Gå til innhold

Er dette lovlig? Utleie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du kan bli sagt opp da.. 

Anonymkode: 94812...e44

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har lov til det om det står i leiekontrakten at han har leid ut til en person. To personer gir mer slitasje,om strøm er inkludert,brukes det mer strøm mm. Det spørs på kontrakten.

Anonymkode: 6a6bc...9cb

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan definerer man det? Så lenge de sover i samme seng, kan jeg ikke skjønne at det skal finnes noen forskjell på om en bollig er egnet for et eller to mennesker. Om de ikke hadde vært et par så kan jeg forstå det, om det ikke er tilrettelagt for to senger, men som kjærester skal det mye til å påstå at den ene kan bo, men ikke den andre. 

Anonymkode: a5ed9...232

Det kommer bl.a ann på størrelse på soverom og oppholdsrom. Inneklima vil jo være betraktelig endret med to i rommet ifht bare en. 

Anonymkode: a8cb5...f61

• Liker 3
Skrevet

Leiligheten jeg leier er 60 kvm og jeg betaler strøm og vann selv. Har sagt ifra til utleier og han sa nå at han må si oss opp. Det står ingenting i kontrakten om at det bare kan bo en person der. Hva skal jeg gjøre?

ts

Anonymkode: 870fa...e6f

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten jeg leier er 60 kvm og jeg betaler strøm og vann selv. Har sagt ifra til utleier og han sa nå at han må si oss opp. Det står ingenting i kontrakten om at det bare kan bo en person der. Hva skal jeg gjøre?

ts

Det er risken for å ikke betale økningen av husleien. Du burde nok kommunisert med huseieren før du lot kjæresten flytte inn. 

Anonymkode: 613a1...cbc

• Liker 3
Skrevet

Fytti hvor mye jeg gleder meg til å kjøpe leilighet når jeg leser hvor mange rasshøl av utleiere det er der ute! 

• Liker 22
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg ville ærlig talt vært glad for å slippe og leie videre hos en sånn fyr. Hadde med glede funnet meg noe annet!

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står ingenting om dette i kontrakten. Ts

Det eneste han har lov til er å øke prisen etter konsumprisindeksen, og da kun dersom det har gått minst ett år siden du startet leieforholdet eller sist gang prisen ble økt.

Du skriver at du leier en leilighet for 9000 i måneden, da kan jeg ikke se at det er urimelig bruk at det skal bo to der (som noen foreslo hvis det var en liten hybel).

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli sagt opp da.. 

Anonymkode: 94812...e44

Det er faktisk sinnsykt vanskelig å si opp en leietaker. Da skal du ha gode grunner! Var borti en sak der det var samlivsbrudd og mannen ønsket å flytte inn i leiligheten over garasjen for å være nær barna. Men hun som leide der kunne ikke finne seg noe tilsvarende til samme pris og hadde et barn i barnehage. Ergo tapte de saken. Leieboer ble boende og mannen måtte finne seg noe annet. Derfor jeg ALDRI leier ut på ubestemt tidspunkt men maks 1 år av gangen. Da får jeg sett leiligheten en gang hvert år og kan selv velge om jeg vil fortsette leieforholdet med personen/personene eller ikke. Vil man flytte er det jo greit. Men hvis det ikke står noe om at det ikke skal inn flere er det bare å stå på sitt. 

Anonymkode: 9e22d...b09

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk sinnsykt vanskelig å si opp en leietaker. Da skal du ha gode grunner! Var borti en sak der det var samlivsbrudd og mannen ønsket å flytte inn i leiligheten over garasjen for å være nær barna. Men hun som leide der kunne ikke finne seg noe tilsvarende til samme pris og hadde et barn i barnehage. Ergo tapte de saken. Leieboer ble boende og mannen måtte finne seg noe annet. Derfor jeg ALDRI leier ut på ubestemt tidspunkt men maks 1 år av gangen. Da får jeg sett leiligheten en gang hvert år og kan selv velge om jeg vil fortsette leieforholdet med personen/personene eller ikke. Vil man flytte er det jo greit. Men hvis det ikke står noe om at det ikke skal inn flere er det bare å stå på sitt. 

Anonymkode: 9e22d...b09

Men Ts og kjæresten har vel ikke barn.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Ts og kjæresten har vel ikke barn.

Ts har allikevel et sterkt vern som leietaker. Så lenge kontrakten ikke er tidsbegrenset må ts ha gjort noe galt for å bli oppsagt - eller eier må selv ha behov for å bo der.

Sitert fra tidligere link/ https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/oppsigelse-av-leieforhold

Sitat

Leietaker har det man kaller oppsigelsesvern. Derfor er det viktig at man som utleier har en saklig grunn til å si opp leieboeren. Saklig grunn til oppsigelse av leieforhold kan være:

• Leietaker ikke har stilt med depositum eller annen godkjent sikkerhet
  • Leietaker betaler ikke husleien
  • Leietaker betaler uregelmessig
  • Leietaker bryter ordensregler
  • Leietaker gjør forandringer i boligen som han ikke har lov til
  • Leietaker vedlikeholder ikke boligen
  • Leietaker driver med ulovlig fremleie
  • Utleier eller nær familie av utleier skal bruke leieobjektet selv
  • Boligen skal gjennomgå omfattende oppussing
  • Utleier skal selge boligen

•  

Anonymkode: 7d376...72d

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du trenger ikke å gjøre noe. Han har ikke lov til å si opp kontrakten pga dette.

Hvis han prøver så kan du eventuelt ta ham til retten hvia du gidder. Der vinner du.

Anonymkode: c6183...9cf

• Liker 11
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Har du dette skriftlig?, i så fall så kommer han ingen vei med oppsigelse da dette ikke er gyldig grunnlag.

Hvis han sender en skriftlig oppsigelse og begrunner den med at du har fått samboer så kan du bare bestride dette og henvise til kontrakten og husleieloven. Du kan også ta kontakt med Husleietvistutvalget hvis du bor i Oslo/Akershus, Hordaland eller Trøndelag.

https://www.htu.no/#

Anonymkode: 1c8c2...748

• Liker 11
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts har allikevel et sterkt vern som leietaker. Så lenge kontrakten ikke er tidsbegrenset må ts ha gjort noe galt for å bli oppsagt - eller eier må selv ha behov for å bo der.

Sitert fra tidligere link/ https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/oppsigelse-av-leieforhold

•  

Anonymkode: 7d376...72d

Jada, utleier kan bare si at han skal bruke hybelen selv, så er ts ute. Jeg regner med at det kun står 1 person i kontrakten og da finner ts noe lignende til den prisen i område. 

TS kan hevde sin rett så mye hun bare vil, men nå har hun skapt dårlig stemning med utleier. Hadde jeg vært henne, hadde jeg ikke villet bodd der lenge. 

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3

Når det kommer til leieøkningen, må det ses på hva som er kontraktsfestet, og i hvilket omfang en til beboer eventuelt fører til merutgifter for utleier, hvis f.eks strøm er inkludert, og vannavgift. -

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Anonymkode: a8644...289

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan definerer man det? Så lenge de sover i samme seng, kan jeg ikke skjønne at det skal finnes noen forskjell på om en bollig er egnet for et eller to mennesker. Om de ikke hadde vært et par så kan jeg forstå det, om det ikke er tilrettelagt for to senger, men som kjærester skal det mye til å påstå at den ene kan bo, men ikke den andre. 

Anonymkode: a5ed9...232

Det finnes det sikkert rettspraksis på. Som du ser over, så ser du at det står i loven. 

Anonymkode: 8a144...6b3

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jada, utleier kan bare si at han skal bruke hybelen selv, så er ts ute. Jeg regner med at det kun står 1 person i kontrakten og da finner ts noe lignende til den prisen i område. 

TS kan hevde sin rett så mye hun bare vil, men nå har hun skapt dårlig stemning med utleier. Hadde jeg vært henne, hadde jeg ikke villet bodd der lenge. 

Han kan ikke bare si det, nei, hvis han da leier ut i stedet for å bruke den selv så er det en ulovlig oppsigelse og TS kan flytte inn igjen. Det er forøvrig ingen hybel. Slike utleiere fortjener smekk på lanken. 

Anonymkode: b9661...d0c

• Liker 16
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det står i kontrakten så har utleier lov til det. Du får finne den frem og lese. 

Ts kan fritt ta inn samboer i leiligheten uten å informere huseier. Husleien kan økes etter 3 år, da til gjengs leie, og det skal varsles 6 mnd i forveien. En gang årlig kan leien justeres etter konsumprisindeksen, som utgjør ca en 100-lapp. Det kan ikke avtales noe i kontrakten som gir leietaker dårligere vilkår enn loven. Lønner seg å lese husleieloven. 

Anonymkode: e0d1f...4dd

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke bare si det, nei, hvis han da leier ut i stedet for å bruke den selv så er det en ulovlig oppsigelse og TS kan flytte inn igjen. Det er forøvrig ingen hybel. Slike utleiere fortjener smekk på lanken. 

Anonymkode: b9661...d0c

Han kan bruke den selv en liten periode, og så leie ut igjen. Ikke noe stress det. 

Anonymkode: 8a144...6b3

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg ville motsatt meg oppsigelse, om du blir oppsagt følg svært nøye med i oppsigelseperioden om leiligheten blir lagt ut på finn.no - eller der hvor du fant den da du leide. Man kan alltids si man skal bruke boligen selv, men ofte er dette bare tull. Om utleier ikke finn ny leietaker første måned taper vedkommende mye leieinntekter, så ofte avslører dei seg ved å legge den ut for ny utleie tett opp til din oppsigelsesdato.

Endret av The_Stig
  • Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...