Gå til innhold

hvorfor blir tynne mere diskriminert enn overvektige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var med en kollega av meg på cafe idag, og hun er har hatt en spiseforstyrrelse før og er tynn. En kvinne som jeg kjente kom tilfeldigvis inn på samme cafe og hilste på oss. Hun sa til kollegaen min " så tynn du er, du må spise mere!". Det har alltid vært sånn, de som er tynne er redd for å møte nye folk pga folk tror de kan kommentere det. Men hvorfor er det ingen som kommenterer at noen er feite? Hvorfor sier ingen, " så feit du er da! spis mindre. Jeg skjønner ikke, det har alltid vært diskriminering av de som har vært slanke.

Noen synspunkter?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi tynt er idealet. Det er trygt å kommentere, selv negativt. Ingen sier hun veier 5 kilo for mye, mens ingen er redd for å si du må legge på deg noen kilo. De som kommer med disse kommentarene er ofte tykke selv og skulle gjerne vært tynnere. 

Endret av Castor Troy
  • Liker 4
Skrevet

Folk påpeker DEFINITIVT vekten til store mennesker, har du levd under en stein? Og som personen over nevner er det noe helt annet å kommentere det som er idealet.

Anonymkode: 38e19...400

• Liker 17
Skrevet

Både i min omgangskrets privat og på studiet mitt og arbeidsplassen min så er de de feite som får gjennomgå, mens de som til og med ser sykelig tynne ut (snakker ikke vanlig slank, men rett og slett avmagret og bleke ) blir rost opp i skyene for den fantastiske figuren og viljestyrken sin.

Så det gjelder nok ikke alle steder nei. Jag er selv alt for tynn pga anorexi og jo lavere vekt jeg får jo flere komplimenter får jeg. Det er ikke måte på hvor populær jeg blir ( dog kun blant andre kvinner ) jo tynnere jeg blir, og det er alltid like morsomt å fortelle dem at hemmeligheten til denne figuren er en alvorlig sykdom som nesten har drept meg ved flere anledninger 😜

Anonymkode: 8cfb4...40d

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke helt sant 😂 jeg får ofte kommentarer spis mindre og saktere, eller så feit du har blitt. Hvor ofte går du tur egentlig? Om du hadde hvert med på Titanic hadde du foresaket skaden 😅Hadde du da sunket eller flytet. 

Anonymkode: dbc5e...574

• Liker 4
Skrevet

Da jeg vokste opp veide jeg sikkert 10 kilo for lite, frem til jeg var 20 år. Alle i familien sa spis mer, du er så tynn osv. Hadde søstre og andre i familien som veide 10-15 kilo for mye, men de fikk aldri en eneste kommentar 😂

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Castor Troy skrev:

Da jeg vokste opp veide jeg sikkert 10 kilo for lite, frem til jeg var 20 år. Alle i familien sa spis mer, du er så tynn osv. Hadde søstre og andre i familien som veide 10-15 kilo for mye, men de fikk aldri en eneste kommentar 😂

Haha, her og! Er vant med at folk, stort sett fremmede, tar tak rundt håndleddene mine for å måle dem (wtf) og at noe av de første tingene de sier til meg når vi hilser er ting som at jeg ikke kommer til å overleve en runde influensa (wtf igjen), men det er fortsatt like ubehagelig. Og det er super-ubehagelig når vi spiser ute og servitøren spør om jeg ikke skal ha barnemeny i stedet. Jeg elsker mat og spiser masse selv om det ikke ser sånn ut. 🙄

Anonymkode: 8484c...9a0

• Liker 2
Skrevet

Er og tynn og får kommentarer på det. Har alltid hatet det...

De over som påstår tynne aldri får kommentarer på vekta må ha levd på en annen planet 

Anonymkode: 4605c...164

• Liker 5
Skrevet

Så mange mennesker det fins uten sosial intelligens. Seriøst? Hvilke yrker florerer disse kollegaene i?  Normalt intelligente mennesker kommenterer ikke andres utseende på den måten. Og hvorfor tynne får høre det oftere, er nok fordi å være tynn er mer akseptert. Så mye dumhet ute og går. Nesten til å bli redd av 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk påpeker DEFINITIVT vekten til store mennesker, har du levd under en stein? Og som personen over nevner er det noe helt annet å kommentere det som er idealet.

Tynne folk får definitivt mer kommentarer. Jeg som er feit får aldri høre det, mens venninna mi som er tynn får høre at hun må spise mer, er så tynn, snart bare bein igjen, må få kjøtt på kroppen..... Lever du under en stein kanskje? Feite klager over at de blir diskriminert men sannheten er at de som er tynne får kommentarer på vekten og kropp HELE TIDEN. 

Anonymkode: df278...b36

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, mellomtomater67 skrev:

Men hvorfor er det ingen som kommenterer at noen er feite? Hvorfor sier ingen, " så feit du er da! spis mindre. Jeg skjønner ikke, det har alltid vært diskriminering av de som har vært slanke.

Noen synspunkter?

Hvorfor setter du to grupper opp i mot hverandre?  

Jeg har vært både under- og overvektig, og kommentarer fikk jeg uansett vekt.

Forskjellen lå i typen kommentarer jeg fikk, og fra hvem.

Ved undervekt var familie og venner bekymret for helsen min, og ba meg spise mer, mens bekjente sa at jeg så flott ut.  Fremmede la ikke merke til meg, og kom ikke med kommentarer.

Ved overvekt gikk kommentarene på utseendet og personlighet. Stikkene var ofte kamuflert som (hval)humor.  Fremmede kunne snakke bak ryggen min, lavt men så høyt at de var sikre på at jeg hørte hva de sa.   Jeg ble oftere ignorert av ansatte på butikker, "vi har ikke din størrelse her" fikk jeg høre når jeg var på en butikk for å kjøpe en gave.

Begge grupper får kommentarer. Ta på deg en "fat suite " og ta en tur ut som feit, og du vil raskt merke forskjellen på diskrimineringen som tynne og overvektige opplever.  Å late som om diskriminering av overvektige ikke eksisterer er bare ignorant.

Anonymkode: f7183...71e

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at alle er enige om at det er slemt. Ingen bryr seg om stygge kommentarer rettet mot tynne

• Liker 1
Skrevet

De blir ikke diskriminert!! Overvektige blir gjerne diskriminert, de er gjerne like kvalifisert som den slanke som får jobben i klesbutikken, etc. 
Da jeg var tynn, fikk jeg også kommentarer. Fra folk som var større enn meg. Jeg avskrev det som misunnelse. 

Anonymkode: f6122...9d0

• Liker 1
Skrevet

Kommentarer som dette er stygt og uoppdragent. Dette er ikke diskriminering. Det er noe annet. 

• Liker 1
Skrevet

Har selv blitt holdt rundt håndleddet første gang jeg skulle hilse på noen. De tok hånden min med sin éne, og tok rundt håndleddet mitt med andre hånden.. Snur seg så til min kjæreste og spør "mater du henne ikke"? Har opplevd kommentarer fra både nær familie og bekjente, men dette tok kaka.. Samtidig: Tynne får nok flere kommentarer, men tykke får nok flere blikk i det skjulte.. Ingen av delene er ok, men tror ikke det er vits i å "konkurrere" om hvem som har det værst.

Anonymkode: 92db5...caf

• Liker 2
Skrevet

Den store forskjellen er kanskje at overvekt er noe folk gjerne snakker nedlatende om bak ryggen til vedkommende, ofte på en latterliggjørende måte med fokus på utseendet. 

Generelt i samfunnet er det dessuten soleklare linjer på at tynn=pen, tjukk=stygg og det lærer barna tidlig. Et av barna i min omgangskrets kom engang hjem fra skolen (var kanskje 9-10 år da) og vi snakket om fugler og hun sa at hun syntes dompapen var veldig pen og la til "selvom den egentlig ikke var det fordi den var så tjukk, men den hadde så fine farger".. Dette er det "vi" lærer barna. 

Anonymkode: 69598...7da

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...