Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg har lite lyst å la mitt barn få Snap, selv om det straks er 13... Kan jeg si nei? Noen som har gjort det? 

Aldersgrensen er jo 13, og presset fra omgangskrets er stort, så spørsmålet er hvor konservative og kjip kan jeg være i forsøk å skåne? 

Synes det er en idiotisk app som kan brukes både til mobbing, seksuell krenkelse og salg av rusmidler.. Å tidstyv også.. 

Anonymkode: dc1ab...ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du dansk?

Anonymkode: ecf7f...e7e

• Liker 1
Skrevet

En på 13 må ikke få det, nei. 
Har ingen gode svar ellers, men blir det slik at barnet ditt får det, sørg for å inngå avtaler om feks: alltid vise hvem hun/han legger til, eller alltid ha muligheten til å se hvem vedkommende snakker med (ikke nødvendigvis om).. 

Skrevet

Du kan jo ha et krav om at stedtjenesten ikke er lov å ta i bruk! At trettenåringen må ha et navn som ikke inneholder sitt eget navn, eller forkortelse f.eks.

Anonymkode: 3ec04...120

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg har lite lyst å la mitt barn få Snap, selv om det straks er 13... Kan jeg si nei? Noen som har gjort det? 

Aldersgrensen er jo 13, og presset fra omgangskrets er stort, så spørsmålet er hvor konservative og kjip kan jeg være i forsøk å skåne? 

Synes det er en idiotisk app som kan brukes både til mobbing, seksuell krenkelse og salg av rusmidler.. Å tidstyv også.. 

Nei.. Før var det 18år..så gikk det bare nedover. Er utrolig mye mobbing,utestenging, for ikke å snakke om all falsk reklame og dritt de ikke trenger å se spm ligger der og du ikke kan ta vekk.. 

Men hun blir vel utfor da. Så ja du burde kanskje gi lov. Bedre med 13år som aldersgrensen er der no enn 8-9-10-11-12 som mange er..Irriterer meg så grundig at noen må ødeleggefor alle andre.. 13.. ikke mindre!

Anonymkode: a7fe3...3fe

Skrevet

Nei. En 13 må ingenting. 

Hvis det finnes et alternativ når mine blir store nok, så får de ikke smarttelefon engang. Så kjip er jeg! 

Anonymkode: bc055...d66

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser poenget, men alle meldingstjenester passer egentlig inn i den beskrivelsen. Viber, WhatsApp, Instagram, Messenger, Telegram osv. Selv om det ikke var like utbredt forekom det på SMS, IRC og anonyme message boards da jeg var skoleelev for 20 år siden. Debatten var den samme, selv om omfanget er større i dag.

Endret av Jdz
Skrevet

Tidstyveri er det i alle fall, uansett alder. Har selv fjernet appen fordi jeg syntes det var helt meningsløst.

Jeg har selv en 19-åring som ellers henger med sosialt, men som selv ikke har ønsket å være på noen sosiale medier. Vi som foreldre var litt betenksomme en stund fordi vi tenkte at han kom til å bli «utenfor» sosialt dersom han ikke var med, men han klarer seg utmerket. 

Tenker 13-åringer fint kan være på snap, men snakk om det i forkant med tanke på at det plutselig opptar tid - og hvor interessert er man egentlig i alt som foregår? Vær åpen, slik at h*n kan fortelle deg om det er kjipe ting h*n eller andre blir eksponerte for der.

Anonymkode: 77ceb...9a4

Skrevet

Det er så typisk å bare henge seg opp i det negative! Snap er et kommunikasjonsverktøy blandt venner, som har stor sosial betydning. Som f. Eks å få en flokk med seg til å møtes på fotballbanen. Eller kunne fortelle noen via bilder og emoji at- nå trenger jeg deg.  Snakk med ungdommer du kjenner og få dem til å vise deg hvordan DE bruker snap, noe som er ganske annerledes enn de ensidig negative bildet du beskriver. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har en 13-åring. Hun maste lenge om snap og var nok en av de siste som fikk det et halvt års tid før 13-årsdagen. 
Det er der mye av kommunikasjonen mellom ungdommene foregår, så det er ikke så enkelt å si nei når de er gamle nok. For eksempel har de klassegruppe etc. Hos oss tror jeg én av 28 har valgt å være utenfor den. Vet ikke hvor greit det føles i ungdomstida. 
Men å forholde seg til aldersgrensene støtter jeg. Har selv en tiåring som føler seg utenfor fordi de fleste gutta spiller Fortnite som han ikke får gjøre. 

Anonymkode: d9ab0...ca6

Skrevet
7 minutter siden, Mousj skrev:

Det er så typisk å bare henge seg opp i det negative! Snap er et kommunikasjonsverktøy blandt venner, som har stor sosial betydning. Som f. Eks å få en flokk med seg til å møtes på fotballbanen. Eller kunne fortelle noen via bilder og emoji at- nå trenger jeg deg.  Snakk med ungdommer du kjenner og få dem til å vise deg hvordan DE bruker snap, noe som er ganske annerledes enn de ensidig negative bildet du beskriver. 

Hva er galt med SMS?

Anonymkode: 656ef...5cf

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

“Konservativt”? “Kjipt”? “Presset”?

Tror spørsmålet er hvor dumt kan en være til å la bar bruker apper som forskning sier er trolig skadelig til mental helse blant voksne. 

Norge er en konformistiske samfunn men her ser mann ulempen.

Anonymkode: 95aff...1c2

Skrevet
58 minutter siden, Jdz said:

Ser poenget, men alle meldingstjenester passer egentlig inn i den beskrivelsen. Viber, WhatsApp, Instagram, Messenger, Telegram osv. Selv om det ikke var like utbredt forekom det på SMS, IRC og anonyme message boards da jeg var skoleelev for 20 år siden. Debatten var den samme, selv om omfanget er større i dag.

Nei nei. SMS IRC or Messages board var ikke designet for å skape avhengighet slik at noen kunne penger på det.....

Anonymkode: 95aff...1c2

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er galt med SMS?

Anonymkode: 656ef...5cf

Har du snap selv? Det er en helt annen kommunikasjonsform. Det er bare vi gamle kjerringer som bruker sms😁

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Mousj skrev:

Jeg ser jo at mitt nå voksne barn på 19 henger med sosialt uten å ha brukt dette. SMS har fungert utmerket for ham.

Må man vise gjennom bilder og emoji at «nå trenger jeg deg»? Hva med å skrive det, eller ringe?

Skrevet
3 minutter siden, Taffel skrev:

Har du snap selv? Det er en helt annen kommunikasjonsform. Det er bare vi gamle kjerringer som bruker sms😁

Gamle kjerringer som er eldre enn meg snapper jo mer enn noen! Det eneste jeg synes var interessant på snap var feriebilder. Morratryner er ikke så interessant. Eller, jeg blir nysgjerrig på hvorfor er dagens morratryne så interessant at det må sendes bilde av vs gårsdagens? 

Skrevet

Alt man blir nektet er mer spennende, og samtidig vanskeligere å snakke med foreldrene om hvis man (fordi man bruker det i smug) opplever noe ugreit. En åpen kommunikasjon og en viss kontroll på bruken må vel være bedre? Sosiale medier kommer man ikke utenom i dagens samfunn, og fornuftig bruk må læres. Vil du ikke heller at barnet skal lære det av deg enn av jevnaldrende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...