Gå til innhold

Bare meg som mener at om man tar opp forbrukslån og makser kredittkort, da bør bankene kunne kreve penger av deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPWaQV/cecilie-fjellhoey-i-retten-jeg-ville-ha-gjort-det-igjen

Bankene kan ikke beskytte naive som Fjelløy mot seg selv. Det sier seg selv at det blir bare for dumbt. 

Hun har ingen comeback fra dette. Absurd om hun skulle vinne frem mot långivere i denne saken. Da er det fritt frem for alle og enhver og la seg lure.. Ingen får da ansvar for noe, andre kan bare betale for deg..

– Hvorfor dro han på nattklubber og dyre restauranter hvis han var befant seg i en trusselsituasjon? spør advokat Hilde Larsson.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 3.2.2020 den 21.13, ansvarlig_borger skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPLoQ5/svindlet-av-simon-leviev-saksoekt-av-fire-norske-banker

Bare meg som mener at dette er helt ok? Makan til naivitet, om jeg makser kredittkort og skylder på nigeriasvindlere, skal jeg da kunne skylde på bankene?? 

Kredittkortrenter er så høye at det burde være forbudt. Vi snakker om 24% og sånn, og det er ågervirksomhet. Jeg mener at bankene bør ta en god del av støyten.

Skrevet

Bankene hadde kontaktet henne flere ganger, men hun unngikk dem. 

De hadde bare vært sammen i kort tid. Ble hun forelsket i han eller livsstilen hans? All den luksusen kan gjøre de fleste blind, men for meg henger det ikke på greip. Hvis han var så rik, så hvorfor måtte han be henne om penger? Ikke faren eller andre slektninger? 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, bonsaijenta skrev:

Bankene hadde kontaktet henne flere ganger, men hun unngikk dem. 

De hadde bare vært sammen i kort tid. Ble hun forelsket i han eller livsstilen hans? All den luksusen kan gjøre de fleste blind, men for meg henger det ikke på greip. Hvis han var så rik, så hvorfor måtte han be henne om penger? Ikke faren eller andre slektninger? 

Jeg tipper forelsket i livsstilen. En søkrik person vil ikke be henne ta store lån for å gi ham penger. Varsellampene burde startet å blinke for lenge siden. Jeg føler med henne at hun ble svindlet i kjærligheten, men ikke at hun tok opp de lånene. De må hun tilbakebetale.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke problemet, hun har ikke blitt truet på livet her. Hun ble betale alt tilbake med renter. Om bankene ønsker å være snille må de gjerne det.

• Liker 3
Skrevet
På 4.2.2020 den 8.20, Summerbreeze skrev:

Bankene er ikke helt uskyldige i dette. Lånene som har blitt tatt opp i dette tilfellet er forbrukslån og siden det ikke er noe pant på slike lån har bankene heller ingen sikkerhet for at de blir betalt inn, derav den høye renten. Bankene burde også ha skjønt at hun ikke klarer å betjene så mange forbrukslån og dermed fraråde henne fra å ta det opp. Dette er også lovpålagt av bankene ved slike tilfeller

Både bankene og personer bør stå fritt til låne så mye de vil til hvem de vil. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Thepig skrev:

Både bankene og personer bør stå fritt til låne så mye de vil til hvem de vil. 

Du tenker det er lurt at hvem som helst skal få låne penger av bankene? Selv de som ikke har sjans til å betjene det?! De som ikke klarer å betjene lånene sine kommer til å leve et miserabelt liv som gjeldsslaver

Og hvem tenker du skal ta regningen når banken aldri får pengene?

Skrevet
1 time siden, Summerbreeze skrev:

Du tenker det er lurt at hvem som helst skal få låne penger av bankene? Selv de som ikke har sjans til å betjene det?! De som ikke klarer å betjene lånene sine kommer til å leve et miserabelt liv som gjeldsslaver

Og hvem tenker du skal ta regningen når banken aldri får pengene?

Helt riktig, bankene bør bære den risken selv, ikke skattebetalerne, som under finanskrisen  Låner de til mange dårlige betalere vil de gå konk til slutt når ingen redder de. Da vil bankene la vær å låne ut til dårlige betalere.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Thepig skrev:

Helt riktig, bankene bør bære den risken selv, ikke skattebetalerne, som under finanskrisen  Låner de til mange dårlige betalere vil de gå konk til slutt når ingen redder de. Da vil bankene la vær å låne ut til dårlige betalere.

Det ender jo bare med at alle de som benytter seg av banken må betale ned på andre sin gjeld, fordi de ikke evner til å betale den selv.
Under dårlige tider blir renta satt ned i håp om å frigi flere midler blant forbrukerne. Hadde ikke dette skjedd hadde det blitt enda dårligere tider, og dermed er det en risiko banken må ta i håp om å ikke tape enda mer

Skrevet (endret)
1 time siden, Summerbreeze skrev:

Det ender jo bare med at alle de som benytter seg av banken må betale ned på andre sin gjeld, fordi de ikke evner til å betale den selv.
Under dårlige tider blir renta satt ned i håp om å frigi flere midler blant forbrukerne. Hadde ikke dette skjedd hadde det blitt enda dårligere tider, og dermed er det en risiko banken må ta i håp om å ikke tape enda mer

Nei, bankene vil selvsagt ikke låne ut usikre lån hvis de vil holde seg igang, tviler på at de vil gå konk. De andre som har gjeld i banken vil bli overført til andre banker.

Endret av Thepig
  • Liker 3
  • 4 uker senere...
Skrevet

Leste nå denne artikkelen på vg.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WbAO9a/tindersvindler-offer-doemt-til-aa-betale-banker

For de som ikke orker å klikke inn og lese. En kjent tindersvindler latet som han var i fare for den norske kjæresten sin. Den norske kjæresten tok opp 2 millioner i forbrukslån og overførte til svindleren. 

Nå prøver hun å slette gjelden hos de forskjellige bankene fordi hun og advokaten mener avtalen var ugyldig, pga hun tok låneopptak i frykt for at «kjæresten var i fare».

Er det bare meg eller blir dette helt feil? Kunne aldri falt meg inn å ta lån og overføre millioner av kroner til en fyr som sier han er sønn av milliardær. Synes absolutt ikke hun fortjener å få slettet denne gjelden.

meninger?

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke hun burde få slettet gjelden. Hun tok opp disse lånene, så at hun var godtroende burde ikke være noe grunnlag for å få slettet den. Da får hun heller rette et krav mot han, og håpe at hun får noe tilbake.

• Liker 3
Skrevet

Hun tok opp lånene frivillig. En får da ikke slettet gjelden fordi hun ikke kan betale tilbake. Hun får selge evt bil og leilighet.

Bankene skal ha pengene.

• Liker 1
Skrevet

En god dom! Man må lære seg at man kan ikke bare ta opp lån og ikke gjøre opp for seg! :) Grattis til samfunnet for at folk fortsatt må ta ansvar for egne handlinger. Og ja, jeg misliker svindleren like mye.. Men dama må ta ansvar for egne handlinger! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 timer siden, Honey Dew skrev:

Hun tok opp lånene frivillig. En får da ikke slettet gjelden fordi hun ikke kan betale tilbake. Hun får selge evt bil og leilighet.

Bankene skal ha pengene.

Enig, ingen tvang henne til det. Hun fikk heller ikke sin bank-id stjålet.

Hun var bare som kvinner gjennomsnittlig: lot seg lure av rikdom og overfladisk verdier.

Hun fremstår jo ikke som så veldig lur heller da, når hun lar seg så lett lure. Privatfly etc.

Endret av Nyttig
Skrevet

Aldri gi fra deg den pinkode til bank-kort eller nettbank til noen som helst. Ektefelle, familie, kjæreste, samboer eller barn; aldri!!

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Nyttig skrev:

Enig, ingen tvang henne til det. Hun fikk heller ikke sin bank-id stjålet.

Hun var bare som kvinner gjennomsnittlig: lot seg lure av rikdom og overfladisk verdier.

Hun fremstår jo ikke som så veldig lur heller da, når hun lar seg så lett lure. Privatfly etc.

Tror de fleste kvinner ikke lar seg lure av sjarlataner.

Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Tror de fleste kvinner ikke lar seg lure av sjarlataner.

Gjennomsnittet av kvinner tiltrekkes av rikdom og materialisme hvertfall. Det kan vi si 100% sikkert.

Skrevet (endret)
1 time siden, Nyttig skrev:

Aldri gi fra deg den pinkode til bank-kort eller nettbank til noen som helst. Ektefelle, familie, kjæreste, samboer eller barn; aldri!!

Hvorfor sier du det her? Det er ingen som har lånt ut kodebrikke eller noe. Fjellhøy tok selv lån og kredittkort i ti forskjellige banker og ga alt til svindleren. I dagens VG står det at dette begynte allerede etter EN måneds bekjentskap!! Hvor dum er det egentlig lov å bli? Du har kjent en fyr i fire uker, og begynner å bare gi han penger i hundretusen kroners klassen og fortsetter opp til en million!?

Endret av Million
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...