Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag pga vedvarende høyt blodtrykk. Måtte ta masse spesial-blodprøver, som bla skulle legges på is, sendes til hormonlaboratorium osv. Fikk to beholdere eg skulle samle urin frå 2 døgn oppi.

Fikk også rekvisisjon på røntgen av nyrer, men da eg ringte for å bestille snakket de noe om MR, og at det var en "spesiell undersøking".

Nokon som kan forklare meg meir om hva dette går ut på?

:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir trillet inni en stor trommel så skanner de igjennom der det trengs på kroppen din.

Skrevet
MR Magnetisk resonanstomografi, bildefremstilling vha. magnetisk resonans. Brukes også om selve fenomenet magnetisk resonans

klippet herfra

Gjest Formosiss
Skrevet

MR betyr magnetresonanstomografi, og er en "røntgenundersøkelse" som ikke bruker røntgenstråler. Denne metoden er spesiell fordi man ser muskler, nerver og hele "pakken".

Du blir enten kjørt inn i en lang trommel, eller en mindre trommel (for å ta MR av hoftene og ryggen var jeg i en liten trommel, for å ta av foten var jeg i veggen i en lang trommel(!)) - det er ganske trangt der, men dersom du er klaustrofobisk så har du alltid en knapp du kan trykke på dersom noe skjer, og du har konstant kontakt med folkene i rommet ved siden av.

MR bråker veldig, så du får hørselsvern eller sov-i-ro. I tillegg tar MR veldig lang tid; alt fra 1/2 time til 1 time. Jeg brulte 35 minutter på hofte/rygg, men 45 på foten.

Når man skal ta bilde av innvoller, tror jeg ganske så sikkert at man setter inn kontrastveske.

Lykke til; det er ikke farlig! :-)

Skrevet

På røntgen ser de bare knokler og ben, på MR kan du også se "bløtere" organer. Haha - innser at medisinsk terminologi ikke er min sterkeste side...

Skrevet

her står det enda mer. bla dette:

MR maskiner gjør ikke bruk av røntgenstråler, men lager i stedet bilder på bakgrunn av registrering av elektromagnetisk energi som stråler ut fra atomkjerner i pasienten. Normalt stråler det ikke ut elektromagnetisk energi fra atomkjerner i mennesker. For å få atomkjernene til å stråle ut energi, anbringes pasienten i et kraftig magnetisk felt. Samtidig pulser man radiobølger med en bestemt frekvens gjennom pasienten. Visse typer atomkjerner reagerer på denne pulsingen ved å ta opp i seg radiobølgeenergi og endrer da sitt bevegelsesmønster (såkalt kjernespinn). Skrus radiobølgene av, vil atomkjernene gå tilbake til sitt opprinnelige kjernespinn og avgi den absorberte energi i form av de små mengder elektromagnetisk stråling. Dette kan registreres med følsom elektronisk apparatur og informasjonen brukes til billedframstilling av pasientens indre organer. Teknikken er komplisert og kostbar.
Skrevet

MR gjør ikke vondt, det har ihvertfall jeg hørt. Hvordan det gjøres med kontrastvæske vet jeg ikke.

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg skal på MR for kneet om noen dager, noen som vet om jeg må inn i stor trommel da???jeg har klaaaauuus :roll:

og noen som vet hvor lang tid det tar??

Skrevet
Jeg skal på MR for kneet om noen dager, noen som vet om jeg må inn i stor trommel da???jeg har klaaaauuus :roll:

og noen som vet hvor lang tid det tar??

Jeg var på MR med et kne for 2-3 år siden, og jeg måtte ha en lang trommel.

Fordelen med at det er kneet som skal undersøkes er at ikke hele kroppen må inn i trommelen.

Jeg hadde nstene hele kropppen inni - bortsett fra hodet som såvidt stakk utenfor.

Gjest Klaustrofobica
Skrevet

Jeg skulle på MR for ryggen for en stund siden, men jeg klarte ikke å bli sendt inn i trommelen (Klaus til de grader). Så da ble jeg bare henvist til CT samme dag istedenfor.

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg var inne med hele kroppen i trommelen når jeg tok kneet, og det tok rundt 40-45 minutter. Jeg har også klaustrofobi til de grader, men slapp av - det går bra. De pratet med meg hele tiden, satte på søvndyssende musikk og ba meg holde godt på "panikknappen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...