AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Del Skrevet 3. februar 2020 Hei! Jeg leier en leilighet for 9000 kr per måned. Nå har det seg slik at kjæresten min har bodd her i rundt 2 måneder fordi han solgte huset. Nå krever utleier at kjæresten min skal betale 3000 kr, slik at totalen blir 12 000 i måneden. Vi har delt på husleien de 2 månedene han har bodd her. Bare lurer på om utleier har lov til dette? Kjæresten min fikk 3 uker på seg, ellers måtte han flytte. Anonymkode: 870fa...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #2 Del Skrevet 3. februar 2020 Det kommer vel an på hva som står i kontrakten du har med huseier. Huseier kan velge å heve leien, men du som leietaker skal blant annet forhåndsvarsles om det. Anonymkode: 03948...d9b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Del Skrevet 3. februar 2020 Det høres ikke ut som at det er lov, nei... Men om det står spesifikt i leiekontrakten din at det kun er du som skal bo der, er det en annen sak Anonymkode: 399d6...340 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #4 Del Skrevet 3. februar 2020 Nei dette har han ikke lov til. Anonymkode: 98e49...d9c 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Del Skrevet 3. februar 2020 Ikke uten å forhåndsvarsle. Men ikke naturlig at huseier øker leien, da slitasjen vil bli noe større. Så AT det skjer, overrasker ikke, men dere skulle jo fått skikkelig beskjed. Anonymkode: f7aef...962 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #6 Del Skrevet 3. februar 2020 Hvis det står i kontrakten så har utleier lov til det. Du får finne den frem og lese. Anonymkode: 613a1...cbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #7 Del Skrevet 3. februar 2020 Det står ingenting om dette i kontrakten. Ts Anonymkode: 870fa...e6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Del Skrevet 3. februar 2020 Just now, AnonymBruker said: Det står ingenting om dette i kontrakten. Ts Anonymkode: 870fa...e6f Da kan du forholde deg til husleieloven, han har ikke lov til å gi deg dårligere betingelser enn den. Han har feks ikke lov til å øke husleia fordi slitasjen blir større, som en lenger opp her skriver. Anonymkode: 98e49...d9c 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halap Skrevet 3. februar 2020 #9 Del Skrevet 3. februar 2020 TS: du har en god sak. Iht paragraf 7.1 i husleieloven har du rett til å ta inn samboer eller ektefelle. Så vidt jeg vet er husleieloven ufravikelig. Det betyr at utleier ikke kan gjøre kontrakten strengere enn loven. Du kan lese mer her: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleie-kan-kjaresten-flytte-inn-husleieloven-opptak-i-husstand/ 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hopeful Skrevet 3. februar 2020 #10 Del Skrevet 3. februar 2020 Du har lov til å få deg samboer og eller barn mens du leier. Huseier kan ikke øke leien for at det flytter inn flere der så lenge dere er i familie. Bare stå på ditt. Men jeg har erfart at det er lurt å si fra til huseier. Selv om de ikke kan si noe, så er det greit at de vet hvem som bor i deres hus 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #11 Del Skrevet 3. februar 2020 Hvor godt trives dere der? Hvordan er forholdet til utleier? Hvis du setter deg på bakbeina, kan utleier finne på å si opp leieforholdet. Det blir jo uansett billigere for deg, selv om utleieren krever mer i leie. Anonymkode: 613a1...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #12 Del Skrevet 3. februar 2020 Dette har ikke utleier lov til. Du har rett til å la en kjæreste flytte inn, eller å få barn mens du leier. Det er din sak. Utleier har rett til å øke leien med jevne mellomrom (årlig?) men dette skal varsles på forhånd og leien kan ikke økes med en for høy prosentandel (husker ikke hvor stor økning som er tillatt). Din utleier har dermed gjort to feil her. Han har ingen rett til å nekte kjæresten din å være i leiligheten, og han kan ikke øke leien med 3000 kroner bare fordi han har lyst. Leier du inkludert strøm? Det er i så fall det eneste utleier kan «ta» deg på fordi to personer helt klart bruker mer strøm. Om du leier inkludert strøm, og ønsker å fortsette leieforholdet, ville jeg betalt noen hundrelapper ekstra i strøm for den tiden dere har vært to i leiligheten, og evt bedt utleier skaffe egen måler. Anonymkode: a5c53...cf6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #13 Del Skrevet 3. februar 2020 Min eks utleier krevde mer fordi vi ble 2 i hans hybel. Han krevde også at jeg skulle kjøpe en ny komfyr da den gamle ble ødelagt. Leiligheten var inkludert hans hvitevarer.. Anonymkode: 53512...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantorang1 Skrevet 4. februar 2020 #14 Del Skrevet 4. februar 2020 Leier selv og har endret status fra singel til samboende. Selvsagt bestod husleien som før; loven er preseptorisk, man kan ikke engang lovlig avtale en klausul om økt husleie om flere bor der. Økt husleie fordi du får samboer er altså ulovlig og en privatsak. Krev refusjon eller tilbakehold husleie, du skal forholde deg til leiekontrakten - ikke en sjalu huseiers innfall og innblanding i din sivilstatus 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #15 Del Skrevet 4. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har ikke utleier lov til. Du har rett til å la en kjæreste flytte inn, eller å få barn mens du leier. Det er din sak. Utleier har rett til å øke leien med jevne mellomrom (årlig?) men dette skal varsles på forhånd og leien kan ikke økes med en for høy prosentandel (husker ikke hvor stor økning som er tillatt). Anonymkode: a5c53...cf6 Hver 12 mnd kan leien økes, men ikke mer enn hva KPI har endret seg i samme periode. Det skal da varsles minst 1 mnd før. Alternativt er å endre leien til ‘gjengs leie’, men det forutsetter ingen leieprisendringer de siste 3 årene. Da skal det varsles 6 mnd i forveien. KPI finner man fra hovedsiden til SSB.no Anonymkode: 9165f...023 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #16 Del Skrevet 4. februar 2020 § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3 Når det kommer til leieøkningen, må det ses på hva som er kontraktsfestet, og i hvilket omfang en til beboer eventuelt fører til merutgifter for utleier, hvis f.eks strøm er inkludert, og vannavgift. - § 3-1. Leien Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk. Anonymkode: a8644...289 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jr.Garcon Skrevet 4. februar 2020 #17 Del Skrevet 4. februar 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. - https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3 Når det kommer til leieøkningen, må det ses på hva som er kontraktsfestet, og i hvilket omfang en til beboer eventuelt fører til merutgifter for utleier, hvis f.eks strøm er inkludert, og vannavgift. - § 3-1. Leien Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk. Anonymkode: a8644...289 Enig i dette. Implisitt ligger det også da at hvis man går fra 1 til 2, så gir ikke det huseier en automatisk adgang til å kreve f.eks. 4000 kr mer i husleie -med muligens et unntak for en liten økning relatert til strømforbruk og vann. Slik jeg forstår det har huseieren din misforstått lovverket, og jeg ser ikke noe lovhjemmel verken for leieøkningen eller 3 uker utkastelsesfrist for samboeren din. Hvis du googler - "Hus & bolig Utleie: kan kjæresten flytte inn" , så går en ekspert gjennom mange av problemstillingene i den artikkelen. Endret 4. februar 2020 av Jr.Garcon 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #18 Del Skrevet 4. februar 2020 Enda en n0lldus som leier ut. Mange kriminelle utleiere. Anonymkode: 29e1a...8a8 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #19 Del Skrevet 4. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Min eks utleier krevde mer fordi vi ble 2 i hans hybel. Han krevde også at jeg skulle kjøpe en ny komfyr da den gamle ble ødelagt. Leiligheten var inkludert hans hvitevarer.. Anonymkode: 53512...a97 Dere kan jo ikke forvente å bo to stykk på en «hybel». Utleier har adgang til å nekte når boligen ikke er egnet for mer enn ett menneske. Anonymkode: 8a144...6b3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2020 #20 Del Skrevet 4. februar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan jo ikke forvente å bo to stykk på en «hybel». Utleier har adgang til å nekte når boligen ikke er egnet for mer enn ett menneske. Anonymkode: 8a144...6b3 Og hvordan definerer man det? Så lenge de sover i samme seng, kan jeg ikke skjønne at det skal finnes noen forskjell på om en bollig er egnet for et eller to mennesker. Om de ikke hadde vært et par så kan jeg forstå det, om det ikke er tilrettelagt for to senger, men som kjærester skal det mye til å påstå at den ene kan bo, men ikke den andre. Anonymkode: a5ed9...232 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå