AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Nå er vi lei av evig mas her i huset. Ungene har blitt påtvunget hjelm, alltid. Men med mindre vi maser, følger med, fotfølger ut døra, spionerer fra vinduet og gudvethva, så gjør 14-åringen nå alt han kan for å slippe hjelmen. «Glemte det, hjelmen var våt, fikk ikke plass oppå lua, hadde voks i håret, glemte det igjen, glemte at den hang på sykkelen» etc. Jeg skjønner jo at hjelm dessverre kan bli sett på som teit når man går på ungdomsskolen. Skulle ønske det ikke var slik. Hjelmen er det eneste som beskytter hodeskallen din fra knusing ved ev eventuell ulykke. Og ungdommer flest er uforsiktige og impulsive i trafikken, og sjelden ser jeg ungdom som triller over fotgjengerfeltene. Hvor strenge er dere? Tvinger dere helt fram til de blir myndige? Anonymkode: e9c84...841
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #3 Skrevet 3. februar 2020 Mine tenåringsjenter bruker det uten mas, akkurat som jeg bruker det. De vet hva konsekvensen kan være av å sykle uten hjelm. Jeg hadde ALDRI sluttet å mase om det, samme som refleks. Det bare skal på. Anonymkode: df1c4...3b8 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #4 Skrevet 3. februar 2020 Har forresten inntrykk av at det er typisk gutter å droppe hjelm - stemmer det, eller? De bør jo absolutt tvinges, siden de er senere utviklet/umodne og tar større sjanser i trafikken, sånn generelt. Anonymkode: df1c4...3b8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #5 Skrevet 3. februar 2020 Ingen hjelm, ingen sykkel. Anonymkode: f79e2...74a 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #6 Skrevet 3. februar 2020 Hjelper lite å mase. Har ikke tenåringer enda, men jeg og min søster fikk samme peset. Jeg var smart og brukte, hun nektet. Ingenting mamma kunne gjort fra eller til, annet enn å konfiskere sykkelen hennes. Anonymkode: 97ee7...1af
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #7 Skrevet 3. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ingen hjelm, ingen sykkel. Anonymkode: f79e2...74a Legger meg nok på denne linja om noen år, når eldste vokser til Anonymkode: 97ee7...1af 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #8 Skrevet 3. februar 2020 1 time siden, Fjaselina skrev: Eg har gitt opp. Da tar du fra dem sykkelen, du gir ikke opp! Anonymkode: feea1...563 4
Fjaselina Skrevet 3. februar 2020 #9 Skrevet 3. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da tar du fra dem sykkelen, du gir ikke opp! Anonymkode: feea1...563 Det er lett å seie, og dei brukar hjelm når eg ser dei, eller når vi skal ut på sykkel ilag. Men eg veit at dei "gløymer" det når dei ikkje vert sett. Når dei nærmar seg myndige, er det litt begrensa kor hard eg er.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #10 Skrevet 3. februar 2020 Her er det ingen kjære mor. Har vært tydelig på at hjelm skal på fra de fikk sykkel.Observerte en av ungene uten hjelm en gang, da ble sykkelen konfisketi to uker, med beskjed om at skjer det igjen blir den borte mye lengre. Har ikke observert noen av dem uten siden. Det kan selvfølgelig hende de sniker seg uten når vi ikke ser, men jeg vet det er flere voksenpersoner i nærmiljøet som hadde fortalt meg det hvis de så dem uten, så jeg er ganske sikker på at de bruker den. Anonymkode: 5c1f8...f50 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #11 Skrevet 3. februar 2020 Ja, selvfølgelig. Gutt 15 og gutt 12 her. Alle kompiser bruker. Har skremt livskiten utav dem, jeg jobber med traumatisk hjerneskade og har ikke sett så rent få Alvorlige hjerneskader etter sykling uten hjelm opp gjennom. Det er de inneforstått med kan være konsekvensen uten hjelm. Anonymkode: a1996...80e 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #12 Skrevet 3. februar 2020 Dessverre kan man formane så mye man vil, noen ungdommer vil tro de er udødelige eller at ting ikke skjer dem likevel. Jeg var selv en av de, og ingen kan si min mor ikke oppdro meg med fornuft. Klare regler ble brutt så fort jeg var ute av syne. Stakkars mamma, mye hun ikke visste. I voksen alder er jeg langt mer forsiktig og klarer egentlig ikke forstå mange av de valgene jeg tok som ungdom. Anonymkode: 1642d...47d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #13 Skrevet 5. februar 2020 Er 19 selv og bruker alltid hjelm. Er som bil og bussbelte. Er en vane for meg, kunne aldri syklet eller kjørt bil/tatt buss uten belte (ekkelt når bybusser ikke har belte🙄) orker ikke risikere liv og helse.. Anonymkode: f46cc...14c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2020 #14 Skrevet 5. februar 2020 Nei, hun bruker aldri hjelm. Sjeldent hun sykler da. Anonymkode: 81e0b...16e
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. februar 2020 #15 Skrevet 5. februar 2020 Mine bonusbarn bruker hjelm, i hvert fall når vi ser på Har en mistanke til at den ikke sitter på hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå