Gjest AnonymVestlending Skrevet 3. februar 2020 #1 Skrevet 3. februar 2020 Hei. Jeg holder for tiden på å søke jobb i hjembyen. Jeg har 2 bedrifter som er interesserte, bedrift 1 vil ha meg på intervju om 2 uker, og den andre bedriften har jeg søkt på 3 ulike stillinger som alle passer meg ganske topp. Jeg har ikke fått intervju hos bedrift 2 enda (men ble oppringt i dag etter fristen gikk ut i går), men er så og si helt sikker på at de vil ha meg. Sjefen min vet ikke at jeg søker jobb. Nå som det er aktuelt at jeg drar på jobbintervju, bør jeg si fra til sjefen? Og når bør jeg si fra? Vi har et bemanningsproblem allerede, så jeg tenker at dess tidligere jeg sier fra dess bedre, fordi jobben har behandlet meg bra og jeg føler på et ansvar for å hjelpe dem. I tillegg så føler jeg at jeg ikke får til jobben min, så er fristet til å si fra for å lette på byrden jeg kjenner på, og siden jeg vet at jeg er på vei ut så tenker jeg at det ikke skader mine videre muligheter i bedriften. I tillegg så lurer jeg litt på hva jeg bør si til bedrift 1 og 2. Er flere ulike kontaktpersoner i bedrift 2, men tenker jeg bør fortelle dem om bedrift 1 og si fra til begge bedriftene at jeg ønsker å få til intervju på alle mulige stillinger på samme dag. Jeg kan i alle fall ikke drive og bruke flere dager på å fly frem og tilbake. Hva bør jeg gjøre her? Tusen takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #2 Skrevet 3. februar 2020 Hvis du har en god tone med ledelsen der du jobber, så skader det som regel ikke å si fra om at du søker ut, men om du er i den minste tvil om at det blir profesjonelt mottatt, så ville jeg ventet med å si noe som helst før du sier opp. Mange som ikke har god dialog med ledelsen opplever ofte at man mister muligheter der man allerede jobber dersom man sier man søker seg ut før man faktisk sier opp (fratatt arbeidsoppgaver, får ikke tilgang til kurs lenger, blir kanskje ikke dratt med inn i det sosiale osv.) Og det kan være kjipt, særlig hvis man ikke skulle få den/en av jobben(e) man søker. Når det gjelder det å ha intervjuer på samme dag, så ville jeg forsøkt å avtale å ha dem på samme dag på forskjellig tidspunkt, men uten å si noe om at du også skal på intervju hos en konkurrerende bedrift hvis du kan. De fleste arbeidsgivere skjønner jo innerst inne at mange søker flere stillinger på en gang, men om du kan fremstå som interessert ved at du faktisk flyr hele veien for å delta på intervju ved bedrift 1, så kan det jo være en fordel å ikke si om at du skal på intervju for flere stillinger ved bedrift 2, hvis du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: 2070b...f14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå