Gå til innhold

Innafor å låse fryseren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ett seriøst problem med at guttungen går i fryseren og forsyner seg selv med is uten å spørre. Dette resulterer i at vi alltid har mindre is enn vi tror når vi får gjester, og vi ønsker kontroll over kor tid han spiser is. Han er 11 år, og han har fått gjentakende beskjeder om at han skal spør dersom han vil ha is (vi sier ikke ofte nei så lenge det er etter middagen.)

Men nå har vi satt oss til å låse fryseren med is og middager i. Vi har en annen fryser med ting i som F.eks brød og smoothie i som han har tilgang til.

Er det innafor å låse fryseren?
Har dere løst problemet på en annen måte? 

Anonymkode: 44aed...0c5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette en trolletråd? Slutt å ha is i fryseren :vetikke:

Anonymkode: b1582...a54

• Liker 21
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi synes det er kjekt å ha is i fryseren til nevøer og nieser, og til han - så lenge han spør først. 

Skrevet

Slutt å kjøpe inn is🤷🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ D’oh!

Anonymkode: 39aac...406

• Liker 5
Skrevet

Vi synes det er kjekt å ha is i fryseren til nevøer og nieser, og til han - så lenge han spør først. 

Men han har jo vist at han ikke klarer å håndtere at det ligger is i fryseren. Du kan ikke la en 11-åringen gjøre som han vil uten  noen som helst konsekvenser, da blir tenåringstiden et mareritt, og ungen lærer ikke å respektere autoriteter. Jeg skjønner ikke hvorfor is ikke kan kjøpes inn når dere skal ha besøk - og kun da - men hvis du absolutt må ha søtsaker tilgjengelig, så må du finne en annen måte å lære gutten at han ikke kan gjøre som han vil når han får fått nei.

• Liker 28
Skrevet

Slutt å kjøpe inn is🤷🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ D’oh!

Anonymkode: 39aac...406

Som sagt, vi synes det er kjekt å ha is til nevøer og nieser når de kommer på besøk så kommer ikke til å slutte å kjøpe inn is nei. 

• Liker 4
Skrevet

Kjøp inn is når dere forventer gjester vel? 

Anonymkode: 2bec3...0b8

• Liker 7
Skrevet

Men han har jo vist at han ikke klarer å håndtere at det ligger is i fryseren. Du kan ikke la en 11-åringen gjøre som han vil uten  noen som helst konsekvenser, da blir tenåringstiden et mareritt, og ungen lærer ikke å respektere autoriteter. Jeg skjønner ikke hvorfor is ikke kan kjøpes inn når dere skal ha besøk - og kun da - men hvis du absolutt må ha søtsaker tilgjengelig, så må du finne en annen måte å lære gutten at han ikke kan gjøre som han vil når han får fått nei.

Kjøper isen fra isbilen da jeg ikke finner disse i butikken, så kan ikke kjøpes inn når vi bare får besøk dessverre. Men er det virkelig ikke innafor å låse fryseren? 

Skrevet

Selvsagt kan dere låse deres egen fryser i deres eget hus for å unngå svinn 🙄

Anonymkode: 23245...f70

• Liker 49
Skrevet

Lås om det ikke går på annen måte, men hva med å la ham betale for is som han tar når det ikke er lov?

Anonymkode: 04c1e...cc5

• Liker 6
Skrevet

Kjøp inn is når dere forventer gjester vel? 

Som sagt, kjøper isen fra isbilen så det er ikke like lett. Vet ikke alltid når vi får besøk uansett, har åpne dører 

• Liker 1
Skrevet

Ja, men hadde det ikke vært lettere å kun handle inn is når dere vet at dere skal ha det til dessert eller før dere får folk på besøk?

Eller la han måtte bruke egne lommepenger for å erstatte om han tømmer alt? Eventuelt si at dere skal ha is til dessert når dere vet at han har tømt alt, og konsekvensen blir søndagsmiddag uten dessert. Kanskje han lærer å ta hensyn til andre om han er den som gjorde at ikke andre fikk dessert for at han var grådig å spiste alt selv.

• Liker 1
Skrevet

Kjøper isen fra isbilen da jeg ikke finner disse i butikken, så kan ikke kjøpes inn når vi bare får besøk dessverre. Men er det virkelig ikke innafor å låse fryseren? 

Herregud han er 11 år.. 4 åringen min klarer å ta et nei for et nei. Da må du slutte å handle fra isbilen da. 

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, du kan låse fryseren, men det lærer nok ikke sønnen din så mye av. Når han gjør noe som strider direkte mot det han har fått beskjed om (stjeler is), så må det komme en eller annen konsekvens på det. Jeg ville tenke at det var naturlig at dere sluttet å ha is, men siden det er uaktuelt må du finne på noe annet. Det ville være naturlig om han fikk nei når han spurte om is, fordi han allerede hadde vært og tatt, f.eks.  

• Liker 9
Skrevet

Lås frysaren. Det er fint at det også er ein annan frysar der han kan finne sunne alternativ.

• Liker 5
Skrevet

Tror ikke det vil ha så mye for seg å låse den. Da vil han lære seg å dirke den opp eller stjele godis fra kjøkkenskapene istedet. Tror heller dere bør lære ham konsekvenser av å gjøre noe som dere har sagt at han ikke får lov til. Inndragning av goder, straffarbeid, mulkt eller trekk i ukelønn. 

Anonymkode: c7fa4...7db

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, du kan låse fryseren, men det lærer nok ikke sønnen din så mye av. Når han gjør noe som strider direkte mot det han har fått beskjed om (stjeler is), så må det komme en eller annen konsekvens på det. Jeg ville tenke at det var naturlig at dere sluttet å ha is, men siden det er uaktuelt må du finne på noe annet. Det ville være naturlig om han fikk nei når han spurte om is, fordi han allerede hadde vært og tatt, f.eks.  

... men jeg synes virkelig at riktig konsekvens er å slutte å ha is. Så får dere kjøpe is i butikken når dere skal  ha besøk, og hvis han klager over at det er feil type, så er han MER ENN gammel nok til å få vite at det er fordi han ikke klarte å la være å spise av den andre. 

• Liker 14
Skrevet

Tydeligvis vanskelig å la være innkjøp fra isbilen.......

Anonymkode: 900a1...614

• Liker 6
Skrevet

Du må få sperrene inne i hodet til barnet, ikke fysisk.

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det enkle er ofte det beste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...