. juni 2005 Min hund har alltid spist dårlig. Han sulter seg, i håp om at det kommer noe deiligere enn tørrfôret. Men nå har jeg begynt å gi han mat en gang om dagen (ca. midt på dagen, men det går sikkert an å gi på morran, bare ikke kvelden). Også blander jeg tørrfôret med LITT våtfôr, ikke mye, men det er nok til at han sluker all maten!
Cherie Skrevet 12. juni 2005 #11 Skrevet 12. juni 2005 Russel er lure skapninger. Ikke skjem ham bort. Han skjønner tegninga fortere enn du aner. Kan hende det er litt lite matlyst i overgangsfasen......Kan hende det er løpske tisper i nabolaget .. så lenge han drikker synes jeg du skal holde deg hard. Ikke no leverposteiskiver og grisehaler .....
Gjest Bhsiltsk Skrevet 16. juni 2005 #12 Skrevet 16. juni 2005 Hvis jeg husker riktig, så er ikke de hunden sånn kjempestore, vel? Og hvis han får griseører og haler og godbiter og greier, og leverposteiskiver til frokost, så er det ikke kjemperart at han ikke spiser på kvelden. Husk også på at han ALDRI skal ha mat en time før og etter høy aktivitet. Og den skiva med leverpostei på morgenen... Den gjør ham ikke godt. Han får ikke det han skal ha av næring ved å spise brødmat. Brødmat generelt skal visst ikke være så veldig bra for hundemager anyway.
Gjest Dixie i.i Skrevet 16. juni 2005 #13 Skrevet 16. juni 2005 Nei nei nei, han får jo ikke skive, godterier og grisehaler til frokost da. Men han har fått 1/2 skive loff med leverpostei til frokost, fordi jeg synes det er for ille å gå på tom mage helt til kvelden. Eller så har han fått grisehale på kvelden, fordi han alt var nytt og han ikke var vant til å bo i blokk OG fordi han ikke spiste noen ting, og det fikk jeg litt vondt av. Men nå har han slått seg mye mer til ro, spise hundemat både til frokost og på kvelden. Og jeg vet at han ikke skal gjøre så mye etter mat da. Vi går morgen tur, ca 20 min, så får han mat mens jeg dusjer. Så drar vi på jobb... Går bitte liten tisse tur etter jobb. Så går vi lang tur sånn i 6 tiden. Så spiser han mens jeg lager middag. Også liten tissetur før man skal sove... Selv om jeg ikke har hatt hund før, har jeg hatt egen hest i 15 år, og enkelte ting er jo det samme da...
lillesky Skrevet 16. juni 2005 #14 Skrevet 16. juni 2005 Et lite sidespor: hvor ofte skal hunder ha mat? Og når er det best å gi dem mat? Har en liten, men livlig jack russel terrier.
Gjest Dixie i.i Skrevet 16. juni 2005 #15 Skrevet 16. juni 2005 De de anbefalte meg var litt om morgnen og mer på kvelden
Gjest Bhsiltsk Skrevet 16. juni 2005 #16 Skrevet 16. juni 2005 Her står det litt om hvilke foringsrutiner andre her inne har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå