Arwen Skrevet 7. juni 2005 #1 Skrevet 7. juni 2005 Vi skal prøve oss på totalt felles økonomi en stund. Føler at det passer oss best i tillegg til at vi får bedre oversikt over pengen våre. Jeg skal "rydde" opp litt inne i mine skandiakontoer slik at det passer best. Har tenkt at vi må ha en bilkonto (forsikringa kommer nemlig bare en gang i året) Vi må ha en reserve konto hvor vi har penger hvis vaskemaskina går eller noe og så må vi ha en sparekonto i tillegg til brukskontoen. Noe jeg har glem da? Tar gjerne i mot tips og råd fra andre som har felles økonomi. Vi har egentlig hatt det i alle år, og penger har aldri vært noe vi har kranglet om så regner jo med at dette går freit det også.
aline Skrevet 7. juni 2005 #2 Skrevet 7. juni 2005 regningskonto. ikke at jeg har felles økonomi, men regningskonto er alfa omega for min del.
Arwen Skrevet 7. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2005 Vi trekker regninger fra brukskontoen vi. Hvordan bruker du regningskontoen? :oops:
aline Skrevet 7. juni 2005 #4 Skrevet 7. juni 2005 jeg setter over eksakt beløp for månedens regninger dit med en gang jeg får lønn, så legger jeg inn månedens regninger enten med autotrekk derfra eller legger dem inn fortløpende ettersom de kommer. sånn sett har jeg alltid penger til månedens reginger og har kun det på brukskontoen som faktisk er til bruk.
Fakse Skrevet 7. juni 2005 #5 Skrevet 7. juni 2005 Vi har satt opp et budsjett over samtlige regninger som kommer i løpet av året. Så har vi lagt sammen hvor mye det blir i løpet av et år. Deler det beløpet på tolv, og det vi får da setter vi inn på regningekontoen hver måned når lønna kommer (litt større beløp da, det kommer alltid noe man har glemt å tenke på så det er greit med en buffer). Det betyr at vi har tatt høyde for alle slags utgifter, også de som kommer bare en gang i året. I tillegg til regningekontoen har vi en brukskonto hver (men siden dere skal ha felles vil dere kanskje ha en brukskonto med to kort?), og en sparekonto som er både til vanlig sparing og til uforutsette utgifter. Sparer ikke veldig mye på vanlig konto, men setter inn på BSU og betaler ekstra ned på lån.
Arwen Skrevet 7. juni 2005 Forfatter #6 Skrevet 7. juni 2005 Vi skal sette oss ned og lage et budsjett snart også. Skal prøve å få regnet ut alle kviteringer jeg, det var ganske lurt. Skal nemlig sansynligvis kjøpe oss et større sted å bo, og da må vi se hvor mye penger vi har. Har jo levd totalt uforsiktig de siste årene økonomisk :o
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2005 #7 Skrevet 7. juni 2005 Vi har et virrvarr av kontoer... - Vi har en BSU konto hver, selvsagt (må jo makse ut det vi kan der), i tillegg til en vanlig sparekonto (setter av 10 prosent av all lønn). - Så har vi en utgiftskonto hvor regningene går ut fra. - En felles brukskonto hvor matpenger, kafebesøk etc går ut fra. - Så har vi hver vår lommepengekonto - Mannen har en egen sparekonto til et større prosjekt Så vi har faktisk åtte kontoer... (Og i tillegg har vi kontoer for skatt og moms og feriepenger, men det er fordi vi driver for oss selv)
Pepita Skrevet 7. juni 2005 #8 Skrevet 7. juni 2005 Vi har delt økonomi, men noe sammen. Har hver vår brukskonto, sparekonto, regningskonto og BSU, + en regningskonto sammen til husleie, strøm, adsl, forsikring +++.
Malama Skrevet 7. juni 2005 #9 Skrevet 7. juni 2005 Vi har felles økonomi, men ikke felles konto. Han har sin brukskonto, der kommer hans lønn inn, og der har han bankkort. Også har han BSU-konto. Jeg har BSU-konto, og tre konti i Skandiabaneken. Det er egentlig et par for mye for mye, men vi har bare hatt det sånn fra før vi møttes. Hos oss fungerer felles økonomi slik at om pengene står på en konto med mitt navn, eller en konto med hans navn er totalt uvesentlig, det er uansett våre penger. Regninger betaler den av oss som logger på nettbanken når det kommer noen, maten betaler somregel han (mens jeg pakker ned varene, rett og slett fordi han ikke klarer å pakke sammen fornuftig, eller ikke gidder lære seg det, så lenge jeg gjør det for ham) eller den av oss som handler om vi finner på å handle alene. Ideelt vil jeg si man "trenger" hver sin BSU-konto for maks utnyttelse av den muligheten, og en sparekonto (i alle fall dersom man har en bank som har sparekonto, skandiabanekn har jo lik rente på alle konti. Jeg har sparekonto bare for jeg ikke like å ha alle sparepengene på brukskontoen i tilfelle jeg skulle minste bank-kortet eller noe sånn.) Sparekonto ekstra viktig dersom man er av den typen som bruker de pengene som er på brukskontoen. Da trenger man også en regningskonto. Også en brukskonto, som begge har bankkort til. Om man har en konto hver eller en konto med to kort burde ikke bety så mye dersom man i hverdagen holder en grei oversikt, og "den som har penger betaler" evt. Hvor mange konti dere trenger avhenger vel litt av hvor strukturerte dere er, behovet for en regningskonto, bla (for meg blir det bare stress) Men BSU, for begge, sparing, bruk, og evt regningskonto. Slik jeg ser det.
Gjest gjesta Skrevet 7. juni 2005 #10 Skrevet 7. juni 2005 Vi har felles matkonto. Hver måned så setter vi inn et avtalt beløp hver. Den summen skal brukes på mat/vaskeartikler/toalettpapir mm. Er det lite igjen på slutten av måneden så bruker vi bare mindre. Begge har vi Visakort til kontoen. Ville i tillegg hatt en regningskonto slik som de andre foreslår her. Andre konti etter lyst og behov. Jeg vil gjerne ha en feriekonto
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2005 #11 Skrevet 7. juni 2005 Vi har en felles brukskonto. Dit overfører vi hver måned en viss sum til husleie/lån, telefon, bredbånd, bil osv. samt en pott til felles mat og fornøyelser. Utover det har vi hver vår brukskonto, så når jeg går på shopping eller ut alene betaler jeg fra denne kontoen. Ellers har jeg BSU og en sparekonto.
Gjest Embla s Skrevet 7. juni 2005 #12 Skrevet 7. juni 2005 Her er det en hovedkonto (som alle pengene kommer inn på i utganspunktet), med visa-kort til. Dagen etter lønn trekkes et ganske stort beløp til regningskonto og et mindre beløp til sparekonto/krisekonto. Alle regninger betales fra regningskontoen. Dermed er det lett å finne ut hva som går iløpet av et år, og lett å lage budgett neste år. Siden noen perioder er tyngre en andre, vil det jevne seg ut i det lange løp, men i starten opplevde jeg at regningskontoen kunne gå tom. Da lånte jeg fra sparekontoen! Sparekontoen er en reservekonto som kan brukes til å spe på med hvis det er noe ekstra en måned. For meg fungerer dette systemet veldig godt! Synes det lett blir vanskelig med flere kontoer, og med en liten smule selvdisiplin (ikke overføre fra regningskontoen når brukskontoen er tom og man har lyst på nye sko ) fungerer dette veldig bra! Skulle jeg gjort forandringer, måtte det være å opprette enda en sparekonto, øremerket ett eller annet, siden den jeg har er mer som en krisekonto som aldri blir veldig stor. Kunne også vært greit med visakort til regningskontoen, siden mange ting må betales på stedet (tannlege, bilreperasjoner, osv).
Miranda Skrevet 7. juni 2005 #13 Skrevet 7. juni 2005 Vi har satt opp et budsjett over samtlige regninger som kommer i løpet av året. Så har vi lagt sammen hvor mye det blir i løpet av et år. Deler det beløpet på tolv, og det vi får da setter vi inn på regningekontoen hver måned når lønna kommer (litt større beløp da, det kommer alltid noe man har glemt å tenke på så det er greit med en buffer). Det betyr at vi har tatt høyde for alle slags utgifter, også de som kommer bare en gang i året. I tillegg til regningekontoen har vi en brukskonto hver Vi gjør det på nøyaktig samme måte. Det gjør at det alltid er det samme beløp vi skal betale hver måned, samtidig som vi vet hvor mye vi har i "lommepenger". På regningekontoen setter vi også av til service på bilen, samt vedlikehold til huset.
Veslejenta Skrevet 7. juni 2005 #14 Skrevet 7. juni 2005 Nå har ikke vi felles økonomi på den måten at vi har felles konti. Men vi deler på utgiftene sånn cirka.. -Jeg har en konto hvor det kommer lønn inn, og som det går en del avtalegiro fra. Denne kontoen har jeg kort på, men det brukes kun i krisesituasjoner. -En konto som jeg overfører penger til og hvor jeg har kort. -En BSU konto hvor det blir satt inn hver måned. -En ordentlig sparekonto, med kun 12 uttak, hvor jeg setter inn en tusenlapp eller to hvis jeg har mulighet den måneden. -En buffer/feriekonto hvor jeg setter inn det jeg tror jeg kan klare å spare den måneden, men med fritt antall uttak, slik at jeg fører over til brukskonto hvis det kommer en stor regning eller jeg skulle trenge mere penger av en annen grunn. Jeg har valgt å ha to banker, min lokalbank og skandiabanken. Grunnen til at jeg har valgt å beholde min lokalbank er at skandiabanken ikke tilbyr BSU pluss at jeg kjenner mange av de som jobber i lokalbanken personlig. Jeg har valgt å gjøre å ha kontiene mine på denne måten, fordi jeg tror at jeg klarer å legge av mest mulig penger på den måten. Har jeg alt på brukskontoen, er det lett å bruke de opp. Vet jeg derimot at jeg har ca 1000 kroner uka til mat, klær og diverse, er det enklere å holde orden. Det fine med skandiabanken, er at man lett kan lage kontier til alt mulig. Slik at man for eksempel kan ha to sparekonti, en til ferier og en som buffer for uforutsette utgifter..
Gjest Gjesten Skrevet 8. juni 2005 #15 Skrevet 8. juni 2005 Vi har en felles brukskonto som vi setter inn penger på når det begynner å bli tomt. Denne kontoen blir brukt til mat og regninger. Husleien går ikke av denne konten, den tar vi annenhver mnd. Elles så har vi begge hver vår brukskonto, sparekonto og BSU-konto. Når vi nå skal gifte oss regner jeg med at vi oppretter en felles sparekonto og som vi kan sette inn pengegaver på slik at vi holder dem adskilt fra de andre pengene våre og enkelt kan se hvor mye vi kan handle for.
Malama Skrevet 8. juni 2005 #16 Skrevet 8. juni 2005 Vi har en felles brukskonto som vi setter inn penger på når det begynner å bli tomt. Denne kontoen blir brukt til mat og regninger. Husleien går ikke av denne konten, den tar vi annenhver mnd. Elles så har vi begge hver vår brukskonto, sparekonto og BSU-konto. Når vi nå skal gifte oss regner jeg med at vi oppretter en felles sparekonto og som vi kan sette inn pengegaver på slik at vi holder dem adskilt fra de andre pengene våre og enkelt kan se hvor mye vi kan handle for. Men hun ville vite om hvor mange konti de trenger for FELLES økonomi, og da er det ikke sånn "vi betaler husleia annenhver gang, og har egen konto til eget forbruk", men at pengene er FELLES, uanvhengig av hvem som har tjent dem. Så å svare på hvor mang konti man har når man ikke har felles økonomi, gir vel ikke helt de svarene hun ber om?
Furstina Skrevet 8. juni 2005 #17 Skrevet 8. juni 2005 Vi är gifta och har: - varsitt lönekonto/brukskonto - gemensamt räkningskonto - gemensamt sparkonto sen har jag ett långsiktigt sparande i en kapitalförsäkring sedan tidigare och min man en litet fondsparande. Varje månad för vi över pengar till räkningskontot när lönen kommer (mannen får lön den 15:e, jag den 25:e), då vet vi att vi alltid har täckning för räkningarna och så har var och en ett eget konto att handla på. Vi köper ungefär lika mycket mat i månaden och om någon skulle få slut på pengar för vi över. Helt gemensam ekonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå