Gå til innhold

Er jeg innvandrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skulle søke jobb kom det opp et spørsmål om jeg hadde innvandrerbakgrunn. Jeg er født og oppvokst i Norge, men min mor er tyrkisk og min far er født i USA (men han har norske foreldre). Automatisk ville jeg ikke krysset av på at jeg var innvandrer, men dette sto i beskrivelsen: "Innvandrerbakgrunn har man dersom man selv er født i utlandet og har innvandret, eller dersom man har foreldre som begge er utenlandskfødte." noe som gjorde meg litt usikker på om jeg skulle krysse av eller ikke...

For Store norske leksikon sier at man må ha fire utlandskfødte besteforeldre for å bli definert som innvandrer: "I offentlig statistikk er innvandrere definert som personer som er født i utlandet av to utenlandskfødte foreldre (og fire utenlandskfødte besteforeldre) og som på et tidspunkt har innvandret til Norge." noe jeg ikke har siden min far har to norske foreldre.

Det står at de vil vite dette med tanke på kvotering og at de ønsker å ansette flere med innvandrerbakgrunn, men for meg virker det litt merkelig. Sånn som man har hørt og erfart har det aldri lønt seg å være innvandrer når det kommer til jobbsøking? Så jeg burde ikke krysse av på den? Ikke sant?...

Anonymkode: eaa17...9d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uavhengig av hva det store norsk leksikon sier, hadde jeg forholdt meg til det som blir skrevet der du skal krysse av. De har tydeligvis en egen definisjon på hva «innvandrerbakgrunn» betyr.

Anonymkode: a1e22...acf

• Liker 1
Skrevet

Slik det er definert der, så bør du krysse av at du er innvandrer, ja. De mener nok innvandrerbakgrunn. Slik det fremstår så øker det sjansene dine også for det er tydeligvis innvandrere og de som har 2 utenlandske foreldre som er i målgruppen deres.

Skrevet

Best å være ærlig å krysse av riktig. Hvis det er noen fordeler med din bakgrunn er det jo bare å nyte godt av det 

Skrevet
10 minutter siden, Castor Troy said:

Best å være ærlig å krysse av riktig. Hvis det er noen fordeler med din bakgrunn er det jo bare å nyte godt av det 

Burde kanskje lagt til at de listet opp disse landene: "Personer med innvandrerbakgrunn er i denne sammenheng første- og andregenerasjons innvandrere som har sin opprinnelse fra Asia med Tyrkia, Afrika, Sør- og Mellom-Amerika, Oseania unntatt Australia og New Zealand, samt østeuropeiske land utenfor EU/EFTA."

Så problemet her er jo at jeg ikke vet hva som er riktig for meg, så det er vanskelig å være "ærlig". Tyrkia står jo listet opp, men USA står ikke på listen. Så ut i fra beskrivelsen dems er min mor innvandrer, men min far er ikke det? Synes måten de beskrev alt på var så forvirrende og samsvarer ikke med den opprinnelige definisjonen på hva en innvandrer er...

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Så lenge dine forfedre er innvandrere, har du innvandrerbakgrunn.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
4 minutter siden, Luna Llena said:

Så lenge dine forfedre er innvandrere, har du innvandrerbakgrunn.

Men faren er vel ikke innvandrer når foreldrene hans er norske?

Anonymkode: 17346...05f

• Liker 4
Skrevet

TS, uansett er det riktigste å krysse av for innvandrer selv om noen kan tolke seg fram til at du er det kun på morssiden. Så får du forklare på intervjuet situasjonen, så kan de eventuelt endre på det. 

Skrevet

Hadde helt klart krysset av for innvandrer på den.

Anonymkode: c6844...dbf

Skrevet

Jeg ville ikke krysset av på innvandrer, du er er jo født og oppvokst her og attpåtil halvt norsk. 

Anonymkode: d80e2...2d7

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg skulle søke jobb kom det opp et spørsmål om jeg hadde innvandrerbakgrunn. Jeg er født og oppvokst i Norge, men min mor er tyrkisk og min far er født i USA (men han har norske foreldre). Automatisk ville jeg ikke krysset av på at jeg var innvandrer, men dette sto i beskrivelsen: "Innvandrerbakgrunn har man dersom man selv er født i utlandet og har innvandret, eller dersom man har foreldre som begge er utenlandskfødte." noe som gjorde meg litt usikker på om jeg skulle krysse av eller ikke...

For Store norske leksikon sier at man må ha fire utlandskfødte besteforeldre for å bli definert som innvandrer: "I offentlig statistikk er innvandrere definert som personer som er født i utlandet av to utenlandskfødte foreldre (og fire utenlandskfødte besteforeldre) og som på et tidspunkt har innvandret til Norge." noe jeg ikke har siden min far har to norske foreldre.

Det står at de vil vite dette med tanke på kvotering og at de ønsker å ansette flere med innvandrerbakgrunn, men for meg virker det litt merkelig. Sånn som man har hørt og erfart har det aldri lønt seg å være innvandrer når det kommer til jobbsøking? Så jeg burde ikke krysse av på den? Ikke sant?...

Du er ikke innvandrer, men du har innvandrerbakgrunn.

Men hvem bryr seg om det? Du skriver som om du er født her, noe du er. Regner med språket ditt er like bra og at ikke Mæhhmed har pakka bæggen din.

Med mindre du søkte jobb som hårmodell for folk med nordisk hår så ser jeg ikke problemet! Kvotering er jo vel og bra, men der jeg jobber sier de det samme men det er IKKE sant (kommunen). Dessverre!

Endret av loveli
Skrevet

Sånne ting er det vel ikke lov til å spørre om i en ansettelsesprosess, eller? 

Anonymkode: aaeb4...22d

Skrevet

Vandrer du inn i landet? 🤣 

Anonymkode: 68bea...595

Skrevet

Foreldrene mine er født i utlandet av norske foreldre. Jeg har aldri regnet meg som innvandrer.

Skrevet

Du er definert som innvarder, siden det er det moren din er. Og jeg regner med du har ett utenlandsk utseende, så det vil jo være dumt å lyve her i tilfelle du blir kaldt inn til intervju...

Anonymkode: 533f0...fcb

Skrevet
1 hour ago, loveli said:

Med mindre du søkte jobb som hårmodell for folk med nordisk hår så ser jeg ikke problemet! Kvotering er jo vel og bra, men der jeg jobber sier de det samme men det er IKKE sant (kommunen). Dessverre!

Det er innenfor kommunen jeg søkte og ble frarådet av alle venner å ikke krysse av på den nettopp fordi det kun er en kvote-regel om at de innkalle invandrere til intervju, men ikke at det nødvendigvis betyr noe positivt... Jeg vil verken bli kvotert inn eller bli kastet til side bare fordi jeg har en "innvandrerbakgrunn", så de får lese søknaden og se over CVen min for så å eventuelt innkalle meg til intervju dersom jeg ser ut til å passe jobben, uavhengig om jeg er innvandrer eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Men faren din er jo norsk ettersom han har norske foreldre. Det spiller jo ingen rolle at han tilfeldigvis ble født i USA. 

Jeg ville ikke kalt deg for innvandrer. 

Anonymkode: cde5b...b59

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke for øvrig litt merkelig fra bedriften sin side å spesifisere dette såpass mye? 

Anonymkode: cde5b...b59

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vandrer du inn i landet? 🤣 

Anonymkode: 68bea...595

Haha

Anonymkode: 9c2d6...8d8

Skrevet

Når asia puler amerika, som deretter gir avkom til europa.. så er mann innvandrer ja. 👍

Anonymkode: 4bb46...5b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...