Gå til innhold

Dna-test (myheritage) avslørte utroskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok en dna test hos myheritage for et års tid siden. I dag fikk jeg mail om en slektning. Jeg vet hvem han er, datteren hans er på min alder. Jeg spurte mamma om dette og hun sa at det var rart, for vi er inngiftet i slekt. Hans onkel var gift med min farfars søster. Men så forteller hun meg at det har vært spekulert i om min far egentlig har en annen far. Og vedkommende er onkelen til han jeg fikk dna treff med. Så nå har vi vel fått det bekreftet da... Med mindre det er noen annen måte vi kan være i slekt. 

Jeg har tenkt mye på dette i dag. Lurer på hvem som har visst. Farfar? Farmor? Den egentlige faren? Tantene og onklene mine.  Lurer på om pappa har blitt forskjellsbehandlet. Tenker på at tantene bare er halvtantene mine. Lurer på om det har vært frivillig eller om han voldtok henne? (Mye alkohol i bildet). Lurer på om de hadde et langvarig forhold? Min kjære farmor var altså utro med mannen til svigerinna si... De er døde alle sammen, så jeg får ikke noen svar. Frister å snakke med en tante, men jeg vet ikke om jeg tør. Mamma vil nok ikke at jeg sier noe om dette, kan fort bli drama. Jeg spurte om pappa visste, og han ville ikke snakke om det sa hun.  

Noen som har vært i lignende situasjon? Jeg føler plutselig at jeg ikke er den jeg trodde.  Jeg er ikke en ____ (sett inn passende etternavn). Farfar er ikke i familie med meg. 

Anonymkode: f25bc...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at du tenkte nøye gjennom alle konsekvenser en slik DNA-test kan ha for deg og hele din familie før du tok den. Det er det eneste ansvarlige å gjøre. Man tar ikke en slik test som kan ha så store ringvirkninger uten å ha tenkt nøye gjennom det på forhånd og ha diskutert det med familien, som jo vil bli påvirket. Så spørsmålet er da hvordan du tenkte før du tok testen og om det egentlig har endret seg nå? Hva sa din far og andre av hans slektninger om hvor mye de ønsket å få vite, da du diskuterte den forestående testingen med dem? 

Anonymkode: fbc9f...0c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting er det i min slekt også. Jeg har forstått at utroskap var ganske normalt (også) i den tiden.... 

Anonymkode: 46c51...fc2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at du tenkte nøye gjennom alle konsekvenser en slik DNA-test kan ha for deg og hele din familie før du tok den. Det er det eneste ansvarlige å gjøre. Man tar ikke en slik test som kan ha så store ringvirkninger uten å ha tenkt nøye gjennom det på forhånd og ha diskutert det med familien, som jo vil bli påvirket. Så spørsmålet er da hvordan du tenkte før du tok testen og om det egentlig har endret seg nå? Hva sa din far og andre av hans slektninger om hvor mye de ønsket å få vite, da du diskuterte den forestående testingen med dem? 

Så du mener at, fordi andre i familien kanskje har hemmeligheter, så må man spørre dem før man tester sitt eget DNA? Jeg forbeholder meg retten til helt selv å velge om jeg ønsker å teste mitt DNA. Det er ikke min jobb å holde på andre folks hemmeligheter, det er ikke en byrde jeg har bett om, og det er ikke retferdig åpålegge meg dette.

Anonymkode: 35daf...4f7

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid noe rart i slekta til alle, Sa test-resultatet at han hadde en spesifikk relasjon til deg?

Ulempen med å ta slike dna-tester er at hemmeligheten kvinner bærer innimellom ikke er like hemmelig lenger.

Anonymkode: 0327c...0a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er alltid noe rart i slekta til alle, Sa test-resultatet at han hadde en spesifikk relasjon til deg?

Ulempen med å ta slike dna-tester er at hemmeligheten kvinner bærer innimellom ikke er like hemmelig lenger.

Anonymkode: 0327c...0a2

Den sa firmenning til seksmenning. 0,6 % felles dna. Onkelen hans er i såfall farfaren min. Så han blir vel pappas fetter da? Datteren hans er min tremenning? Hmmm, kanskje det ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men hvordan finner de slekt i sånne tester? Må flere ha testet i familien da eller? 

Har vurdert dette, men litt betenkt pga hva som kan dukke opp.. 

Anonymkode: 91bbd...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tester seg, og så kan det dukke opp treff med andre som har testet seg.  Får også vite hvor i verden du kommer fra. 

Jeg har ei dame som treff, som er pappas kusine, og hun har jeg 7,4 % delt dna med. Og det står fetter 1-2 generasjon(er) forskjøvet. Hun har jo likt slektskap til meg som mannen i hovedinnlegget mitt. Jeg vet ikke hvordan gener fungerer,  men siden det er så stor forskjell i %, så kanskje ikke pappa har en annen far allikevel, kanskje det er fjernere slektskap?

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at, fordi andre i familien kanskje har hemmeligheter, så må man spørre dem før man tester sitt eget DNA? Jeg forbeholder meg retten til helt selv å velge om jeg ønsker å teste mitt DNA. Det er ikke min jobb å holde på andre folks hemmeligheter, det er ikke en byrde jeg har bett om, og det er ikke retferdig åpålegge meg dette.

Ja, selvfølgelig. En slik test vil kunne føre til store konsekvenser for slektninger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den sa firmenning til seksmenning. 0,6 % felles dna. Onkelen hans er i såfall farfaren min. Så han blir vel pappas fetter da? Datteren hans er min tremenning? Hmmm, kanskje det ikke stemmer...

0,6% felles DNA er det jeg har til fjern slekt i USA, som er etterkommere av noen brødre og søstre av tippoldeforeldre. 
Dere kan være i fjern slekt på flere sider. Det er ganske normalt at folk som er fem og seksmenninger danner par, uten at de vet at de er i slekt. 

Dersom vi ser på halvparten av dette, - altså ca 0,3 så får jeg en gjeng tilfeldige folk fra Irland og Skottland, som har etternavn fra Nord Irland og Hebridene, + Cork i Irland. Hvorfor? Fordi alle mine oldeforeldre og besteforeldre kommer fra steder i Norge der folk var aktive i viking ( og noen tok antagelig med seg damer til Norge) fordi en del av slekta, langt tilbake var Jarler på blant annet Orknøyene og fordi en del skotter emigrerte til Norge, da de skiftet styre fra norsk. 

Jeg har altså ikke arvet spesielt mye fra en slektning, jeg har arvet litt fra både siden fra Lofoten/ Vesterålen, litt fra de som kommer fra Trønderlagskysten og Mørekysten, litt fra vestlendingene og litt fra helgelendingene. 

Disse Irene og skottene har til gjengjeld mye skandinavisk DNA. 

De « lærde» sier at vestlendinger og nordlendinger har mye «skotsk DNA» , pga denne ferden, mellom de britiske øyer og Norge.

Det morsomme er at det ser ut til at de som om den Irske delen, er noe jeg stort sett har til felles med de samme som hører til den delen som stammer fra vestlandet og det meste av skottene har jeg til felles med slekt fra Lofoten og Vesterålen. 

Anonymkode: d9971...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo skjønne at det er en mulig konsekvens. Som du nå har oppdaget er ikke ditt DNA bare ditt, men hele slekta di sitt.

Anonymkode: 2989f...bf6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har dere jo ikke samme farfar. Da burde det jo gjennomsnittlig ligge nærmere 25% samme DNA 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far fikk bekrefter hvem som var biologisk far via my heritage 🙂 den familien var ikke særlig fornøyd med det ( kona + halvsøsken). Faren min er da eldst av søsknene. Faren var allerede død, da. Men pappa har fått ro i sjela, og det er helt fantastisk. 

Anonymkode: 2be4f...094

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik DNA fungerer. Du deler DNA med alle dine slektninger. Ved å ta en slik test gir du bort informasjon om alle dine slektninger til et selskap som kan bruke den informasjonen til hva de vil.

Anonymkode: 48f06...d7e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo skjønne at det er en mulig konsekvens. Som du nå har oppdaget er ikke ditt DNA bare ditt, men hele slekta di sitt.

Hva mener du med "som jeg nå har oppdaget"? Jeg er fult klar over at jeg har arvet mitt DNA fra min biologiske slekt. Likevel ser ikke jeg hvordan jeg skal være pålagt å spøre dem før jeg eventuelt skulle testet meg, på samme måte som jeg ikke forventer å bli spurt om noen av mine slektninger skulle ønske å teste seg selv.

Dersom jeg ønsker å teste mitt DNA, så gjør jeg det. Jeg skjønner selvfølgelig at jeg ved å gjøre det kan komme til å oppdage ting jeg ikke vet, likevel mener jeg at det er min rett å teste mitt eget DNA dersom jeg ønsker det. Retten til å kjenne sitt eget opphav står sterkt, denne retten er faktisk nedfeldt i menneskerettighetene. Dermed mener jeg at jeg er ved min fulle rett til å undersøke, helt uavhengig av hva andre i slekta måtte mene om det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike ting er det i min slekt også. Jeg har forstått at utroskap var ganske normalt (også) i den tiden.... 

Anonymkode: 46c51...fc2

Jeg hørte på radioen for en stund siden at 15% av danskene har en annen far enn han de tror er faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, ro ned krisemaksimeringa! Det du har oppdaget er ikke utroskap i nær familie. Da hadde prosenten vært mye høyere, som andre sier! 
Få time hos legen din og be han forklare dette for deg om det plager deg veldig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...